maandag 17 september 2012

Maandag 17 september 2012

Het weekend is mooi, goed maar zeer zeker ook zwaar en verdrietig geweest. Dat ligt nu achter ons en heeft zijn waarde.

De laatste puntjes voor de condoleance en uitvaartdienst worden uitgewerkt en geregeld. We zijn heel erg tevreden over de uitvaartonderneemster. Ze neemt ons veel zorg uit handen en zorgt dat er van alles geregeld wordt. Goud waard in deze situatie.

Het is behoorlijk druk vandaag. Niet zo zeer met bezoek als wel met kleine dingetjes. Er hoeft niet zo veel meer te gebeuren, maar we zijn ook geestelijk gezien erg zwaar belast. Daardoor voelen kleine dingetjes als het beklimmen van een gigantisch hoge berg. De emotionele zwaarte van de dagen die komen gaan benauwen me. Ik kan er moeilijk mee omgaan. Begrijpelijk, dat zie ik zelf ook.

Marnix begint te veranderen. Het is goed om dit mee te maken. Het wordt steeds minder ons knuffelkind, steeds meer alleen zijn "jas" die overblijft. Gevoelsmatig maakt dat de overgang van fysiek aanwezig zijn naar koestering soepeler. Ik kan het maar moeizaam verwoorden.. We zijn in alle stadia van het ziek zijn met hem meegegaan en in het proces van loslaten en afscheid nemen gaan we ook met hem mee. Tot het laatst.
Verder dan de uitvaart durven we nog niet echt te kijken. Hoeft ook niet. Als ik iets geleerd heb van dit alles dan is het wel dat het leven niet maakbaar is en je niet op alles een antwoord hoeft te hebben. We zijn zo gewend aan alles plannen en over controle over hebben. Als dat dan een keer niet kan zijn we de weg kwijt. Dat is zo ongeveer het afgelopen jaar voor ons geweest. In het begin waren we de weg kwijt, maar daar leer je mee omgaan en mee leven. Anders dan voorheen. En dat zal voor ons zo blijven. Anders dan voorheen.

51 opmerkingen:

  1. Inderdaad het leven is niet maakbaar, Marnix zal altijd bij jullie zijn weliswaar niet met zijn " jas " maar wel in jullie hart en in alle herinneringen. Diep respect voor jullie. Vier Marnix leven tijdens zijn uitvaart, hij heeft zoveel moois teweeg gebracht in zijn korte leventje. Sterkte. Mamma van 2 meiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pfffffff wat kan jij het steeds goed verwoorden. Zoals jij het altijd schrijft heb ik het gevoel dat ik met jouw ogen alles zie. Ik wens jullie heel veel sterkte en kracht toe voor nu,morgen en de tijd daarna.
    Een warme groet en virtuele knuffel van een mama met ook een engeletje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hera wat kan toch alles zo goed verwoorden zo veel sterkte de komende dagen en daarna gr walda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een dikke knuffel uit Harderwijk.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi verwoord en inderdaad, het is goed om te zien dat het nu alleen nog het lijf is, niet te onderschatten ook dat het wel het lijf is waar je heel veel van hield, maar goed dat je kan zien dat de dood zijn lijf meeneemt... dat verklaard waarom mensen uiteindelijk in staat zijn hun kinderen te begraven. ik heb me verwonderd over het feit dat ouders na een begravenis of crematie naar huis gaan en dat niemand stiekum terug komt zijn kind opgraven, maar na een aantal dagen leven met een overleden kind zie je echt dat het nu alleen nog de jas is en dat ie echt niet langer mee kan als het leven eruit is....
    voor jullie hele spannende emotionele dagen, ik ben ook wel benieuwd hoe het fysiek met je gaat, al die emoties en een 2lingzwangerschap.... blijft dat goed gaan?
    Het leven zal voor jullie altijd anders blijven, maar gelukkig hebben jullie letterlijk zelfs uitzicht op leven na Marnix en zal het straks een goede afleiding zijn om veel te moeten zorgen met 2 baby's, nooit sprake van vervangingen, maar vervelen hoef je je niet....
    Goed van je dat je zo in het hier en nu kan staan en das ook belangrijk, rouw, huil en neem afscheid van dit bijzondere kereltje... wij leven allemaal mee......

