woensdag 29 augustus 2012

Woensdag 29 augustus 2012

Gisteravond zijn we rustig gaan slapen. Marnix was heel erg lief. Hij gaf me het dekbed aan en zei: samen onder de deken. Smelt...
Hij zakte wel ineens weg. Ogen draaiden weg en hij was vertrokken. Ik kon hem niet meer bereiken. Dat is dan de invloed van de morfine.

Vanmorgen werden we heel goed wakker. Beter dan verwacht. Voor ik er erg in had had Marnix zich op zijn buik gedraaid en wilde uit bed glijden. Met de hoeveelheid "hardware" die hij nu met zich meedraagt en gisteren op mijn netvlies, heb ik daar toch maar even een stokje voor gestoken.
Jur heeft hem naar beneden getild en daar wilde hij graag op de bank zitten. Wel met een erg gestrekte rug en gebalde vuisten, maar hij zat op de bank. Zijn humeur was op dat moment om op te schieten en we hebben hem maar even met rust gelaten. Het humeur trok bij, maar de gestrekte rug en de gebalde vuisten bleven. Duidelijk een teken van zich slecht voelen en wellicht pijn hebben. We zijn er inmiddels achter dat wanneer pijn zich geleidelijk opbouwt, Marnix dat niet benoemt als pijn. Voor hem is pijn een prik of je stoten. Maar de drukopbouw in zijn hoofd gaat geleidelijk en dat typeert hij niet als pijn. Voor ons belangrijk om goed naar hem te kijken in alle situaties zodat we veranderingen in gedrag kunnen waarnemen. Dat doen we al een hele poos en dat maakt dat we hem nu goed kunnen inschatten.
Het zitten houdt hij ongeveer drie kwartier vol. Dan wil hij liggen. Op de bank wel te verstaan.
Zo maakt hij de morgen vol. Om de haverklap zitten en liggen. Eigenlijk, als ik het nu zo lees is hij onrustig geweest in de morgen.

Hij heeft het de hele morgen over frietjes met saus eten. Hij bedoelt dan dat hij een frietje gebruikt om alle saus mee weg te "lepelen". Hij zou het liefst frietsaus in zijn beker hebben.
Dus met de lunch hebben we frietjes. Gewoon een paar, zomaar. Olav ook gelukkig.

De ochtend is weer prettig, geen onrust. Gewoon Marnix en zijn papa en mama.
De middag daarentegen verloopt minder rustig. Alles is noodzakelijk, maar het vermoeidt Marnix flink. De opleving van vanmorgen zien we niet meer terug.

Een verpleegkundige blijft bij Marnix terwijl hij slaapt en Jur en ik gaan met Olav naar het dorp een ijsje eten. Zo raar om met zijn drieën te zijn. De afgelopen tien maanden is ons gezin óf opgedeeld geweest dat iedere ouder bij een kind was, óf we waren compleet. Nu zo alleen met Olav voelt bijna als proefdraaien voor de periode die komen gaat. Het is onwerkelijk dat Marnix er nu niet bij is. Olav heeft het echter heel erg nodig om even wat met ons samen te doen. We hebben bewust ook even niet over Marnix gesproken. Niet met Olav en niet met elkaar. Het heeft Olav wel goed gedaan. We zijn  krap een uur weggeweest. Marnix heeft in die tijd alleen maar geslapen en gaat daarmee door als we thuis zijn. Hij is uitgeput.
Hij moet heel erg lang slapen voor het opbouwen van een klein beetje bruikbare energie. Wellicht dat de ochtend hem daarom zo goed past. 's Nachts is hij echt heel erg prikkelarm en pakt de rust die hij nodig heeft. Overdag wil hij niet meer alleen boven slapen, dat begrijpen we. Maar overdag zijn er wel meer prikkels. Ook in zijn onderbewustzijn als hij slaapt. We doen er alles aan om die prikkels tot een minimum te beperken maar we hebben niet alles in de hand.

