maandag 29 oktober 2012

17 oktober tot 29 oktober 2012

Er liggen een flink aantal turbulente dagen achter ons.
Fysiek ben ik weer in staat om te bloggen en dat wil ik dan ook weer graag oppakken. Ik heb gemerkt dat het mij heel erg helpt om mijn gedachten te ordenen en daar heb ik behoefte aan.

De geboorte van Arthur en Victor heeft er zowel lichamelijk als geestelijk flink ingehakt.
De keizersnede heb ik als erg onplezierig ervaren. Het is prachtig dat het allemaal mogelijk is, maar voor mij was het erg heftig. Ik raakte in paniek op de operatietafel en ben een groot deel van de tijd extreem verdrietig geweest. De geboorte van Arthur is daardoor aan mij voorbij gegaan. Toen Victor er was realiseerde ik mij dat ik nog een baby hoorde huilen.

Toen Jur met beide jongens op de verkoeverkamer bij mij kwam was een van de eerste dingen die ik zei: Ik hoop zo dat we deze mogen houden.
Een opmerking uit de grond van mijn hart.
Onze wens was drie kinderen, en onderaan de streep is die wens vervuld, maar de som voor de streep, die hadden we niet zo willen invullen.

Tijdens de ziekenhuisopname kwam ook de dag voorbij dat het precies een jaar geleden was dat we het extreem slechte nieuws over Marnix te horen kregen. En ik was op dezelfde plek. Toen er een longfoto gemaakt moest worden trof ik dezelfde man die vorig jaar de MRI van Marnix maakte. Ik herkende hem gelijk. Een bizarre situatie.
Zo ging het ook met de kinderartsen. Helaas voor ons allemaal bekenden uit een periode die voor ons gitzwart is geweest.
En toch hadden we op geen betere plek kunnen zijn. Het complete medische team heeft zich zo enorm betrokken getoond, het was heel bijzonder om te ervaren. Wij hebben mogen ervaren waarom het Meander Medisch centrum op de eerste plaats is geëindigd in de ziekenhuistest.

Door de datum en de hormonen ben ik in het ziekenhuis extreem verdrietig geweest. Gevoelsmatig herleefde ik de dag voor het slechte nieuws en de dag van het het slechte nieuws opnieuw. De klok heb ik gebiologeerd in de gaten gehouden en de gebeurtenissen van vorig jaar kwamen glashelder terug. Van minuut tot minuut. Het vloog me aan en verstikte me. Want nu is de uitkomst bekend en ik kan niet vluchten voor het jaar dat voor ons ligt. Ik zal alles opnieuw beleven, maar wel met de kennis en ervaring die we nu hebben. Dus komen de aankomst in het AMC, de achteruitgang in het eerste weekend, de MRI, en de bioptname voorbij in mijn hoofd. Ik kan er niet voor weg, het moet opnieuw beleefd worden. Verzet is zinloos.

Het lijkt alsof met de geboorte van de tweeling toestemming gegeven is om te rouwen om Marnix. Heftig rouwen. Er gaat geen dag voorbij of ik moet wel huilen. Ik mis Marnix vreselijk. Onze kleine ondeugd.
Dit is ons nieuwe gezin. Wat gedaan moest worden is gedaan. Marnix is overleden en de tweeling is geboren. Dit is het. Hiermee gaan we de toekomst in. En dat is confronterend.

Bij thuiskomst uit het ziekenhuis hebben Jur en ik besloten nog even geen bezoek te willen. Wij moeten eerst zelf " landen" in de nieuwe situatie. De afgelopen weken is onze sneeuwbal geschud en langzaam dalen nu de vlokjes neer. Op hun nieuwe plek. Wij moeten wennen aan de nieuwe situatie en daar gaat tijd overheen.
De kraamhulp die bij ons was, was geweldig. Een lieve vrouw, deskundig en met veel aandacht en oog voor onze situatie. Een zegen in deze moeilijke tijd. Daarvoor willen we Kraamzorg Midden Nederland dan ook bedanken!

