donderdag 30 augustus 2012

Donderdag 30 augustus 2012

Nadat de morfine gisteren verhoogd is heeft Marnix liggen slapen. Dat heeft hij volgehouden tot vanmorgen half negen.
Ik ben veel wakker geweest vannacht. Heb aan Marnix gevoeld en vooral veel gekeken. Hij is echt heel mooi en lief.

De ochtend verloopt rustig. Marnix is heel erg goed. Hij heeft een flinke eetlust en binnen een uur verschijnen er chips, spekjes, broodjes smeerworst en een appel. Van alles neemt hij een hap. Hij geniet er zichtbaar van. Jur filmt heel erg veel.

In de loop van de ochtend komt mijn vriendin uit Amerika langs. Zij is twee weken in Nederland met haar gezin en dit is de tweede keer dat ze langskomt. Wij kennen elkaar vanaf dat we zes jaar oud zijn en het is altijd goed. Het betekent veel voor me dat ze komt.
Als het tijd is om Olav van school te halen gaat ze met me mee. Bij thuiskomst vertelt Jur me dat Marnix zelf van de bank is gekomen om een vlieg van de tv te jagen! Marnix was Bernard aan het kijken en die vlieg zat hem echt in de weg. Jur was snel bij hem en aan zijn hand is hij naar de tv gelopen en heeft de vlieg weggejaagd. Door Jur's toedoen heeft de vlieg uiteindelijk niet meer verder gevlogen.
Buurvrouw Netty komt even bij hem kijken. Als zij naar huis gaat is Marnix heel erg overstuur dat hij niet met haar meemag. Hij voelt zich goed genoeg, maar wij weten dat hem naar boven tillen al erg inspannend is en met zijn hoofd op een kussen moet gebeuren. Laat staan dat we hem een paar huizen verderop zouden tillen. We zijn heel erg bang dat hij daar een epileptische aanval van krijgt of hem heel erg uitput en een achteruitgang veroorzaakt. Dan moeten we echt even ouders zijn en een grens voor Marnix trekken.

Uiteindelijk is Marnix tot half drie in de middag wakker. Hij doet ons vandaag weer echt versteld staan. Het is niet te geloven dat hij deze opleving heeft. We moeten tegen onszelf zeggen dat hij dit zonder de morfine niet zou redden. Want als je hem zo ziet is het moeilijk te geloven dat hij zó ziek is.

In goed overleg komen de huisartsen vandaag niet. De verpleging komt en dat is naar ons idee afdoende. Marnix ligt natuurlijk te slapen als de verpleegkundige er is. Hij wordt pas rond vier uur wakker en maakt ook dan een meer energieke en helderder indruk dan de afgelopen dagen.

Bij het avondeten zit hij op de bank. Aan tafel trekt hij echt niet. Hij wil een gehaktbal met frietsaus. Hij eet alleen de frietsaus op.
Om zeven uur zakken zijn luikjes dicht en valt hij in slaap. Een gewoon peuterritme vandaag. We zijn heel erg dankbaar dat we deze dag met hem hebben mogen en kunnen beleven.

Olav komt nog uit bed. Hij is heel verdrietig omdat Marnix doodgaat en kruipt bij me op schoot. In eigenlijk alle andere situaties kun je tegen je kind zeggen: het komt wel goed.
Dat dat in deze situatie niet kan snijdt door mijn hart. Het komt niet goed, ziijn broertje gaat dood. Eerlijk zijn is het enige dat ik kan doen. Ik zeg tegen Olav dat wij er ook heel erg verdrietig van zijn en dat we er met elkaar over moeten blijven praten. Dat het goed is dat hij het verteld. Ik ben trots op mijn zoon. Op alletwee mijn zoons.

Voor alletwee is er een droomdekentje bezorgd. Ze zijn er heel blij mee. Bedankt!