Door de slechte dag gisteren en de goede morgen vandaag worden Jur en ik tussen heftige emoties heen en weer geslingerd. Onze stemming wordt ook door een groot deel bepaald door hoe Marnix op dat moment is. Vandaag nemen we veel rust waar bij Marnix. Zeker als de morfine omhoog is gezet ligt hij ontspannen. Wel een beetje stoned af en toe, maar ontspannen. Dan realiseren wij ons dat het gevoel van "nooit meer" en "missen" heel sterk een emotie van ons is. Marnix is rustig en dat is waar hij nu heel veel behoefte aan heeft. Dat geeft hij duidelijk aan.
Wat ons ook heel erg helpt in het aanvaarden van het onvermijdelijke en met een oog op de toekomst verder kijken is het blog van Lowie van Gorp over zijn overleden dochter KanjerGuusje.
Lowie geeft ons middels zijn blog een kijkje in zijn leven na het overlijden van zijn dochter. Er is daarna ook nog leven. Het gemis is niet minder en houdt ook niet op. Maar het is onderdeel van een nieuw leven. Het leven met een gat in je hart. Waar je aan onderdoor denkt te zullen gaan op het moment dat je geen licht meer kunt zien. Hij laat zien dat er ook nog geleefd, gehuild en gelachen wordt. Voor ons heel erg waardevol op dit moment.

Wat ik nog heel graag wil melden is dat de reacties van iedereen, uit heel het land ons zoveel goed doen. Ik reageer niet omdat ik de tijd die we hebben aan mijn mannen wil besteden. Maar alles wordt gelezen door Jur en mij en we zitten vaak met tranen. Alle bloemen, ballonnen, reacties op het blog, kaartjes en cadeautjes en alles wat ik hier nog vergeet; Heel Veel Dank!
Het doet ons beseffen dat we er niet alleen voor staan. En in die gedachte moet er ook nog even gezegd worden: Hoevelaken, Bedankt!



37 opmerkingen:

  1. weer een dag marnix sterke kanjer wat is iedereen trots op je ,dikke knuffel voor het hele gezin!!!! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve samen,

    Via Lowie volg ik jullie. Nog niet zo heel lang want ik was me een beetje aan het afsluiten voor alles wat kinderkanker heet. Domweg omdat het te pijn doet en te veel oprakelt en dat terwijl onze kanjer het tot nu toe wel heeft mogen overleven en hij afgelopen maart zijn beterbriefje van de prof. heeft gekregen. (5 jaar na behandeling en nog steeds geen slechte cellen) Mees heeft wel heel veel neven effecten van alle behandelingen maar hij is er nog. het doet me zeer om al die kindjes te zien die ziek zijn door die verschrikkelijke ziekte en dat er zo veel overlijden. En toch ben ik jullie blog gaan bij houden en lees nu iedere dag even bij.
    Als ik heel eerlijk ben weet ik gewoon ook niet wat ik moet zeggen. probeer van de spaarzame momenten te genieten. slurp alles in je op en hou jullie vooral taai voor jullie 2 kanjers.

    Lieve groet van Diane
    mama van Mees (survivor van Rhabdomyosarcoom)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sterkte de komende tijd. Even een songtekst om jullie een hart onder de riem te steken.
    Het is een liedje van Woezel en Pip en vind het passen bij jullie situatie, misschien biedt het wat troost. Op youtube vind je het nummer wel terug.

    Ga je mee naar 'Het Land van je Ogen Dicht ?'
    Als je bijna slaapt, kun je gaan met je oogjes dicht.
    Het maakt niet of je ligt of staat,
    Alles mag als je dromen gaat.
    Ga je mee naar 'Het Land van je Ogen Dicht?'