Arthur en Victor lijken zich onbewust bewust van onze behoeftes. Ze zijn de rust zelve. Huilen doen ze eigenlijk niet, ze slapen als roosjes en we moeten ze dan ook wakker maken voor de voedingen. Olav en Marnix waren als baby al niet lastig, maar Arthur en Victor spannen de kroon.
Wij zijn heel blij met ze. En toch ben ik onderhuids terughoudend met hechten aan ze. De angst om kwijt te raken wat je het meest lief hebt zit diep. We weten inmiddels hoe dat voelt. Dat maakt bang.

Gedurende de week raken we gewend aan de tweeling en aan de nieuwe situatie. Ook als de kraamzorg weg is loopt het allemaal soepel. De mannen maken het ons niet moeilijk. Olav is dolgelukkig met zijn broertjes en kust en knuffelt wat af met ze. Hij wil met alles helpen. Flesjes geven, luiers pakken, spuugdoekjes aangeven, hij is echt blij met ze.
Olav geeft wel aan dat hij Marnix meer is gaan missen. Hetzelfde als bij mij. Olav kan erover praten. Steeds vaker refereert hij aan dingen die Marnix deed of zei. Wij vinden het fijn als Olav over Marnix praat. Dat houdt Marnix bij ons.

Afgelopen week is de urn met de as van Marnix thuisgekomen. Een emotioneel moment, een definitief moment. Een kleine, witte asbus. Daarbij Marnix' kanjerketting en foto's. Een dag gevuld met tranen. Iedereen is nu thuis.  En toch niet. Het lijkt steeds minder goed te bevatten dat Marnix er niet meer is en waarom hij er niet meer is.
Als Jur en Olav in het ziekenhuis op bezoek kwamen verwachtte ik Marnix in de buggy erbij. Niet ziek, gewoon Marnix. Waarschijnlijk een jaloerse Marnix, want mama delen was niet zijn sterkste kant. Ik miste hem bij het bezoek. Hij hoorde erbij te zijn, maar hij was er niet. Het gemis groeit met de dag. Als ik er bewust bij stil ga staan doet het fysiek pijn en ik word er misselijk van. Dat probeer ik dan ook te voorkomen. Helaas heb ik het niet altijd in de hand.

Naarmate de dagen voorbij gaan krijg ik meer grip op mijzelf en mijn emoties. Voorzichtig geniet ik van onze kinderen. Houden van laat zich niet tegenhouden.
We gaan door, met ons gezicht op de toekomst gericht. En met Marnix voor altijd in ons hart.

31 opmerkingen:

  1. Als onbekende op afstand leef ik met jullie mee. Dank voor het delen weer van je gedachten.

    Liefs margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig omschreven; precies wat je voelt en denkt.
    Je kunt trots zijn op jezelf Marnix en je gezin.
    Ik brand iedere avond een kaarsje voor jullie.
    Lieve groet,
    Een moeder uit Nieuwegein.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. pff zo heftig om te lezen zoals je het schrijft. jullie zijn zo ontzettend dapper en sterkt, en ook al is marnix er lichamelijk niet meer bij, hij zal altijd bij jullie zijn, en ik weet ook zeker dat de 2ling trots zal zijn op jullie als ouders, op hun oudste broer olav maar ook zeker trots op marnix, op wat jullie hebben meegemaakt. geniet van de kinderne die nu bij jullie zijn, en denk vooral ook aan marnix wat vooor goede en leuke momenten hij had, maar ook zeker aan zijn/jullie strijd