21 opmerkingen:

  1. Ik heb er tranen van in mijn ogen, wat een goede dag voor jullie mannetje!!! Zit al sinds half negen het blog te vernieuwen in de hoop dit bericht te gaan zien. Jullie doen het geweldig. Maar hoe verschrikkelijk verdrietig is dit voor Olav en voor jullie als ouders om hem met dit grote verdriet te zien worstelen. Ik hoop op weer een goede rustige nacht en voel en kijk vooral veel, helaas zijn dat dingen die je niet kunt bewaren en wat nu nog kan. Ik kan de woorden niet vinden die ik nog zou willen zeggen maar wederom: met heel mijn hart denk ik aan jullie en in gedachten omarm ik jullie, misschien gek omdat we elkaar niet kennen maar het is wel gemeend. Liefs en kracht, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat fijn om dit te lezen, maar je wordt zo toch weer met je neus op de feiten gedrukt door die lieve Olav.... intens moeilijk zo voor hem, t arme ventje! ik heb ook zo'n erge medelijden met hem, dat hij dit moet doorstaan, zo jong nog! maar ook jullie en Marnix zijn geen uur uit mn gedachten! ik ben heel blij voor jullie dat jullie deze dag zo mochten beleven! ik hoop dat het nog een poosje zo mag blijven!!
    en ja, ik geloof dat je weinig slaapt, je zou nu het liefst 24 uur naar hem kijken en liefkozen denk ik, maar er is toch wat rust nodig want wat moet het voor jouw toch extra zwaar zijn door de zwangerschap!! denk aan jullie!!

    een moeder...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie dag hebben jullie weer met zijn viertjes gehad. Koester deze dagen, ze zijn waardevol.

    Een meelevende mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit bericht maakt me 'blij': omdat Marnix zo'n goede dag heeft. Wat gun ik dat manneke (en jullie) nog heel veel van dit soort dagen.

    Dit bericht maakt me verdrietig: voor Olav, arme grote broer. Wat moet het moeilijk voor hem zijn maar gelukkig heeft hij een geweldig paar ouders die er voor hem zijn.

    Slaap lekker jongens, onder jullie mooie, nieuwe droomdeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben blij voor jullie alle vier dat deze dag voor jullie een geschenk is geweest. Dat Marnix weer gewoon een beetje peuter van 3 is, en dat deze dag een mooi randje heeft gekregen.

    We kennen elkaar niet, toch zijn jullie elke dag even in mijn gedachten. Ik wens jullie met elkaar een wonderschone tijd toe met heel veel moed, kracht, liefde en sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hoop dat de droomdeken beide jongens helpt de mooiste dromen te dromen. Ze zijn allebei veel te jong om dit te moeten meemaken, vreselijk. Ik denk ook iedere dag aan jullie en hoop heel erg op meer van deze dagen!! Kruip je vanavond zelf ook bij marnix onder de droomdeken? Ik hoop dat het helpt even weg te dromen uit deze nachtmerrie...

    Liefs van zomaar een moeder
    Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk veel aan jullie en de kleine dappere Marnix
    Verschrikkelijk dat Marnix zijn tijd zo snel wegtikt....
    Heel veel sterkte

    JW

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een fijne, rustige dag,
    heerlijk weer om zo van Marnix te mogen genieten,
    maar wat is het dan weer hard om Olav de waarheid nog een keertje uit te leggen.
    Je moet, je wil eerlijk zijn,
    maar wat is het zwaar.

    Ik doe mijn ogen dicht en wens...
    Ik wens nog zo'n fijne dag voor morgen,
    zodat jullie kunnen genieten van jullie, oh zo dappere ventje,
    waar iedereen trots op is !
    Samen, met z'n viertjes, samen één.
    Sterkte!
    Zomaar een mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik hoop voor morgen weer een nieuwe dag, een fijne dag. Dat zou nijntje zeggen. Was het maar zo simpel...

    Ook zomaar een moeder die meeleeft

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat fijn om te lezen van de droomdekentjes! Daar zullen ze beiden veel aan hebben!
    Mijn dochter heeft er nogsteeds mega veel aan en is het dekentje heilig! Voor mijn zoon ook! Heb m zelfs meegegeven. Hij hoorde bij hem vond ik! Wat fijn van de goeie dag! Sterkte en heel veel kracht!
    jullie doen het zo mega goed! Xxx groetjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk dat je nog van zulke momentjes mag genieten...ze helpen je door de moeilijke momenten heen.Ik wens je nog zoveel van zulke momenten als warme zonnestraaltjes in je hart...in een wereld die niet te bevatten is...x

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lieve mensen..

