dinsdag 4 september 2012

Dinsdag 4 september 2012

Afgelopen nacht is het weer bal geweest. Marnix kan de slaap niet vatten. Het kan geen ontlasting zijn die hem dwarszit, maar wat dan wel? Door het geven van extra morfine tijdens de nacht is Marnix wel wat rustiger. Daar valt dus nog wat te halen.
Het is giswerk. Samen met de thuiszorg en de huisartsen besluiten we Marnix ondersteuning te gaan geven bij het slapen.
Wat dat precies moet worden, wordt overlegd met de oncoloog in het AMC.
Eindconclusie: diazepam voor de nacht. Een betrekkelijk mild middel.
Ook wordt vandaag besloten de basisdosering morfine omhoog te doen. De resultaten van vannacht geven aan dat Marnix daar wel rustiger van wordt.
Als de pomp omhoog is gezet valt hij op de bank in slaap en houdt dat drie uur vol. Dat hebben we de afgelopen dagen niet gezien. Het is een prettige aanblik. Marnix ademt regelmatig en pakt zijn broodnodige rust. Hij heeft het zo nodig.

Een half uur voor de verwachte slaaptijd geef ik Marnix de diazepam. De klok tikt ijverig door, maar de gewenste werking van de diazepam blijft uit.
Met de huisarts spreek ik af dat wanneer Marnix eenmaal in het grote nog niet kan slapen, ik extra diazepam mag geven.
Het blijkt niet nodig. Voor de overgang van beneden naar boven geven we Marnix altijd extra morfine omdat die overgang erg belastend voor hem is.
Die extra dosis is genoeg om hem vlot in slaap te doen vallen. Hij heeft geen extra medicatie nodig.
Al met al was het een redelijke dag. Na het ophogen van de morfine voelde Marnix zich zichtbaar beter. Het vechten tegen de slaap blijft hij echter volhouden. We blijven zoeken naar een mogelijke verklaring en daaruit voortkomend een oplossing.

Ook vandaag zijn wij weer heel erg blij met de goede zorg die Marnix mag ontvangen. Onze dank gaat uit naar Kizo Kinderthuiszorg, de huisartsen en het AMC. De lijnen zijn kort, de communicatie duidelijk, de zorg kwalitatief uitstekend.

Iedere dag krijgen we ook een warm hart van alle post die Marnix, Olav en wijzelf mogen ontvangen. Het is een speciaal moment op de dag geworden. Zoveel mensen die ons niet kennen, maar wel meeleven en ons een warm hart toedragen. Een emotioneel moment.
Wat een contrast met één specifiek mailtje dat we ontvingen van "naaste" familie naar aanleiding van het slechte nieuws dat Marnix uitbehandeld is. In de aanhef werd Marnix niet genoemd. Alsof hij al niet meer meetelt, afgeschreven is omdat de kanker gewonnen heeft. Dat deed zeer tot op het bot.
Marnix is er namelijk, hij zit naast me op de bank terwijl ik dit blog schrijf, en zal in ons hart altijd blijven.


32 opmerkingen:

  1. hoop dat je beter slaapt vanavond en marnix ook dat je een beetje kan uitrusten sterkte gr walda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zorg goed voor jezelf, Hera! Heel veel sterkte gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Slaap lekker, als je wlt bijtanken hoor ik het wel>

    BeantwoordenVerwijderen
  4. rust ma goe xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Denk vooral aan jezelf en je gezinnetje...sterkte! liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Denk je wel een heel klein beetje aan jezelf, dit is zoooo vermoeiend, neem op tijd je rust en laat zoveel mogelijk door andere mensen doen zodat je al je tijd in die lieve stoere marnix kan steken. Heel veel sterkte....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik hoop dat je lekker uit rust vanacht!! sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn petje af.. ik vind het al zo knap dat je iedere dag een blog schrijft!
    Denk aan jezelf en ook aan je gezinnetje.

    Heel veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Blijf aan jullie denken. Probeer je rust te pakken. En ook al is het moeilijk, neem alle hulp aan die je nodig heb!Heel, heel veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Veel sterkte voor jullie allemaal!!!

    Mijn gedachten zijn bij jullie en lieve Marnix.
    Rust goed uit.