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Hera, wat mooi dat je weer schrijft! Ik ben zo verschrikkelijk blij voor je met deze lieve tweeling. Het maakt het leven de moeite waard om geleefd te worden. met nadruk op die moeite natuurlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. fijn om je weer te lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik leef zo met je (jullie)mee, wat moet je veel doorstaan meis. Je schrijft het ook allemaal zo intens. Probeer toch al je liefde te geven aan je 2 ling .. ook al durf je niet zo goed. God heeft ze aan jullie gegeven, en Marnix heeft Hij tot Zich genomen, niet omdat Hij jullie verdriet wou doen maar omdat die lieverd hier niet verder kon. Maar ik als buitenstaander heb makkelijk praten , ik wil zo graag je verdriet verzachten .... Ik zal maar weer voor jullie bidden dat Jezus jullie omarmd zoals Hij nu ook bij Marnix doet.Wat fijn dat de 2 ling zo rustig is , jullie gaan een zware tijd maar ook een mooie tijd tegemoet . Veel sterkte en geluk toegewenst Liefs Lidia Hakvoort.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tranen...
    Herkenbare gevoelens. Dichtbij geweest, maar gelukkig niet dezelfde uitkomst. En wat kan ik daardoor verdrietig zijn om een andermans verlies van het grootste, het mooiste.
    Ik val in herhaling, maar het zou niet moeten mogen. Het kan niet!
    M'n warmte en steun gaat uit naar jullie en jullie 4 dappere mannen! Arthur en Victor hebben vast al een wijs zieltje, zo lief als ze zich aanpassen..En alhoewel ik niet weet waar ik in geloof, of waar jullie in geloven, hebben ze die wijsheid misschien wel meegekregen van een trots, dapper broertje, toen zij elkaar ergens daarboven nog net tegenkwamen...
    L v Bracht

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat heb je dat mooi omschreven. 'Dichtbij geweest, maar gelukkig niet dezelfde uitkomst. En wat kan ik daardoor verdrietig zijn om een andermans verlies van het grootste, het mooiste'.
      Zo voelt het voor mij ook.

      Verwijderen
  8. Wat een verhaal.....het komt echt binnen bij me.
    Ik heb zelf nooit een kind verloren,gelukkig!...maar zoals je het beschrijft,kippevel.Ik voel het in mijn tenen.
    Toch kan ik je verdriet wel begrijpen,heb andere dingen meegemaakt,die ook heftig waren/zijn.
    Ik vind jullie kanjers!!Wens jullie alle geluk van de wereld toe,dat verdienen jullie!
    Wat een kleine stoere man is Olav!! Groot kan ie altijd nog zijn.
    Geniet van je gezin Hera,geniet van je mannen.En op een wolkje geniet Marnix mee.
    De toekomst is voor iedereen onzeker,dus geniet!!

    Heel veel liefs van een mama uit brabant x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dappere Hera, je doet het goed meid, je bent altijd zo sterk geweest. Olav en Marnix aan je hand, de tweeling in je buik. Nu heb je Arthur en Victor in je armen en Olav aan je zijde. Samen met Jur een prachtig gezin, maar waar er altijd één zal ontbreken, die lieve, stoere Marnix, met zijn guitige lach.
    Een prachtige bloem waarvan er 1 blaadje is weggevlogen.

    Heel, heel erg veel sterkte en kracht.
    Zomaar een mama.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief gezin.Precies zo zou ik het ook verwoorden.Ook ik wens jullie enorm veel sterkte en kracht toe.
      Een mama uit Tilburg

      Verwijderen
  10. Ook ik ken jullie niet persoonlijk maar betrapte me erop telkens even te gaan kijken hoe het met jullie en vooral jou was.Het kost even tijd, ook het volledig gaan houden van je kleintjes. Kan me zo goed voorstellen dat je nu bang word. Dat genieten komt ook wel al is het in kleine beetjes en altijd met Marnix op de achtergrond. Maar wat is het ook fijn dat je dat kleine ventje hebt gekend...
    Liefs en ik wens je heel veel kracht..
    Groetjes, Alie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een verdriet. Wat een geluk met die 2 nieuwe mannetjes. Wat een mix aan heftige emoties, ongetwijfeld ook nog eens versterkt door hormonen.
    Ik ken jullie niet, maar denk wel aan jullie.
    Heel veel sterkte gewenst van een mama uit Apeldoorn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wil jullie heel veel sterkte wensen met het verwerken maar ook heel veel geluk toewensten voor jullie kindjes. Neem de tijd om alles rustig een plekje te geven!