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je verwoordt het zoals het is. Ik eindigde mijn boek met de woorden dat na de uitvaart van Guusje de toekomst zwart was en dat ik voor het eerst in mijn leven niet wist wat er komen zou.

    Hoe kun je leven zonder Marnix? Dat is nu niet relevant. Zijn uitvaart is voor nu het einde van je toekomst. Daarna zie je wel verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heel veel sterkte voor morgen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. lieve papa en mama en Olav,

    Bij de zonnestralen die vanmiddag door de wolken braken, moest ik denken aan jullie lieve mannetje daarboven. Even de aarde aanraken en verwarmen met zijn licht.
    Zijn lijfje is nu nog even hier en laat zien dat zijn ziel niet meer in dat lijfje is. Ik hoop dat dit besef helpt om van zijn lijfje afscheid te nemen. Zijn "jas", zoals je dat zo mooi zegt.
    Ik weet zeker dat jullie Marnix een prachtig afscheid gaan geven! De liefde voor jullie kind die uit elk bericht straalt, het kan niet anders of die liefde zit in elke vezel van jullie en elk moment van de uitvaart.
    Hopelijk sterkt het jullie een beetje dat er zoveel mensen met jullie meeleven via dit blog. Het lijkt me ook voor jullie een mooi document om straks, later, ooit nog eens rustig door te lezen, bij stil te staan en aan de tweeling te tonen.
    We kennen elkaar niet, maar toch laat jullie verhaal me maar niet los. Hopelijk voelen jullie alle zonnestraaltjes die we jullie kant op sturen!

    een mama van 2 peuterjongetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Familie,

    Het raakt me weer enorm.
    Ik wens jullie heel veel kracht voor morgen. Het zal loodzwaar zijn om je kind lijfelijk te moeten laten gaan.Marnix zal altijd in jullie hart blijven wonen.
    Hier brand een kaarsje voor jullie alle 6

    Liefs Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. veel sterkte voor de dagen die komen gaan!jullie moeten iets onmenselijks gaan doen. mijn gedachten zijn steeds bij jullie.ik vertel iedereen over jullie mooie dappere mannetje.hij heeft me zo geraakt, en ik heb zo'n bewondering voor jullie allemaal!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Onmenselijk..
    Maar wat warm, liefdevol en krachtig omschreven. Steeds weer.

    Alle sterkte van de wereld, en zelfs dat realiseer ik me...
    L v Bracht

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ben tot op m'n bot ontroerd van je woorden.

    Ik lees een intens kapotte mama, maar ook een hele krachtige.

    Alle sterkte gewenst voor morgen, in gedachten ben ik bij jullie.

    Onmenselijk dit verdriet. Ik wens jullie kracht om morgen door te komen.
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Alles is anders,
    al die veranderingen,
    stapje voor stapje,
    Morgen een grote stap.
    Die geen enkele ouder wil maken,
    maar al zoveel ouders moesten maken.
    Zo oneerlijk, zo oneerlijk...

    Voor jullie, maar ook voor al die andere ouders,
    ontzettend veel sterkte, liefde en heel veel kracht gewenst.

    Zomaar een mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. heel veel sterkte voor morgen maar ook voor jullie verdere leven wij denken aan jullie. dag lieve sterke dappere marnix

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve Familie Lecluse, heel veel sterkte morgen .. GOds nabijheid toegewenst .Lidia.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel veel sterkte en kracht morgen gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een hele dikke knuffel voor jullie en wat zullen jullie het zwaar krijgen morgen,ik zal aan jullie denken en een kaarsje branden ik heb diep respect voor jullie als gezin en Marnix zal altijd in de harten van veel mensen blijven zo,n kanjer kan en mag niet vergeten worden en ik weet zeker dat dat niet zal gebeuren Lieve Marnix je bent nu verlost van je pijn en ik hoop dat je daarboven veel vriendjes zal ontmoeten rust zacht lieve kleine Marnix.

