maandag 27 augustus 2012

Maandag 27 augustus 2012

Weer een bewogen dag. Laat ik me beperken tot Marnix.
Olav zijn uitgesproken verlangen dat Marnix zijn nieuwe kamer (hij was bedoeld voor beide jongens) nog kan zien kunnen we waarmaken. Met een kussen onder Marnix' hoofd en ik met de morfinepomp in de hand lopen we naar boven en leggen Marnix onder in het stapelbed. Marnix vindt het mooi. Olav zwelt op van trots. Jur en ik genieten intens. Wel met een zwaar gemoed. Want hoe simpel kan de wens van een zesjarige zijn?

De morfine doet zijn werk boven verwachting. De oplevingen nemen in de loop van de dag toe.
Het begint in de morgen. Marnix wil graag een plakje kaas. En eet er warempel ook nog van. Dit is meer dan we hadden durven hopen van de morfine.
De buren waar hij dagelijks een eierkoek ging eten komen bij hem kijken. Hij reageert heel erg positief. Er is echt contact.
Een voormalige mede-overblijfmoeder komt cakejes voor de jongens brengen. Als ik Olav vraag of hij een cakeje wil, hoor ik vanuit het bedje een volmondig Ja. Marnix krijgt ook een cakeje en zet er gretig zijn tanden in. Hij vindt het ook lekker, ook al heeft hij er na twee happen genoeg van.

Aan het eind van de ochtend geeft Marnix aan zijn favoriete tekenfilm te willen kijken. En daar wil hij bij zitten. Wauw! Aanraken vindt hij ook weer goed. Op schoot of echt vasthouden en knuffelen wil hij nog steeds niet. Daar kunnen wij ons wel iets bij voorstellen als de druk in hoofd en rug zo hoog is. Hem kunnen aaien en kussen is genoeg.

Vlak voor de mensen voor het grote overleg komen wil hij weer liggen. Hij heeft dan bijna anderhalf uur gezeten. Daar zijn we heel blij mee. Dat geeft hem kwaliteit.

Het overleg is heftig. Feitelijk bespreek je het verloop van het sterfbed van je kind. Het is wel nodig. Iedereen denkt er hetzelfde over. Wij kunnen duidelijk aangeven dat rust voor ons nu het allerbelangrijkst is. Voor ons, maar meer nog voor Marnix. Weinig prikkels.
Aan het eind komen de praktische zaken aan de orde. Dat is vooral voor mij een belangrijk punt. Het is nu tijd om hulp te aanvaarden waar die gegeven kan worden. Dit houdt in dat er dagelijks een verpleegster komt om Marnix te beoordelen en ons te ondersteunen. En er wordt huishoudelijke hulp geregeld. Ik moet en wil de energie die ik heb besteden aan Marnix en mijn gezin en niet steeds achter de feiten aanhollen en me schuldig voelen over ik niet heb kunnen doen. Het is een behoorlijke drempel maar ik ben blij dat ik die genomen heb.
Ook de rol die wij moeten vervullen richting Olav komt aan bod. Het is prettig om van een ervaren iemand te horen wat wij Olav nu moeten bieden. Heel concreet en heel direct. Olav heeft toekomst en daar moeten we in investeren, puur met aandacht en tijd. Dat is wat hij nodig heeft. En ook al doen wij binnen onze mogelijkheden onze uiterste best om ook voor Olav's welzijn te waken, een buitenstaander kan met een objectieve blik kijken en adviseren. We nemen de adviezen ter harte.

De rest van de middag verloopt gemoedelijk. Wel veel telefoon, maar we weten het kort te houden.
Jur gaat na een spelletje met Olav met hem voetballen in de speeltuin. Er is een wereld buiten de muren van ons huis. Ze hebben het heel erg leuk. Olav en zijn Superpapa.

Na het avondeten en bezoek van Marnix' grote vriend Geert, wil Marnix op de bank zitten. We zijn er zo blij mee. Afwisselend zitten Jur en ik naast hem. Kusje op zijn hoofd, arm om zijn schoudertje. Hij is blij en zo lief. Zulke waardevolle momenten. De tv staat aan en met dat ik met Marnix op de bank zit komt er reclame voorbij. Nog nooit is dat zó leeg en nietszeggend overgekomen. Spullen kopen! Waar heeft men het over? De kus op het hoofd van mijn terminaal zieke kind is niet te koop en niets maakt mij gelukkiger.
"Marnix, wat wil je?"
"Gezellig, bij jou!"
Onbetaalbaar.