    Knuffels van
    S

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Hera,
    Denk alsjeblieft goed om&aan jezelf en jouw 5 kanjers van mannen!!
    Zooo te begrijpen dat je vermoeid bent!!!
    Ik hoop dat je een rustige & goede nachtrust zal krijgen...
    En ondertussen blijf ik in stilte aan jullie dappere, lieve Marnix, stoere grote broer Olav, 2 kleine kruimeltjes in je buik en sterke papa & mama denken.
    Veel respect naar jullie toe.
    Liefs & een warme groet
    van
    zomaar een meelevende mama uit Hoevelaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieve Hera (super moeder)

    Gisteren even op je blog gekeken, natuurlijk ben je moe. Denk ook een beetje aan je zelf, rust wanneer Marnix ook even rust, maar ja ik weet je wilt Olav ook niet te kort doen met aandacht. Jullie zijn super ouders en Marnix en niet te vergeten Olav stoere lieve en unieke kinderen. Denk aan jullie veel liefs en respect.

    Paula Elderhorst

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Blog komt wel eerst jullie gezin! knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Als ik Marnix was zou ik ook niet graag gaan slapen, alle tijd die hij nu met jullie door kan brengen wil hij benutten, dat gevoel krijg ik erbij. Liefde geeft kracht en wat hebben jullie veel liefde!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel veel sterkte en alle goeds van de wereld gewenst voor jullie allen! Grote kanjers! Denk met grote regelmaat aan jullie, echt alle respect! Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Van je familie moet je het maar hebben,.... NOT! Gelukkig zijn er heel veel mensen, vrienden en bekenden/onbekenden die wel medeleven tonen en begaan zijn met jullie allemaal. Daar je energie en steun vandaan halen kan helpen. Misschien dat het de pijn verzacht. Liefs en knuffels voor jullie alle 6!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lieve familie,

    Misschien voelt Marnix toch de angst om te gaan slapen, zou het mij goed voor kunnen stellen. Wat die naaste familie betreft, gauw vergeten. Helaas ben ik bijna een jaar geleden mijn beste vriendin verloren aan de ziekte en of het niet erg genoeg is leer je ook je echte vrienden kennen. Zoveel steun als ik had voor en net na haar overlijden, zo weinig heb ik nu. Mensen denken dat het na een aantal dagen klaar is met je verdriet, je mag er niet meer overzeuren... ik mis haar nog elke dag. Ik ben trots op jullie en hoop dat jullie niet zo behandelt zullen worden. Xx linda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Neem je tijd meid! Geniet van Marnix en laat iedereen maar kletsen! Jullie gaan doorvdeze onbeschrijfelijke tijd heen! En misschien bedoelde de Fam. Niet rot maar komt zoiets nog harder binnen! Doe alles op jou tijd! Heb je zin om iets te doen doe dat! Ik heb vijf dagen met mijn ventje in mijn armen gelegen. Waarom? Omdat hij aangaf dat hij bang was en mama moest bij hem blijven! Heb gewoon mijn en mijn zoontjes hart gevolgd! Het voelde goed. Idd ga je nu zien wie je vrienden zijn. En komende tijd nog meer! Ik heb dierbare mensen verloren maar ook dierbare mensen gewonnen! Jullie doen het zo mega goed! Met alles wat ik hier lees! Mega veel sterkte! Een hoop mensen denken aan jullie gezin! Onder andere ik! Hihhihihihihihhihih en probeer toch ook af en toe te lachen! Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd! En ja de emoties liggen zo extreem bij elkaar! Sterkte! Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  19. hij zit in vele harten,
    ook van onbekende bloglezers

    BeantwoordenVerwijderen
  20. En in jullie hart leeft hij voor altijd met jullie mee, jullie 3-jarige lieveling..

