zaterdag 5 januari 2013

Woensdag 2 januari 2013

Er staat vandaag niks op de agenda. Toch wordt het een volle dag. Olav gaat uit spelen bij een vriendje, wij worden voor de lunch uitgenodigd om bij een vriendin pannenkoeken te gaan eten en tijdens het boodschappen doen belt mijn zus of het goed is dat ze koffie komt drinken.

Allemaal leuke dingen en toch breng ik het moeilijk op. De dag voelt overvuld. Met spontane acties kunnen wij slecht uit de voeten. Terwijl die toch onderdeel van ons leven waren en zullen zijn. Ze maken nu dat wij ons gedeeltelijk verlamd voelen. Als een konijn in de koplamp. Schakelen gaat moeizaam. We moeten echt rustdagen inplannen en ons daar ook aan houden.

Als Jur en ik daar aan het eind van de dag met elkaar over praten komen we tot deze conclusie. Morgen is de agenda leeg en die blijft ook leeg. Vandaag voelt het alsof we niet de volledige aandacht hebben kunnen geven aan datgene waar we aandacht aan wilden geven. Misschien leggen we de lat wel te hoog voor onszelf. Het overlijden van Marnix is in feite nog maar kort geleden en de komst van de tweeling ligt daar niet ver vandaan. We moeten onszelf de tijd gunnen maar willen ook graag weer "normaal". wat dat dan ook is?

Jur gaat 's avonds weer voor het eerst hardlopen nadat hij daarmee heeft moeten stoppen vanwege Marnix' ziekzijn.
Het is erg beladen.
De anderhalf jaar voordat Marnix ziek werd liep Jur elke week minstens twee keer. Hij was in zeer goede conditie. Ons leven was toen eigenlijk perfect. Heerlijk burgerlijk.
Nu hij in hardloop tenue beneden komt herinner ik mij dat weer.
Voor Jur is het een beladen moment omdat Marnix altijd zijn schoenen kwam brengen. Afhankelijk van de kleding die Jur droeg bracht Marnix het juiste paar schoenen. Dus ook Jur's hockeyschoenen en zijn nette schoenen. Het voelt vreemd dat Marnix nu niet naast Jur staat en zegt: papa even hardlopen, schoenen aan.
Net zoals met alle eerste keren voelt het gemis nu even extra hard. Het zal volgende keren misschien zachter worden.

6 opmerkingen:

  1. Wat zullen die korte momenten pijnlijk en rauw zijn voor jullie! Niemand kan dit wegnemen, tegelijkertijd noodzakelijk om hier doorheen te moeten gaan. Ik hoop vurig dat het de volgende keren zachter zal voelen! Alle mensen, die om jullie heen staan, blijven dit doen, door jouw openhartige en heldere blog. Zoals Marnix heel veel mensen heeft geraakt, raak jij ons ook. Dankbaar dat ik er deelgenoot van uitmaak, frustrerend om te beseffen hoe verschillend eigen situaties kunnen zijn en de onmacht het voor jou en de jouwen stukken fijner te maken. Ik weet het wel, het zit in de kleine dingen,... Je doet er zó goed aan om vooral aan jezelf te denken als het gaat om niet overvuld te raken. Toppers zijn jullie!! Dikke zoenen, Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lieve Hera,
    heb vertrouwen het gaat vanzelf beter.
    ik heb zelf een vriendin die helaas twee broertjes heeft verloren.
    regelmatig ga ik naar de begraafplaats, ik loop dan altijd even langs een van haar broertjes.
    er zijn jullie al zoveel mensen voor gegaan, dat ik zeker weet dat jullie het gaan redden.
    jullie zullen heus weer plezier gaan hebben in de dingen die jullie doen, en ik schreef het je vd week al Marnix kijkt vanachter jullie schouders met jullie mee.
    hij zal altijd met jullie meegaan, omdat jullie hem mee dragen in jullie hart en de herinneringen die jullie aan hem hebben.
    ik ken jullie niet persoonlijk, maar ik draag jullie mee in mijn hart, en ik kan jullie verzekeren als ik oud/grijs en bejaard ben weet ik nog wie Marnix was.
    heel veel liefs, en een dikke knuffel voor jullie allen, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het mag ook toch? Jullie missen jullie kind omdat jullie zo enorm veel van hem houden. Een mooiere reden is er niet eigenlijk... het zou niet kloppen als je het leven met hem zo achter je kon laten en lekker even een rondje kon gaan lopen. Het zal zo´n pijn doen, ik wil het me niet eens voorstellen, maar het komt allemaal voort uit de liefde voor je kind...
    Wat goed dat jullie beseffen dat je meer rust en tijd voor jezelf nodig hebt. Zó belangrijk! In je eigen omgeving kun je dicht bij Marnix zijn, ook al is hij bij je waar je ook gaat. Zo heb je de aandacht ook om bij zijn overlijden stil te staan. En dat is al moeilijk genoeg in jullie drukke bestaan misschien? Hoewel die structuur ook zo prettig is en de liefde en afleiding van jullie jongens.

    We denken aan jullie en wensen jullie voor 2013 alle liefde en rust toe die jullie nodig hebben om langzaam weer te helen. Geniet van elkaar en de mooie momenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volg jullie al een hele poos... nooit gereageerd.... maar nu wil ik toch jullie heel veel kracht en sterkte wensen. Jullie leven wordt nooit meer zoals het was.... hoe verschrikkelijk dat ook is... Gelukkig hebben jullie nog jullie drie mannetjes... weet dat dit niet genoeg is... jullie zullen tot de laatste snik Marnix blijven missen... Ik wil eigenlijk nog zoveel zeggen.... Hoeft niet... Jullie weten het wel... Kei kei veel kracht en sterkte dat is wat ik jullie toewens xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Spontane acties, mensen die langs willen komen. Ik begrijp heel goed hoe moeilijk het voor jullie is om hierin jullie grens aan te geven. Vooral ook omdat je mensen die hun betrokkenheid tonen niet voor hun hoofd wil stoten. Goed van jullie dat jullie je agenda meer gaan beheren. Niks mis mee om zo nu en dan een lege dag te hebben waarin je volledig de aandacht kan geven aan jullie kinderen en aan jezelf. Betrokken mensen begrijpen dat of snappen dit na je uitleg. Sterkte voor jullie!

    BeantwoordenVerwijderen