    Het is zo leuk in 'Het Land van je Ogen Dicht.'
    Je kan er alles doen met een lach op je gezicht.
    En iedereen speelt er zij aan zij,
    Ik met jou, en jij met mij,
    Ga je mee naar 'Het Land van je Ogen Dicht?'

    Kijk omhoog,
    't Is De Regenboog!
    Voel de kleuren stralen door je mooie haren.
    Vlieg omhoog,
    Naar De Regenboog!
    Voel de wind op je gezicht,
    Maar hou je oogjes heel goed dicht.

    Ga je mee naar 'Het Land van je Ogen Dicht?'
    Lalalalaalaalaa
    Ga je mee naar 'Het Land van je Ogen Dicht?'

    Kijk omhoog,
    't Is de regenboog!
    Voel de kleuren stralen door je mooie haren.
    Vlieg omhoog,
    Naar de regenboog!
    Voel de wind op je gezicht,
    Maar hou je oogjes heel goed dicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Per toeval nu pas op jullie blog terechtgekomen en geschrokken van de berichten over Marnix. Wat een heftige periode is dit voor jullie hele gezin. Ik wens jullie heel veel kracht, liefde en energie toe.
    Lieve groet,
    Marielle (mama van Art die ook op F8 werd behandeld)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Via Lowie's blog ben ik bij jullie gekomen. In jullie woorden klinkt zoveel liefde en warmte door in deze enorm zware tijd. Ik wens jullie nog een tijd toe met heel veel dierbare momenten om heel lang vast te kunnen houden.

    heel veel liefs van een moeder van 4

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Iedere dag een kaarsje iedere dag jullie blog iedere dag stuur ik ingedachten kracht toe. In gedachten..........ben ik dagelijks dichtbij.........iedere dag wens ik hoop ik dat dit toch eens ophoudt! Er zijn al zoveel te mooie sterren in de lucht.......heel veel liefs Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lief dan je iedereen bedankt, maar ik wil jullie bedanken voor de openheid waarmee jullie ons deelgenoot maken van jullie gezin. Uit alles spreekt zoveel liefde en respect voor elkaar, dat deze voor mij voelbaar is. Marnix en jullie maken mij iedere dag weer duidelijk hoe gezegend ik ben. xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik lees de blog en wil eigenlijk niet lezen, toch doe ik het. Uit respect voor Marnix, voor de strijd die hij heeft geleverd en uit respect voor jullie, als gezin, om de liefde die blijft komen. Onbekend maakt niet onbemind.

    Liefde, zon, warmte, kracht, stralende sterrenhemels en regenbogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat doen jullie het toch ongekend goed. Het gaat precies zoals het jullie past. Diep, diep respect voor jullie hele gezin, jongens en ouders. Het is onbeschrijvelijk klote maar o zo waardevol en dat leven 1000%!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. vandaag kwam ik per toeval op jullie blog en heb het globaal doorgelezen. Augustus wel helemaal gelezen. Wat is er veel gebeurt in zo'n korte tijd! Ik leef met jullie mee en hoop dat jullie nog een tijdje kunnen genieten van en met Marnix. Ik wens jullie veel succes.
    morgen hoop ik jullie blog weer te kunnen lezen!
    Groetjes, Jorinde.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier ook een lezer die via Lowie's blog bij jullie terecht is gekomen. Ongelooflijk veel respect voor jullie allemaal.
    Wat is Marnix een kanjer!!

    Heel veel kracht toegewenst de komende tijd,
    groet, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nogmaals een berichtje voor jullie, om te laten weten dat ik aan jullie denk!
    Lief dat je ons allemaal bedankt! Ook daarom nog een berichtje voor jullie!
    Ik vind het erg knap wat je allemaal op schrijft in de blog, erg bijzonder dat jullie dit met ons delen!!
    Heel veel sterkte!! En ik blijf jullie volgen...
    Dikke knuffel,
    Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik blijf aan jullie denken. En ik vind het knap dat jullie ondanks jullie situatie, tijd maken om jullie blog bij te houden. Jullie zijn echt een prachtig gezin, en jullie zijn geweldige ouders!! Olav & marnix en de babies zijn heel blij met jullie, dat weet ik zeker. Ik hoop dat de tijd die jullie nog samen mogen hebben, heel waardevol mag zijn!!! Liefs, Elise E

