zondag 14 oktober 2012

Vrijdag 12 oktober 2012

Vandaag is het een maand geleden dat Marnix overleed. Een maand alweer. Het voelt als gisteren. We missen hem zo vreselijk. Dat is vanzelfsprekend, maar omdat er bij het gemis een grote hoeveelheid pijn komt kijken voelt het niet vanzelfsprekend.

Er worden bloemen bezorgd en het doet mij heel veel goed om te weten, te zien en te voelen dat mensen uit onze omgeving zo meeleven.

Zoals te verwachten zitten de tranen hoog. Zeker als ik boven een trui en een broek van Marnix tegenkom. Jur en ik praten over wat we met dat soort dingen moeten doen. Al snel komen we tot de conclusie dat we er nu helemaal niks mee gaan doen. Het is nog te vers en er staat nog te veel te gebeuren om daar nu beslissingen over te nemen. Marnix' kleren gaan in Marnix' kast op zijn slaapkamer.
Omdat onze kat graag boven slaapt houden we de slaapkamerdeur dicht. Olav heeft zich deze gewoonte niet eigen gemaakt en zo merken we dat Olav geregeld even op Marnix' slaapkamer gaat kijken. Hij praat er niet veel over maar het houdt hem toch ook bezig. Op een manier die past bij Olav en die past bij zijn leeftijd.

Vandaag ligt er een enveloppe van het crematorium op de mat. Waarschijnlijk over het vrijgeven van de as. We hebben de enveloppe nog niet opengemaakt. Het vrijgeven van de as gaat volgende week gebeuren. Waarschijnlijk als ik nog in het ziekenhuis ben. Ik heb nog niet helder hoe dit aan te pakken want het liefst zou ik de as zelf ophalen maar dat is geen mogelijkheid. Ook wil ik de as zo snel mogelijk thuis hebben. Dan is het gezin weer compleet. Dit keer met de tweeling erbij. De uitvaartonderneemster heeft al aangegeven dat zij de as wel wil halen. Zij steunt ons nog steeds. Heel bijzonder.
Het zal allemaal wel op zijn pootjes terecht komen, maar ik moet wennen aan het idee dat een ander Marnix naar huis brengt.

6 opmerkingen:

  1. http://www.zininvormgeving.nl/pages/15714/Troostkleden.html

    Ik las over de vraag wat jullie met Marnix'kleertjes moeten doen. Heel begrijpenlijk dat dat heel moeilijk is. Hier boven staat een link naar een site die ik ooit tegen kwam en waar je misschien iets aan hebt als jullie daar aan toe zijn.
    Ik kwam jullie blog tegen via het boek "kanjer Guusje"

    Sterkte met alles

    "Een moeder"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lief gezinnetje,

    Wat is het toch moeilijk allemaal. Wat oneerlijk ook allemaal. Zo begrijpelijk dat Olav er ook zo mee bezig is. Hij mist zijn broertje. Jullie missen je zoontje. Maar wat is het dan lief dat hij regelmatig gaat kijken. Ook al is dat waarschijnlijk ook voor hem lastig. Het blijft zijn lieve broertje. Altijd. Net zoals het jullie zoontje blijft. Altijd.

    Wat gaat de tijd vlug met de zwangerschap. Wat is dat ook moeilijk. En dan de as die je natuurlijk het liefst zelf naar huis wilde halen. Weet dat er heel veel mensen met jullie meeleven en er op wat voor manier dan ook voor jullie zijn.

    Dikke knuffel. Sterkte.
    S

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sterkte lieve mensen.. tranen weer in mn ogen, zo tegenstrijdig.. van de week word jullie tweeling geboren en Marnix komt ook weer "'thuis''maar dan op een andere manier. Zoveel verschillende emoties en gevoelens . Jezus zal jullie hierdoorheen helpen . Liefs Lidia Hakvoort.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Marnix,

    Ik weet niet of er een hiernamaals bestaat. Uiteraard hoop ik het wel.
    Een hiernamaals waar jij zonder pijn, samen met vriendjes en vriendinnetjes kunt spelen.
    Jouw leven hier was veel te kort maar je hebt meer bereikt dan vele ooit zullen bereiken.
    Namelijk een plaatsje voor altijd in ontelbare harten.

    XXX



    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe ga je er mee om? Zo moeilijk? Aan de ene kant heb je die 2 prachtige beebjes die weldra helemaal in jullie leven zullen komen en aan de andere kant is er die leegte, dat verdriet van jullie lieve Marnix. Blijf schrijven en ik ga eerlijk zijn, ik vind je een enorme sterke moeder, want om eerlijk en zo open te schrijven, ben je al sterk, heel sterk. Ik wens jullie heel veel sterkte maar ook heel veel vreugde met de komst van de tweeling en ik wens ook olav heel veels terkte. Wij begrijpen al niet waarom dit gebeurt, ik kan me alleen maar inbeelden hoe het voor zo een klein jongetje moet zijn. Heel veel sterkte aan jullie allemaal

    BeantwoordenVerwijderen