donderdag 4 oktober 2012

Woensdag 3 oktober 2012

Vandaag is het 3 weken geleden dat Marnix overleed. De hele nacht spookt het al door mijn hoofd en dit gegeven is drukkend aanwezig als ik opsta. Het wordt een moeilijke dag. De klok speelt een grote rol.
Drie weken geleden zo laat was de situatie zus en zo. En dat blijft de hele dag zo.
Met mijn zus heb ik afgesproken dat ik bij haar langs ga vanmorgen. De autorit ernaar toe voelt als een enorme berg die ik moet beklimmen. Het is dan ook niet fijn. Mijn gedachten en aandacht horen bij het verkeer te zijn maar dwalen steeds af naar Marnix en deze dag drie weken geleden.
Ik kom veilig aan.
Tijdens de koffie stromen de tranen rijkelijk en ook al is het mijn zus, ik voel me ongemakkelijk om mijn verdriet te laten zien. Dat hoort bij mij en zal waarschijnlijk ook wel zo blijven.
We hebben het even fijn samen. Veel praten, huilen maar ook lachen. Ik blijf voor de lunch, de kinderen zijn thuis en het voelt goed.

Toch wil ik voor 16.25 thuis zijn. Het tijdstip van overlijden. De hele dag heb ik in mijn hoofd herbeleefd en het belangrijkste moment wil ik daar zijn waar mijn hart mijn kind los heeft moeten laten. Thuis.

Maart 2007 is mijn moeder geheel onverwacht overleden. Niemand heeft het zien aankomen maar het gebeurde toch.
Toen heb ik mij gelukkig geprezen dat ze geen ziekbed heeft door hoeven maken en dat moeilijke afscheidsgesprekken achterwege zijn gebleven. Er waren tussen mijn moeder en mij geen losse eindjes. Alles wat gezegd moest worden werd direct gezegd. Elk contact tussen ons sloot ik af met: Vergeet je nooit hoeveel ik van je hou?
Dat weet ik, ik hou ook zo veel van jou.
En hoe zwaar het afscheid en het gevoel van bodemloos zijn ook was, het was goed.
Nu besef ik dat ik van Marnix afscheid heb moeten kunnen nemen. Het hele proces met hem door. Van uitbehandeld naar aansluiten op de morfinepomp, naar bedlegerig, naar coma, naar uiteindelijk sterven en als laatste de uitvaart.
Marnix mocht niet plotseling wegvallen. We hebben dit als gezin door moeten maken. Daar komt ook een stuk berusting uit voort.

Dit contrast heeft mij doen inzien dat iedere situatie en ieder mens dit anders beleeft. En dat er geen goed en slecht is waar het dit soort zaken betreft. Wat er moet zijn is begrip en respect voor ieders individuele situatie en goeddunken. Gelukkig ondervinden wij veel begrip en respect.
Rouw laat zich de wet niet voorschrijven.

8 opmerkingen:

  1. Neem de tijd voor je verdriet... het is nog zo vers. Je moet niks, je hoeft niks, alleen doorgaan, hoe moeilijk ook!

    Onze gedachten zijn veel bij jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ..............ons kaarsje brand. Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo kort,
    zo geliefd,
    zo jong,
    zo oneerlijk...

    Heel, heel erg veel sterkte,
    om na zo'n afschuwelijke dag weer op te krabbelen.
    Zomaar een mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Respect... Heel veel sterkte gewenst!
    Gr
    Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niemand kan zeggen hoe je verder moet...
    Zoals jij aangeeft...iedereen doet het op zijn/haar manier wat hij/zij goed lijkt...
    Niemand doet het fout of verkeerd....
    Als je maar begrip voelt van de mensen om je heen.
    Gevoel dat er ruimte is voor jullie gemis, ruimte voor jullie verdriet...
    Het is een grote wond en die wond krijgt een korst en regelmatig wordt deze korst weer opengekrapt...
    Op een gegeven moment wordt het een litteken, maar een litteken gaat altijd mee je mee...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey hera, ik ben ontzettend dankbaar dat ik net voor marnix' overlijden hier op jou blog terecht kwam. ik vind dat je het allemaal heel mooi opschrijft en dat vind ik ook erg dapper van je.
    ik heb zelf mijn broertje verloren toen ik 7 jaar was (ben nu 15) en dat vond ik toen ontzettend moeilijk. nu was dat toch een ander verhaal (hij was maar een paar dagen oud) maar toch hield ik van hem en denk ik nog bijna elke dag: stel je voor dat hij hierbij was... dat was leuk geweest!
    ik weet in ieder geval hoe het is, zo'n groot gemis en ik leef met jullie mee.
    Ik wilde ook nog een kleine tip geven: vertel veel over marnix aan olaf en kijk vaak met olaf naar fotos van marnix. (maar dat waren jullie vast wel van plan). want dat hebben mijn ouders niet echt gedaan en ik wret niet veel meer over mijn broertje...
    XXX jorinde

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik hoop dat deze berusting jullie helpt om verder te kunnen...langzaam gaan de dagen voorbij en hopelijk zullen de scherpe randen op den duur zachter worden...denk aan jullie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ben in gedachten bij jullie....

    BeantwoordenVerwijderen