zaterdag 1 september 2012

Zaterdag 1 september 2012

Om kwart voor negen worden we wakker. Marnix heeft goed geslapen. Hij was alleen wakker om nieuw drinken te vragen. In totaal heeft hij in 24 uur 2,5 liter gedronken. Dat is heel erg veel.
Om negen uur zit hij beneden op de bank. Hij houdt het maar een half uur vol en wil dan in zijn bedje liggen. Naar onze inschatting heeft hij last van zijn rug want in bed is hij gewoon Marnix, wakker en vrolijk. Af en toe een flinke chagrijnige uithaal maar dat komt door de medicatie.
Op aanraden van de oncoloog geven we hem een extra dosis morfine. Binnen een kwartier na de extra dosis geeft hij aan te willen gaan zitten. Dit onderschrijft ons idee dat hij pijn in zijn rug heeft.
Tijdens het telefoongesprek met de oncoloog komt even ter spraken dat er een mogelijkheid bestaat om te bestralen tegen de pijn als deze duidelijk gelokaliseerd kan worden.
Natuurlijk roept dit bij ons de nodige vragen op. Hoe moet Marnix vervoerd worden? Moet er een MRI scan gemaakt worden waarvoor hij onder narcose moet? Kan de hele procedure in één dag afgerond worden? Is hij dan verzekerd van minder pijn? Zomaar even een greep uit onze hersenspinsels. Morgen hopen we onze vragen beantwoord te krijgen.
Het behandelplan voor Marnix is veranderd. Van behandelen met oog op genezing naar de zogenaamde palliatieve behandeling welke erop gericht is Marnix zoveel mogelijk kwaliteit en comfort te geven. Het houdt onder meer in dat we niet op alle vragen antwoord hoeven te hebben. In relatie tot het vele drinken besluiten de huisarts en de thuiszorg tot het doen van een urinetest om te kijken of Marnix glucose in zijn urine heeft. Een plaszakje en een stripje zijn alles wat we nodig hebben. Er blijkt geen glucose in zijn urine te zitten. Er kunnen vele andere redenen zijn waarom Marnix zoveel drinkt, maar we hoeven het niet te weten. Als hij dorst heeft mag hij drinken. Geen bloedonderzoeken of scans, we zien het wel.
De manier van behandelen vraagt ook een heel andere benadering van Jur en mij. Wat we ook doen, laten doen of onderzoeken, de uitkomst blijft hetzelfde. Marnix zijn welzijn moet nu onze enige zorg zijn.

De afgelopen week zijn er uitvaartondernemers langs geweest. We hebben prettige, open gesprekken gevoerd. Tijdens de gesprekken ben ik emotieloos. Het besef dat het om de uitvaart van mijn kind gaat komt niet binnen. Het is niet te bevatten wat er gaande is. Als ik er wel bewust bij stil sta en aan denk dan is het of er in mijn hart geknepen wordt. Hard geknepen. Een bizar gevoel, een bizarre emotie. Een fysieke vertaling van geestelijke pijn. Het is heel erg beangstigend. Het hele proces. Van 21 oktober 2011 tot nu en verder.

8 opmerkingen:

  1. ik weet niet wat te zeggen bij het lezen over jullie dappere strijd. zo heftig allemaal! ik brand iedere avond een kaarsje voor jullie en blijf jullie sterkte wensen, iedere dag weer. liefs en een knuffel voor marnix en olav...van angie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach, wat kan ik dan zeggen als onbekende. Als ik je zou kennen zou je een dikke knuffel van me krijgen omdat woorden zo moeilijk te vinden zijn. Een virtuele knuffel dan maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vind ook de juiste woorden niet
    Enige wat wij kunnen doen is in gedachten bij jullie zijn, ook al kennen we elkaar niet en ben ik via dit blog jullie leven binnen gewandeld
    Heel veel liefs en een virtuele knuffel van een bloglezeres

    Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is zo erg. Dat jullie geen veiligheid en troost kunnen bieden aan je kindjes, en wij niet aan jullie. Ik ben ook slechts zo'n meelezende en meelevende moeder. Ik denk aan jullie, meerdere malen per dag. Weet dat jullie dit niet alleen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nooit las ik een blog, maar sinds afgelopen week wil ik toch graag weten hoe het met jullie gaat. Ik vind het ook zo knap dat je het zo open en helder kunt opschrijven!
    Wat er allemaal in jullie omgaat, hoe je nog probeert te genieten van de dingen. Ik heb enorme bewondering voor jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk elke dag aan jullie. Wat moet dit verschrikkelijk eng zijn. Hou elkaar stevig vast. Wilde dat ik meer kon zeggen of doen voor jullie....lieve kleine Marnix...heel veel sterkte en ik hoop op een goede dag morgen...Liefs Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook onze Andy kreeg een extra dosis bestralen tegen de pijn, nu was er vlak daarvoor al geconstateerd dat hij geen gevoel meer in de benen had, dus eigenlijk was zijn pijn al snel weg. Ook wij hadden een gesprek met de uitvaart ondernemer, Andy deed er zelf aan mee, hij was bijna 11 en wij vonden dat hij daar ook zijn woord in had. Als ik terug kijk dan denk ik wel eens..zo bizar, maar toen was het fijn om met elkaar te doen. Ieder verloop is anders, ook medicatie verloopt anders, maar hij kreeg standaard hoge dosis paracetamol en iets tegen eventueel spugen...morfine was gelukkig pas de allerlaatste uren, toen was er echt geen kwaliteit van leven meer, wij besloten toen om een beetje te helpen door hem te laten slapen...binnen 15 uur was ons mannetje er niet meer...4 dagen voor zijn 11e verjaardag...nog een goeie maand en dan is het eerste jaar voor ons om...een zeer zwaar jaar na een tijd van zorg en angst, nu een tijd van gemis en intens verdriet. Ik hoop zo dat jullie nog een tijdje van een goede Marnix mogen genieten...zo machteloos moeten toekijken hoe een jong leven een strijd gaat verliezen en niet weten wat er allemaal nog kan komen...onmenselijk vindt ik dit...liefs en kracht wens ik jullie nogmaals...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jullie zijn samen zo sterk en de angst is zo groot. En niemand kan het van jullie overnemen. ik wens jullie alle kracht en moed om de laatste stappen met elkaar te zetten en hopelijk nog wat langer van jullie kanjer te genieten. Veel sterkte! bloglezers Beata

    BeantwoordenVerwijderen