    een moeder die huilt om een kleine jongen zijn is MARNIX.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Soms zoek ik woorden om te spreken,
    soms zoek woorden voor een beetje troost
    Maar hoe ik ook zoek, ik vind ze niet
    zijn er wel woorden voor intens verdriet...?
    MrsPollifax

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nelly Netten.Engel17 september 2012 om 23:58

    Beste Familie .Wenas jullie heel veel liefde.licht,en kracht om alles te dragen en samen nog iets van het leven te maken heel veel sterkte.
    Ben op jullie blog te recht gekomen door de familie van Gorp van kanjer Guusje

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lieve schatten van mensen,

    Ik wil jullie onnoemelijk veel sterkte wensen voor morgen!!!

    Dat jullie bij elkaar mogen zijn en Marnix voor altijd met jullie mogen meedragen als een lief, dapper koesterkind.

    Liefs en veel licht
    S

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Lieve familie,
    Wat prachtig verwoord en wat een respect dat je je gevoelens en gedachten tijdens zo'n emotionele achtbaan wil delen.
    Ik wens jullie veel kracht voor morgen en de toekomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heb bewondering voor de manier waarop je het verwoordt. Heel treffend. Wens jullie morgen heel veel sterkte. Hoe raar het ook klinkt maar ben ervan overtuigd dat jullie Marnix een mooie uitvaart gaan geven.
    Tini

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Denkend aan jullie...

    Heel veel sterkte morgen en een verschrikkelijke dikke knuffel vanuit Zaandam.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heel veel sterkte, hier zal morgen wederom een kaarsje voor jullie branden.
    In gedachten bij jullie.

    Liefs, Yvonne (tilburg)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Sterkte voor vandaag......
    Groetjes Yvonne ....

    BeantwoordenVerwijderen
  26. In gedachten dichtbij met de kaarsjes brandend, Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Heel veel sterkte gewenst voor de moeilijke dag die vandaag komen gaat. Jullie zijn in de gedachten en in de harten van heel veel mensen.
    Liefs, Peggy

    BeantwoordenVerwijderen
  28. In gedachten weer bij jullie vandaag, heel veel kracht en een mooie uitvaart voor jullie Marnix.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Heel veel sterkte de komende dagen. En daarna inderdaad maar weer zien. Eerst het laatste afscheid van zo een klein dapper mannetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Diep, diep diep respect en bewondering voor jullie, sterkte de komende tijd en ook daarna.
    X Uit Tilburg

    BeantwoordenVerwijderen
  31. In gedachten bij jullie....
    Esther uit Numansdorp

    BeantwoordenVerwijderen
  32. HIer brand vandaag een kaarsje voor jullie en voor jullie mooie *Marnix!

    In gedachten bij jullie!

    XH

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Er zullen heel wat kaarsjes branden vandaag voor Marnix, ook hier denken we vandaag aan dat kleine mannetje. We hopen dat het jullie mag verwarmen.
    Ongelooflijk veel sterkte voor vandaag en een knuffel vanuit Almere.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hoe herkenbaar! Soms kan ik zelf moeilijk de woorden vinden die een beetje weergeven hoe ik me voel, maar voel het zoals jij verwoordt. Weet dat in deze voor jullie onmenselijk moeilijke tijden, jouw woorden mij troost en steun bieden. Wat een kracht, wat een liefde.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Je beschrijft het heel mooi.Herkenbaar. Ik wens zeker vandaag, maar ook komende tijd heel veel sterkte. Er brand ook hier een kaarsje voor Marnix. Heel veel kracht gewenst!.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Lieve familie,
    Hoe bijzonder verwoord je het proces waar jullie nu in zitten. Wij hebben 6 weken terug onze zwager verloren. Het gevoel wat je beschrijft over ook deze periode Marnix begeleiden komt me heel bekend voor. Feit blijft dat het moment gaat komen dat jullie Marnix voor altijd los moeten gaan laten. Dat klopt gevoelsmatig niet, en zal nooit gaan kloppen.
    En toch, telkens weer zullen jullie hem tegen komen. Alleen zijn lichaam is van jullie weggenomen, niet wat hij was, niet wat hij deed, en niet wat hij zei.
    Sterkte in alles!!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Lieve Familie