30 opmerkingen:

  1. verschrikkelijk dat dit jullie moet overkomen, dat het zowiezo al iemand moet overkomen. Marnix is een doorzetter en bloeit gelukkig met de morfine een beetje op (liever zonder natuurlijk)sterkte met alle gesprekken en de tijd die komen gaat

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Hera, Jur en Olav, ik hoop dat jullie nog heel veel onbetaalbare momenten met Marnix mogen beleven de komende tijd. Heb oneindig veel respect voor de manier waarop jullie omgaan met deze intens verdrietige tijd en het ook zo hartverscheurend kunnen verwoorden in dit blog dat ik als volkomen buitenstaander meelees. Wat een geweldig kereltje is Marnix, wat een bikkel om trots op te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zonder woorden sla ik een arm om jullie schouders. Heel veel sterkte.
    Tini

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn koelvriescombinatie heeft het vandaag begeven, heb geen werk, niet eens een bijstandsuitkering, 2 lastige pubers, maar tjeetje wat relativeert een blog als dit.

    Diep respect voor jullie, voor Marnix, voor zijn vader, voor zijn broer en vooral ook voor zijn moeder die ook nog eens zwanger is.

    Lieve mensen ik wens jullie alle sterkte van de wereld toe en ik hoop dat er nog mooie dagen mogen komen.

    Dikke knuf van een moeder

    BeantwoordenVerwijderen
  5. lieve hera
    bij het lezen van de woorden wat wil je gewoon gezellig bij jou schieten de tranen in mijn ogen,wat moet dit verschrikkelijk moeilijk zijn voor jou en jur.ik ben blij voor olav dat hij vol trots zijn kleine broer zijn kamer heeft konnen laten zien.ik hoop en bid dat jullie nog veel van deze mooie momenten zullen krijgen met jullie allerliefste bezit je kinderen.heel heel veel sterkte en kracht en liefde voor de komende tijd.xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Marian op den Brouw27 augustus 2012 om 22:59

    Lieve allemaal,

    Zojuist jullie verhaal weer gelezen, kippenvel. Wat moeten jullie allemaal doormaken op dit moment, echt vreselijk. Maar o, wat is het ook mooi om te lezen dat Marnix "helder" is en wil zitten, even lekker tegen pappa of mamma aan, ja daar kun je heel erg van genieten.
    Ik hoop dat jullie hier nog heel lang van mogen genieten.
    Ik wens jullie nog hele mooie momenten samen, met jullie 2 jongens, stuk voor stuk kanjers & jullie ook, heel knap hoe jullie ermee omgaan, om stil van te worden.

    Liefs,
    Marian (een mama uit Veghel)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Getroffen door jullie verhaal, wat een sterk gezin zijn jullie. Bewondering voor Marnix en voor jullie allemaal.
    Geniet van Marnix, geniet van ieder moment !!!
    Veel sterkte,

    een meelevende moeder

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jullie liefde voor elkaar is groot en ondanks het feit dat jullie Marnix gaan verliezen vind ik het zo mooi om te lezen dat de liefde overheerst, boven alles. Diepe buiging...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 'Olav zwelt op van trots'. Zo'n klein zinnetje. Zo'n grote impact. Die zin dreunt zo hard binnen.

    Marnix op de bank naast jullie. Een kusje op zijn hoofd.
    'Gezellig bij jou'.
    Hoe kun je pure liefde beter uitdrukken?

    Kippenvel. Tranen. Bewondering. Respect.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier spreekt de liefde. Wat een mooie woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een verschrikelIjke klote tijd moeten jullie doormaken.
    Ik ben de laatste 10 maandeN (ongeveer) de blog van Lowie aan het volgen en dat is voor mij al zo'n beetje elke avond/nacht janken.
    Nu de blog over jullie zoontje die de STRIJD "gaat verliezen"
    Wat is het leven dan oneerlijk en wat zijn dan veel zaken toch relatief.
    Tegen beter weten in hoop ik dat jullie Marnix nog zo lang dat het gaat/kan bij jullie mag zijn.
    Heel veel kracht voor jullie allen toegewenst