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zalig, een fijne rustige nacht, ik gun er jullie nog heel veel samen. Wat is Marnix toch een schatje, 'samen onder 't deken'.
    Dit zijn dus die koestermomentjes. Gewoon één zinnetje. Voor iedere ouder met één of meerdere (gezonde) kinderen lijkt het zo gewoon, een zinnetje, maar voor jullie, o zo bijzonder. En wij mogen meegenieten (kippenvel). Van jullie koestermomentjes, maar ook van de wijze waarop je schrijft Hera, zo recht uit je hart. Dit zal later voor jullie, Olav en de tweeling een herinnering blijven. Waar je nog vaak in terug zal lezen. Met een lach en een traan...
    Ik hoop voor jullie weer op een goede rustige nacht, met vele koestermomentjes.
    Sterkte.
    Zomaar een mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve familie
    Wil nog even laten weten dat wij in gedachten veel bij jullie zijn. Geniet nog van de fijne momenten die jullie samen hebben. Ontzettend knap hoe jullie elke dag weer jullie verhaal met heel veel mensen delen die allemaal met jullie meeleven. Veel liefs van Marco en Elly Vos.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat heerlijk om te lezen dat jullie een fijne rustige nacht hebben gehad en dat Marnix vandaag lekker saus heeft kunnen dippen met zn frietjes. Ik wens jullie zo'n zelfde nacht toe met hopelijk morgen een goede dag zonder pijn voor jullie kleine manneke. In gedachten was ik de hele dag al bij jullie en had vanavond het blog al een paar keer aangeklikt, benieuwd hoe het met jullie ging. Zoals iemand hierboven al schreef, onbekend maakt niet onbemind. Ik hoop zo dat Marnix vannacht weer lekker kan slapen en morgen weer wat energie heeft. Fijn ook om te lezen dat jullie even met Olav weg zijn geweest. Voor hem is het ook allemaal moeilijk. Mijn moederhart is bij jullie. Een hele dikke knuffel voor jullie allemaal en in het bijzonder voor Marnix. Heel veel liefs, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Marian op den Brouw29 augustus 2012 om 23:16

    Lieve allemaal,

    goed om te lezen dat Marnix een betere dag heeft gehad & oh lekker frietjes gegeten.
    En fijn dat jullie even samen met Olav op pad konden, even een ijsje eten maar zo waardevol, ook voor Olav.
    Wens jullie een rustige nacht, knus met zijn drieën in het grote bed en op naar een hele goede dag morgen.

    Liefs,
    Marian (een mama uit Veghel)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een kracht lees ik in jullie blog! Ik sta versteld van jullie prachtige, krachtige, rake beschrijving van het onbeschrijflijke verdriet wat jullie te wachten staat! Ik vind het allemaal zo vreselijk oneerlijk, dat ik het lichamelijk voel! Het verstikkende, allesoverheersende verdriet wat jullie nu al voelen omdat Marnix nooit meer zal zijn zoals hij was, maar ook voelen om wat nog komen gaat! Ik kus mijn 4-jarige kleutertje elke avond extra stevig! Een extra zoen voor Marnix erbij! Ik hoop dat jullie het voelen! Alle sterkte en liefde van de wereld wens ik jullie toe.....