    Via de blog van lowie v Gorp ben ik een paar dagen geleden op jullie blog gekomen..
    Weer een oneerlijk verhaal van een oneerlijke strijd die zo'n klein hummeltje moet leveren. Het zou niet moeten kunnen...
    Maar helaas het tegendeel is waar!
    Met tranen in mijn ogen lees ik elke keer weer hoe jullie dag is geweest.
    T is zo oneerlijk dat jullie afscheid moeten gaan nemen van jullie liefste bezit en dat Olav afscheid moet nemen van zijn allerliefste kleine broertje..
    Ik wens jullie nog heel veel mooie dagen toe met heel veel klracht en liefde voor elkaar!
    Kruip met zijn viertjes maar lekker samen onder jullie droomdeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Weer met tranen in mijn ogen jullie blog gelezen. Wat fijn dar Marnix opnieuw een goede dag had. Wat moet het oneindig moeilijk zijn om je zoontje of je broertje los te moeten laten. Alle respect voor hoe jullie je staande houden, en de mooie momenten weten te plukken!
    Heel veel sterkte en vooral veel mooie momenten gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beste mensen,

    Via Kanjer Guusje op jullie profiel terecht gekomen.
    Met tranen in mijn ogen jullie verhaal gelezen....en dan weer de vraag WAAROM???
    Woorden schieten tekort.

    Wil jullie heel veel sterkte wensen de komende tijd.
    Geniet nog van jullie mannetje zolang het nog kan.


    Sterkte!!!

    Miranda mv 3 kids

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een kanjer is die kliene Marnix toch! Fijn dat jullie nog af en toe zo kunnen genieten met elkaar al hangt het onvermijdelijke als een zwaard van damocles boven jullie hoofd.
    Heel veel respect voor jou Hera zoals jij dit alles beschrijft in jullie blog.
    Wij als buitenstaanders kunnen niet veel meer dan meeleven met jullie en af en toe wat bemoedigende woorden schrijven.
    Heel veel sterkte in deze ongelooflijk moeilijke maar hopelijk ook nog mooie tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lieve mensen,
    Ik lees al een poosje jullie blog (via Kanjer Guusje) en ook vandaag weer dik kippevel.
    De tranen stromen regelmatig over mijn wangen als ik jullie verhaal lees. Wat een verdriet en een pijn. Ik wens jullie heel veel sterkte toe met alles wat er nog komen gaat, maar ik hoop dat jullie nog hele intens mooie momenten mogen meemaken met jullie mooie knappe jongens. Ik leef met jullie mee. Heel veel liefs van Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Toveren zou ik willen kunnen,
    maar dat ligt niet in mijn macht.
    Toveren zou ik willen kunnen,
    met heel mijn ziel en heel veel kracht!

    Ik zou hele mooie dingen toveren,
    fleurige dingen groot en klein.
    maar er is helaas geen toverkunst,
    maar wel heel veel verdriet en pijn.

    Toveren zou ik willen kunnen,
    maar dat ligt niet in mijn macht,
    Toveren zou ik willen kunnen,
    ik heb er heel vaak over gedacht.

    Met één spreuk toverde ik een wereld
    zonder ziektes en verdriet,
    maar zoals ik al eerder schreef,
    het oppermachtigste kan ik dus niet.

    Toveren zou ik willen kunnen
    dan maakte ik een wereld vol met pracht
    Toveren zou ik willen kunnen
    Gelukkig spelende kinderen dat is wat ik dacht.

    Het enige wat ik kan doen
    voor zieke kinderen en mensen
    Is een kaarsje laten branden
    en hen alle sterkte wensen.

    Clausje


    Toveren zou ik willen kunnen

    BeantwoordenVerwijderen
  19. fijn dat de dekentjes zijn aangekomen. Hopelijk hebben beide knullen er veel mooie dromen onder.
    liefs, Brechje, zomaar een mama

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lieve Marnix, Olav, Jur & Hera,
    Tranen over mijn wangen hoe je beschrijft veel wakker te zijn geweest met je allerliefste & allermooiste Marnix naast je, Hera.

    Wat fijn... ...een mooie, rustige dag!!!!!!!
    En Jur veel gefilmd van Marnix genietend van al het lekkers. Kostbaar beeldmateriaal!!!

    Lieve Olav... ...wat heb ik met je te doen... ...op zo'n jonge leeftijd al zulke grote zorgen & een inmens groot verdriet om het verlies wat komen gaat...

    In gedachten sla ik mijn armen om jullie gezin heen:'-(
    Lieve Marnix & Olav... ...ik wens jullie je mooiste dromen onder jullie droomdekentjes...

    Opnieuw veel kracht, liefde & sterkte...
    Liefs
    een meelevende mama uit Hoevelaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een kleine, stoere, dappere en sterke vechter is jullie Marnix. Marnix laat me lachen, huilen, tovert een glimlach op mijn gezicht, raakt me diep.

    Inderdaad...kon ik toch maar toveren!

    BeantwoordenVerwijderen