    Kracht en warmte,
    Lieke v Bracht

    BeantwoordenVerwijderen
  21. via lowie de papa van kanjerguusje ben ik hier terecht gekomen en met kippenvel je blogs gelezen iedere dag kijk ik even en dan heb je gewoon al wat nieuws geschreven
    sterkte in deze moeilijke tijd en denk aan jezelf en je gezin

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lieve familie,

    Ik ben 1 van de onbekenden die jullie een kaartje stuur, het is het enige wat ik kan doen... meeleven en hopen dat Marnix nog een mooie tijd met jullie hebt. Praat niet graag over mijn eigen ervaringen, maar deze wil ik graag delen vwb het slapen van Marnix. Mijn vader, die leed aan kanker en opgegeven was, wilde ook niet slapen... bang dat hij niet meer wakker zou worden. Hij had 3 weken niet geslapen ;-) Wat een kracht, waar haalde hij het vandaan.

    Ik lees elke dag je blogs. Deze week gaan wij op vakantie en ik blijf je blogs volgen....

    Veel liefde, licht en kracht toegewenst....

    warme groet,
    Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Kleine dappere vent, wat ben je een kanjer. En wat een geweldig lieve ouders en broer heb je! Knuffel ze allemaal maar plat, houd elkaar vast en geniet van de lekkere plakjes worst. Veel liefs van een mama die elke dag aan jullie denkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. marnix en zijn ouders en broer zijn gewoon kanjers en die moeten we bljven steunen in de komende zware periode.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik las op de blog van KanjerGuusje dat jullie afscheid zullen moeten nemen van Marnix.

    Via deze weg wil ik jullie heel veel sterkte wensen

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik lees hier nu een week of 2 mee en ik ben diep onder de indruk van de weg die jullie gaan.
    Wat een onmenselijke opgave dat jullie weten dat je Marnix los moet gaan laten en tegelijk het nieuwe leven wat verwacht wordt wat, normaal gesproken, een tijd van 'uitkijken naar' en blijdschap zou moeten zijn.
    Ik kan niets anders dan jullie heel sterkte wensen bij alles wat nog komen gaat. Ik hoop dat de herinneringen die jullie (nog) maken, bijzonder mogen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Marnix, knappe, stoere vent.
    Hij wil niet gaan slapen, wil dat je bij hem bent.
    Meer kun je niet doen, maar wat is het ongelofelijk veel,
    zoveel kracht, energie,
    eigenlijk heb ik maar één woord: RESPECT, met iedere vezel uit mijn lichaam. Voor jullie, voor jullie alle vier, maar vooral voor jou Hera, met de tweeling nog dichtbij je.

    Veel sterkte,
    zomaar een mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Nathalie Volwater5 september 2012 om 19:02

    Lieve familie, het verhaal van jullie Marnix is zo aangrijpend! Dat hij en jullie dit moeten doorstaan is werkelijk vreselijk! Ik vind het zo knap hoe jullie met alles omgaan. Daar kan ik niet eens woorden voor vinden. Net zo min als dat ik woorden om jullie te bemoedigen en troosten kan vinden. Weet dat er veel mensen aan jullie denken en met jullie meeleven. Ik wens jullie alle kracht en liefde toe. En Marnix, je bent echt een kanjer!! Liefs, een aangeslagen lezeres

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dag lieve mensen,

    Wens jullie sterkte en lieve mensen om jullie heen die jullie -willen- steunen in wat er is.
    Lieve Marnix: ik hoop dat je niet bang bent. Ik hoop dat je de liefde van je papa, mama en van Olav voelt. Dat die liefde je mag helpen....

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Heel veel sterkte voor jullie en jullie kleine kanjertje. Ik hoop dat er nog veel momenten voor jullie zijn om intens van elkaar te kunnen genieten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een kanjer is Marnix en wat doen jullie het goed! Uit ervaring weet ik helaas dat je niet altijd even leuke reacties uit je naaste omgeving krijgt, maar probeer het naast je neer te leggen en je er niet druk om te maken. Je hebt je energie hard nodig. Geniet van Marnix,kijk naar hem hou hem vast, ruik aan hem, en denk alleen aan jullie zelf als gezin. De rest is even niet belangrijk nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. team pedagogisch medewerkers mmc11 september 2012 om 11:33

    we lazen bij ons in het communicatieschrift dat het erg snel achteruit gaat met Marnix. dit raakte ons best wel. we wisten natuurlijk dat de diagnose niet positief was, maar het is altijd te vroeg. we wensen jullie allemaal veel sterkte in de komende tijd en onze gedachten zijn bij jullie.

    BeantwoordenVerwijderen