    JW

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kippenvel bij het lezen van de laatste 3 regels...
    Heb enorm veel respect voor jullie alle 4.
    Heel veel sterkte en geniet van de mooie momenten...
    Een hele warme knuffel voor jullie alle 4.
    Liefs, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Sinds een paar dagen lees ik jullie blog. Iedere dag weer kippenvel en soms tranen. Geniet van de mooie momenten die jullie hebben. Heel veel sterkte en kracht en toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo mooi om te lezen dat jullie nog zo intens van elkaar kunnen genieten...een kleine wens die toch nog wordt vervuld! Ik hoop dat er nog meer fijne herinneringen worden gemaakt...denk aan jullie, dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
  15. kippevel marnix je blijft iedereen verbazen!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een gezin van vier, twee op komst, samengesmolten tot één blok LIEFDE! voor altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. bedankt dat je een dag als deze wilt delen met bekende en onbekende mensen die diep met jullie meeleven. ik volg jullie blog en ben keer op keer diep onder de indruk hoe jullie met dit hele intense gebeuren om gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mijn hart huilt voor jullie. Iedere dag wanneer ik jullie blog lees verwonder ik me erover hoe sterkt jullie zijn....Ik denk aan jullie en wens jullie nog vele mooie momenten samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gewoon gezellig bij jou. Heel vaak vanzelfsprekend, maar na het lezen van deze blog nooit meer vanzelfsprekend maar onbetaalbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat fijn dat de morfine goed aanslaat bij jullie kanjer,zo maken jullie de tijd naar het onvermijdelijke dragelijk voor hem en kunnen jullie elk minuut die er nog is bij hem zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo,
    Ik heb bewondering voor de wijze waarop jullie hiermee omgaan. Ook dat je dit allemaal deelt met vele. Makkelijk te zeggen, dat het leven doorgaat. Ga er maar aanstaan. Niemand mag zijn kind verliezen
    Diep respect bewondering. Eigenlijk zijn er geen woorden voor. Ik hoop dat jullie nog een poos met zijn vieren kunnen genieten. Vooral nu de morfine zijn werk doet. Neem alle hulp die je kan krijgen want je moet ook aan jezelf kunnen denken.
    Sterkte en een virtuele knuffel
    gegroet Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  22. elke dag lees ik met tranen in mijn ogen jullie blog.het doet pijn tot op het bot om je kind te zien lijden en afscheid te moeten nemen van je eigen kind.ik ken jullie niet, maar ik denk heel veel aan jullie.veel, heel veel sterkte!
    lieve groet, corina

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat zijn jullie in een slechte film belandt! Wat kan het leven hard zijn. Dit had niet gemogen... dit kan toch niet!! Hoe kun je als ouders nou afscheid nemen van je kind?? Ik heb twee kinderen en moet er niet aan denken.... toch staan jullie voor dit feit.... Als ik jullie blog lees, voel ik me verdrietig, maar ook boos, boos dat het is zoals het is. Verdrietig om wat komen gaat. Machteloos omdat je niks kan doen en jullie het liefst dit alles wil besparen.
    Wat je ook doet, volg je gevoel, het gaat om jullie!! Heel veel kracht, sterkte en liefde. Ik hoop dat Marnix nog een pijnloze tijd heeft, zodat jullie nog veel "genietmomentjes" met hem beleven.

    Ingeborg

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Met een brok in m'n keel lees ik jullie blog. Wat een nachtmerrie om dit te moeten meemaken. Maak mooie herinneringen van de fijne momenten die jullie nog samen mogen hebben. Heel veel sterkte de komende periode.

    Een dorpsbewoner.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wachtend op een telefoontje dat ons eerste kleinkind (hopelijk gezond) ter wereld is gekomen, lees ik dit hartverwarmende blog. Een nieuw leven tegenover een zeer jong leven dat gaat eindigen. Heftig! Ik wens jullie heel veel sterkte en kracht toe, en ik hoop dat jullie nog heel veel mooie en liefdevolle momenten met jullie kanjer mogen beleven.
    Lieve groet, Peggy

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Een knuffel om jullie sterkte te wensen..

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Beste familie,

    Het valt niet mee om het blog te lezen zonder een traan op te voelen komen, zo oneerlijk deze ziekte, en al helemaal bij zo'n klein onschuldig kind. Had ik voorheen nog twijfel of ik in 2013 wederom mee zou willen doen aan de Alpe d'huzes, nu niet meer, zolang deze ziekte op deze manier levens eist is onderzoek een must!

    heel veel sterkte wens ik jullie toe in deze voor jullie zware tijd.

    Groet,

    Ronny

    BeantwoordenVerwijderen