    In gedachten denk ik aan jullie
    Heel veel sterkte vandaag en voor later

    Lieve Marnix rust zacht lieve jongen, ook jij bent een kanjer om nooit te vergeten een dikke knuffel voor jouw en je familie

    Lieve groetjes

    Danoesja Koziol

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Zelfs de hemel huilt vandaag... heel veel sterkte en ook hier brandt er een kaarsje voor die dappere kleine man en de rest van het gezin.
    Dikke knuffel,
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Vanavond zal ook ik een kaarsje branden voor jullie dappere, kanjer Marnix.

    Ik wens jullie heel veel sterkte (en eigenlijk nog veel meer maar ik heb er gewoon geen woorden voor).

    Sterkte. Sterkte....

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Dag prinsje, weet dat je in vele harten verder leeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ik denk aan jullie vandaag

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Dag klein manneke.

    Familie,heel veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Wat vond ik het fijn dat ik vanmiddag met jullie een,heel klein stukje van jullie grote verdriet mocht delen. Ik kan,het niet van jullie overnemen maar het voelde goed. Ik moet steeds denken aan het coconnetje waar we het vanmiddag over hadden. Hij heeft hem niet meer nodig...je zei het zelf al, hij veranderd...Geef hem het mooiste afscheid wat je maar kan bedenken..hij verdiend het!!
    Lfs.Agnes

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Lieve Familie,

    Ik wil jullie heel veel sterkte wensen voor morgen. In gedachten ben ik erbij, ook al ken ik jullie niet persoonlijk. Zoals velen al gezegd hebben, wat kan je het mooi verwoorden , dit is voor later een prachtig "boek"om nog eens door te lezen.Nou klinkt prachtig raar, maar ik denk dat je dat over een poos wel zo kan zien. iets om de tweeling later te laten lezen, en ook mee te maken hoe Geweldig hun grote kleine broer was.Jullie zijn kanjers.

    warme groet, een moeder van 2

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Lief lief Marnixje.

    De realiteit van je papa, mama en Olav is gelukkig niet jouw realiteit, niet jouw strijd. Jij bent nu in het land van Beter zijn lieve schat. Zonder pijn, angst en verdriet.

    Lieve Olav, papa en mama,

    Jullie zullen niet over het verlies van marnix heen komen maar julie gaan er wel doorheen komen want jullie drie, hebben elkaar, met Marnix in jullie hart. Voor altijd.

    Marnix leeft in jullie verder. Vergeet dat nooit.

    XXX



    BeantwoordenVerwijderen
  46. Lieve familie,

    Ook hier hebben we aan jullie gedacht vandaag.
    We hopen dat er vanmiddag heel veel mensen geweest zijn die jullie een hart onder de riem konden steken.
    Veronique

    BeantwoordenVerwijderen
  47. soms moet je iets dragen dat voor een ander niet te tillen lijkt
    en blijven er vragen waar nooit een antwoordt op te geven blijkt
    het diep verlangen blijft bestaan
    al is het hoger dan de wolken gegaan
    je bent samen niet alleen
    hou vertrouwen in de toekomst
    met de liefde om jeheen

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Vandaag zag ik een schitterende regenboog en moest weer aan jullie ventje denken. Even later weer van die schitterende zonnestralen die dwars door het zwarte wolkendek heen braken. Later nog een foto op facebook, gemaakt boven Amersfoort met een regenboog nog veel mooier, zo mooi als je ze zelden ziet. Dat kan toch geen toeval zijn!

    Jullie kindje is als een prachtig vlindertje uitgevlogen naar het licht.

    We denken en bidden voor jullie.

    BeantwoordenVerwijderen