    Liefs van een mama uit Harderwijk

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Roman mijn zoon (bijna 3) eet op dezelfde manier frietjes als Marnix :-).
    Ik hoop dat jullie vannacht weer een goede nacht hebben en dat Marnix morgenochtend weer een beetje energie heeft opgebouwd. Veel waardering en bewondering voor het delen van dit blog.
    Sterkte!
    Groet van Roosv

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lieve, lieve familie,

    Wat een moed lees ik. Wat een kracht. Wat een eerlijkheid. Maar ook veel verdriet, onmacht en woede. Het zijn gevoelens die erbij horen. Er gebeuren zoveel dingen die voor jullie allemaal heftig en onwerkelijk zijn. Toch gebeuren deze dingen. Hoe vreselijk ook. Want dit wil niemand meemaken.
    Jullie zijn inderdaad niet alleen. Wij steunen en leven mee. Wij proberen warmte over te brengen.

    Lieve Marnix is het toch. Zo heftig voor hem.

    Ik denk ook aan jullie als ik geld met mijn hart collecteer binnenkort. Bij de collecteweek voor de kankerbestrijding. Veel mensen denken aan jullie. Collecteren ook mee. Marnix kan niet meer beter worden. Maar we laten zien dat we mee leven met iedereen die ermee te maken heeft.

    Dikke knuffel kanjers.

    S

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik wens jullie nog heel veel koestermomentjes samen! En wat fijn dat jullie Olav goed laten voelen dat hij ook belangrijk is. Als zus van een broertje met kanker (gelukkig wel overleefd) weet ik dat alles draait om de zieke (nu als volwassene, en zelf mama zijnde logisch, maar als kind voel je dat anders) en dan is af en toe wat aandacht alleen erg belangrijk! Al begrijp ik heel goed dat je de tijd die er nog is ook bij Marnix wil zijn! Heel veel lieve knuffels xx

    BeantwoordenVerwijderen
  22. De kleine momenten in de ochtend daar van genieten. Voor Olav heel fijn dat hij even zijn pappa en mamma alleen had want de tijd is hectische maar dat wordt straks nog meer.

    Hopelijk wordt het vandaag weer een dag met kleine mooie momenten.

    Dikke knuffel voor jullie allemaal

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik heb geen woorden voor jullie. Maar ben in gedachten bij jullie en jullie kereltjes!
    Thinking of you....
    Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Super ouders! Dat zijn jullie, aandacht voor Olav. Jullie zien dat hij ook op dit moment meer is dan het broertje van en juist nu jullie zorg en aandacht nodig heeft.

    Marnix blijft een knokker, ijzersterk. Ik heb zoveel bewondering voor jullie ventje. Ik wens jullie nog heel veel mooie momenten met Olav.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zomaar even frietjes en even weg met Olav....de kleine dingen die nu zo waardevol zijn! Hopelijk vandaag weer een goede dag met weinig pijn en veel kusjes! In gedachten bij jullie...liefs en dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Fijn dat jullie toch nog van de kleine dingetjes kunnen genieten met jullie mannetjes........Hopelijk tovert Marnix vandaag nog een mooie glimlach op zijn toetje en heeft ie een redelijk goede dag. Ik wens jullie heel veel sterkte en leef met jullie mee!

    Veel liefs van een andere mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. met veel verdriet weer het stukje gelezen, wat moeten jullie toch meemaken! Waarheen, Waartoe, Waarvoor????
    ik weet geen woorden van troost, ik ben stil en in gedachten heel veel bij jullie!! hoe gaat het met de zwangerschap? hoever ben je ondertussen? dat lijkt me zo onwerkelijk, afscheid te moeten nemen van het ene veel te jonge leven en het verwachten van 2 nieuwe levens, waarvoor zoveel te regelen is, kon ik maar wat meer doen als deze woorden typen en een kaartje sturen!
    heel veel sterkte hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Zo nu en dan volg ik het blog en hoor af en toe op een andere manier hoe het bij jullie gaat en leef erg mee. Als Marnix het eventueel leuk zou vinden kan ik een ritje in een brandweerauto regelen voor hem laat het maar horen via je zus. Veel sterkte de komende tijd.
    Rutger