    Groetjes Marlies mama van een meisje van 3

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jullie zijn ook het dierbaarste verloren dat iemand maar kan verliezen. Ik sta niet verstomd om de emoties die nu bovenkomen bij de bevalling van jullie twee lieve schatjes. De liefde is er neit minder om, maar jullie hart is op dit moment gewond.Heel veel sterkte met de verwerking. Ik denk vaak aan Marnix, al heb ik hem persoonlijk niet gekend, maar ineens komt zijn verhaal in mij op, zijn fotootjes zie ik als een beeld voor mij en door jouw verhalen heb ik het gevoel alsof ik hem ken en dan huil ik, huil ik voor hem, maar ook voor jullie. Heel veel liefde en kracht toegestuurd aan jullie allemaal

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat fijn dat je weer schrijft.
    Wat hebben jullie een onvoorstelbaar moeilijke tijd gehad in het ziekenhuis, en wat fijn dat het medisch team jullie zo goed heeft bijgestaan. Ik heb niet dezelfde ervaring als jullie, maar je kunt het zo goed verwoorden dat het me naar de keel grijpt.
    Heel veel liefde de komende periode. en ik hoop dat het vertrouwen in het bij je houden van je eigen kinderen langzaam weer zal groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve Hera. Onvoorstelbaar wat jij en je gezin moeten doormaken. Zo'n verdriet en zo'n geluk, twee extremen waarvoor je een plek moet vinden in je lijf, hoofd en hart. Je bent zo geweldig sterk, jullie zijn als gezin zo sterk, en ik hoop dat dat jullie zal helpen in jullie nieuwe toekomst gelukkig te zijn. Als iemand dat verdient heeft zijn jullie het wel. Ik wens jullie alle liefde, gezondheid en sterkte toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lieve Hera, Wat heftig !!!! Je lieve Marnix verliezen, twee prachtige kinderen erbij, en dan de urn van Marnix weer thuis. Dit is toch ook zeer emotioneel!!! Fijn dat je in het ziekenhuis en thuis zo goed ben opgevangen en dat je de tijd neemt om dit alles te verwerken. Ik wens jullie heel veel sterkte en ook heel veel plezier met jullie kinderen toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik weet zeker dat Marnix bij jullie is, jaloers en wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Beste Hera,

    Ik wens jou en je gezin goede dagen toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het 'werk' zit erop. Jullie hebben Marnix naar zijn einde begeleid, jullie hebben Marnix z'n uitvaart tiptop geregeld, en nu is de tweeling geboren. Alle grote moetens zijn nu klaar. En dus is er nu tijd om echt te gaan rouwen. En om verder vooruit te kijken dan 'de geboorte van de tweeling'. En dan zie je opeens een rijk gevuld leven en een groot gapend gat.
    Met de komst van Arthur en Victor heeft 'je moet door' weer een nieuwe diepte gekregen, want hoewel het grote moeten gebeurd is, zijn twee baby's (en natuurlijk grote Olav ) ook druk werk.

    Je bericht vertelt over echt, keihard en rauw verdriet. Knap hoe je het weet te verwoorden, en hoe je ondanks dit enorme verdriet doorgaat. En er ook bij tijden bij stil staat.

    Rust goed uit, neem de tijd die je nodig hebt, en wees samen met je gezin...
    dikke knuffels
    Mrtj

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het volledig met Mrtj eens!
      Dankjewel voor je blog Hera! Het is zo rauw, zo intens, zo eerlijk!
      Zo heftig, zo intens allemaal... Neem je rust lieve mama en vrouw, doe je eigen ding! Wat jij (en de rest van je mooie gezinnetje) doormaakt gun ik mijn ergste vijand nog niet toe.
      Ik wens je maar 1 ding: Rust.
      Rust in je verdriet en accepteren van de gehele situatie, maar zover ben je nog niet en dus wens ik je daar specifiek zoveel rust in!
      Rust in je missen van je mooie kleine ventje!
      Rust in het opnieuw vertrouwen van je kleine mannetjes!
      Rust in het opnieuw vertrouwen in jezelf!
      Rust in het vertrouwen als gezin!
      Ik wens je buiten alles, heel erg veel rust toe! Dat heb je nodig........ besef je dat je een mama beyond anything bent...... laat je lijf en geest doen, wat nodig is, zodat je opnieuw kunt genieten van al het moois dat jouw lijf voortbrengt! En geniet daarvan. In rust!
      Neem je tijd meiske, er zit geen datum op jouw verdriet! Alles mag, alles kan. JIJ bent de mama van ze alle 4! Wat jij voelt en ervaart is volledig ok. Dankjewel voor je eerlijke blogs, dankjewel voor het delen!
      Ik wens je ontzettend veel sterkte, heel veel knuffels en liefde en.... enorm veel rust! You can do it! JIJ bent een Mama!

