dinsdag 2 oktober 2012

Maandag 1 oktober 2012

Door de slaappil heb ik drie uur aan een stuk geslapen. Uitzonderlijk voor deze fase van de zwangerschap. Het heeft me goed gedaan. Als ik wakker wordt staat me vaag bij dat ik van Marnix heb gedroomd maar wat weet ik niet meer.
Door een betere nachtrust ziet de dag er vriendelijker uit.

Vandaag komt er een oud-collega, maar meer nog vriendin op visite. Elf jaar geleden werden we collega's en dat is uitgegroeid tot een hechte vriendschap. Het doet me dan ook erg goed dat ze komt. Het wordt een gezellige ochtend en middag. We praten natuurlijk veel. Over Marnix en wat er is gebeurd maar gelukkig ook over luchtiger zaken.
De buitenwereld is niet op gehouden met draaien toen wij bijna een jaar geleden in het kinderkanker vacuüm terecht kwamen. Het voelt voor ons echt alsof we er een jaar tussen uit zijn geweest.

Het laatste nieuws dat mij bewust bijstaat is de dood van Khadaffi. En er is inmiddels veel meer gebeurd. Ik heb het alleen niet geregistreerd.
Dit jaar heb ik voor het eerst sinds ik stemgerechtigd ben, ook niet gestemd. De verkiezingen waren op Marnix' sterfdag.
De wereld voelt raar een jaar later. Mijn visie op zaken is ook veranderd. Erg veranderd. Ik hoef niet meer op elke vraag een antwoord.
Waarom kreeg Marnix kanker? Waarom krijgen wij een tweeling? Waarom loopt een vriendschap stuk? Waarom? Waarom? Waarom?
Er is bij mij acceptatie dat je niet op alle vragen antwoord kunt krijgen en dat berusting kunnen vinden vaak veel meer waard is. In ieder geval voor jezelf.
Al wat mogelijk is vandaag de dag, terug gaan in de tijd niet. Dus laat het verleden voor wat het is en leg je focus op de toekomst. Die heeft je wat te bieden. Zelfs met extreem groot verdriet.
Je moet het alleen wel willen zien. En die keuze maak je zelf. Of het de juiste is? Dat zal de toekomst je leren.

14 opmerkingen:

  1. Je hebt voor die inzichten wel een bikkelbikkelharde levensweg voor je kiezen gekregen Hera, mijn petje af voor jullie kracht en moed want laten we eerlijk wezen hier hopen we allemaal nooit voor te komen staan, je kind afgeven ....#*^*"~#* volgens mij kwam ik mijn cocon nooit meer uit.

    Echt super knap zoals je placht door te gaan en mijn gevoel zegt dat het gaat lukken met Marnix in julie harten.
    Melina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij het lezen van je blog voel ik weer enorme bewondering opkomen voor je moed en doorzettingsvermogen! En wat fijn dat je eindelijk na lange tijd wat beter hebt kunnen slapen! Ik denk nog elke dag aan jullie en aan jullie mooie lieve mannetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat knap om zo te kunnen denken, en wat fijn dat je eindelijk een keer beter geslapen hebt ook bij mij zijn jullie en marnix iedere dag in mijn gedachten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een wijze woorden van een wijze vrouw! Liefs Linda Reinders, Den Dolder

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "de toppen van de berg zijn ver te zien vanuit het dal"

    Lieve mensen, wat een boodschap in dit blog! Respect, door jullie eigen onmenselijke verdriet een krachtige boodschap waar ik mijn les uithaal! Dank je wel!

    Dit kan geen leven zijn, dit is overleven. Wat een respect voor zoveel kracht!
    Jullie blijven in mijn gedachten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ben jij een topper !! Ik krijg er kippenvel van dat je nu in dingen probeert te berusten. Vertrouw op God , Hij zal je nog meer van deze wijsheid schenken. Liefs LIdia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo ontzettend knap dat jullie nu al het afscheid van Marnix hebben bekeken...wat zal dat wederom moeilijk geweest zijn! de foto spreekt boekdelen, zo veel verdriet maar toch ook vastberaden om tot het laatst bij hem te zijn...en dat is wat jullie het afgelopen jaar hebben gedaan! Bij hem gebleven, elke seconde van de dag...hem veiligheid bieden en zijn angst wegnemen terwijl je zelf zo bang bent voor wat komen gaat...dat is bovenmenselijk en jullie mogen daar zo trots op zijn! Het blijft voor mij onwerkelijk dat hij er écht niet meer is, maar ik besef nu dat dit mede komt door het lezen van jouw blog...Marnix leeft zo door in onze harten! liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb ontzettend veel bewondering voor je kracht! Jullie verhaal laat mij anders tegen dingen aan kijken. Ook al ken ik jullie verder niet, ik denk wel aan jullie en aan jullie lieve Marnix. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier sluit ik mij voor 100% bij aan!
      Liefs melanie

      Verwijderen
  9. Met al je verdriet, toch zo krachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. tjee wat een mooie woorden, respect.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een wijsheid,kracht en moed!Respect! Zorg goed voor jezelf,rust warmte,en liefdevolle mensen om je heen.Straks ook weer alle energie en kracht nodig voor de komst van je 2 mooie bengeltjes die je bij je draagt.Ook voor Olav zal t spannend zijn Marnix pas weg en bijna 2 babybroertjes erbij!warme groet gjamh

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je Hera. Door deze woorden geef je mij steun. Wat bijzonder dat je dit blog geschreven hebt zo kort na het overlijden van Marnix. Anette

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lieve familie,

    Wat een mooie woorden en wat knap dat je dit zo kan zien en voelen. Mijn gedachten gaan iedere dag naar jullie en naar Marnix. Wat leer ik veel van je blogs, je leert maar weer om te relativeren, om de dingen net even anders te zien en te accepteren. Bedankt!

    een meelevende moeder

    BeantwoordenVerwijderen