    BeantwoordenVerwijderen
  29. ik heb zelf ook een zoontje dat net zo oud is als marnix,ik volg iedere dag jullie blog,marnix je hebt mij werklijk geraakt,in mijn hart heb ik een plekje voor jou marnix,je bent een mooi,knap dappere sterke peuter,
    lieve mama en papa en natuurlijk olav,ik wens jullie veel sterkte en geduld de aankomende tijd,
    zo maar een mama van 2 kids.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ook ik kom hier via Lowie van Gorp... En ja, geraakt ben ik. Respect heb ik... voor jullie. Voor Marnix, over hoe jullie het doen, hoe het loopt, hoe Marnix alles doet....

    Sterkte voor de loodzware tijd die gaat komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ook wij zijn enorm geraakt door wat jullie als gezin moeten mee maken. De enige zin die in me opkomt is: Hoe groots een kleine jongen kan zijn.
    Voor jullie alle liefde en kracht van al jullie dierbaren om jullie heen toegewenst en voor Marnix een aai over zn bolletje.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hera, Jur, Olav en Marnix,

    Het enige wat ik kan zeggen is heel erg veel sterkte!

    Zo komen we elkaar nog tegen in het AMC, spreken over veerkracht en hoop, en zo is het einde nabij voor jullie kanjer!

    Op afstand leven we met jullie mee.
    Marinette, moeder van Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Lieve lieve familie,

    Wat moet jullie hart bloeden.

    Ik las dat jullie kracht halen uit de blog van Guusje.

    Alvorens ik op jullie blog kwam las ik al het blog van de Matthews. thematthewsstory.com/
    Toen ik op jullie blog kwam zag ik overeenkomsten betrekking tot de tweeling en een kindje met kanker.

    Wellicht kunnen jullie ook uit deze site kracht halen want ook deze familie vecht voor hun bestaan en voor het kindje dat ze nog bij zich hebben.

    Heel veel kracht, sterkte en liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. KanjerGuusje - KanjerLowie en Yvonne

    KanjerMarnix - KanjerHera en Jur

    Een knuffel uit Maastricht voor alle kanjers!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Lieve familie,

    De leegte gaat komen en het leven wordt anders. Zal nooit meer hetzelfde zijn, omdat Marnix er is geweest. Ik kan niet zeggen dat het makkelijk gaat worden, maar je gaat door straks. Met vallen en opstaan, omdat je geen keus hebt. Jullie blijven leven. Nu Jonah overleden is zijn er vele wolken voor de zon, maar ik hou me vast aan het feit dat Jonah zo genoot van het leven toen hij gezond was. Daarom probeer ik ook te genieten van wat we nog hebben. Hou elkaar vast in het nu, voor later om altijd te herinneren. Liefs van de mama van *Jonah, Sarah, Roos en Suus.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Jij reageert niet, zeg je, op alle mails, kaartjes en wat al niet meer. Denk je nu echt dat er ook maar iemand is die dat verwacht? Alsjeblieft, maak je daar als allerlaatste maar druk over, concentreer je maar op de belangrijke dingen: Marnix, jezelf, Olav, Jur en je zwangerschap.
    Iedereen (durf ik te zeggen) wil alleen laten weten dat we aan jullie denken, respect hebben voor hoe jullie met deze ongelooflijke zware strijd omgaan, als steunbetuiging. Konden we maar meer doen dan een simpel kaartje.


    BeantwoordenVerwijderen
  37. Daar ben ik het helemaal mee eens. Konden we maar zorgen dat Marnix helemaal geneest en dat jullie dit verdriet bespaard kon blijven. Ik wens vurig dat vandaag een goede dag is geworden en dat er straks een mooie update volgt en dat Marnix weer een beetje heeft kunnen genieten vandaag. En inderdaad, niemand verwacht een reactie. Ik denk aan jullie, met heel mijn hart. Liefs en kracht, Noor

    BeantwoordenVerwijderen