      Verwijderen
  20. Rouwen is misschien wel het moeilijkste wat er is. En helemaal als je zo snel na het overlijden van Marnix nieuw leven verwelkomt. Het is zo tegenstrijdig dat het logisch is dat je de kluts kwijt lijkt te zijn. Dit grote verdriet en deze grote vreugde gaat bijna niet samen en toch is het bij jullie wel zo. Ik ben diep onder de indruk hoe je hier woorden aan kan geven. Dank je wel dat je het met ons wilt delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Lieve Hera,

    Mijn ogen zijn gevuld met tranen
    om al dat leed verhuld in jouw verhaal
    het is ook echt totaal niet te bevatten
    blijdschap spreekt ook hier een andere taal

    Wat kunnen wij als buitenstaanders zeggen
    als lief en leed zo met elkaar verweven zijn
    De pijn van afgesneden zijn zal nooit verdwijnen
    twee nieuwe levens geven hoop, al zijn ze nu nog klein

    Veel liefde en geluk gewenst voor jullie allen
    óók blijdschap, met ruimte voor af en toe een traan
    zo mogen jullie de toekomst hoopvol tegemoet zien
    de liefde zal nimmer vergaan!

    Liefs van Marthine,
    een trouwe volgster van je blog


    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat heb je dit intens prachtig onder woorden gebracht. Ik kan niet bevatten waar je door heen gaat. Zoveel uitersten, zoveel rauwe emoties. Alle goeds, kracht, wijsheid, liefde en geluk wens ik jullie toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. vindt je het gek dat marnix jaloers zou zijn zo een mama zou ik ook voor mezelf willen houden dank jullie wel dat je deze emoties weer met ons allemaal wil delen je doet het geweldig

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een heftig verhaal. Jullie verdriet is zo immens groot, ik ben er helemaal stil van.. Sterkte..

    BeantwoordenVerwijderen
  25. De angst om te hechten, zo ontzettend herkenbaar... Het gaat je lukken, weet ik uit ervaring, maar het is inmens moeilijk.
    Ik begrijp je, neem je tijd, geniet als je het kunt en huil als je het moet...

    Liefs van een engeltjes mama

    ps. Er bestaat een lotgenotengroep Lieve-Engeltjes.nl ik heb daar enorm veel steun aan en aan gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. lieve allemaal
    van harte gefeliciteerd nog met jullie prachtige zoons en broertjes! ik heb de afgelopen tijd wel met jullie meegeleefd, maar kon helaas even niet reageren vanwege een kapotte laptop.
    wat een moeilijke weg, die jullie moeten gaan! een achtbaan van emoties. het is niet te bevatten.ik kan wederom niet anders dan jullie al het nodige toe wensen vanuit de grond van mijn hart! ik heb diep respect voor jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. phoe komt binnen...........slik.......we branden een kaarsje trouw iedere avond. Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Lieve Hera,

    fijn dat je weer geschreven hebt.
    Ik kan me zo goed voorstellen dat je je niet durft te hechten aan de tweeling en wat goed om te lezen dat je beetje voor beetje je muur laat vallen.
    Het klinkt allemaal zo logisch, hoe je eerst "gewoon" doorgaat, sterk bent tot de kleine mannetjes er zijn. Nu is er ruimte om te gaan rouwen, zoveel verdriet te hebben en gelukkig heb je zoveel om iedere morgen voor op te staan. De mix van emoties waar jij je in moet bevinden doet al pijn als ik er nog maar aan denk..

    veel liefs van een moeder van 4

    BeantwoordenVerwijderen