vrijdag 28 december 2012

Rondom Kerst

de kerstdagen zijn achter de rug. Het voelt enigzins als een opluchting. Weer een horde genomen. Ik kon mezelf er niet toe zetten om te bloggen. Kerst hing als een molensteen om mijn nek. Uiteindelijk zijn de dagen zelf omgevlogen. Met heel veel dank aan de gezinnen waar we te gast waren.
De tweeling is met de kerstman op de foto gegaan. We maken er voor de kinderen wat leuks van. Zij verdienen dat.


Victor met de Kerstman

Arthur met de Kerstman


Nu, achteraf bezien, is kerst soepel verlopen. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om Marnix tijdens de dagen alleen thuis te laten. De urn is met mij meegegaan. De wens voor een assierraad is alleen maar sterker geworden.
En ook al waren de dagen "ontspannen", er hangt een sluier over. Een sluier van pijnlijk gemis, van herrinneringen aan vorig jaar. Toen hebben we de enige kerstdag thuis heel bewust geleefd. Bewust herrinneringen gemaakt. Wij waren er bijzonder goed van doordrongen dat dat wel eens de laatste kerst voor Marnix kon zijn. En onze naasten waren zich daar ook heel erg bewust van. De herrinneringen die die dag gemaakt zijn gaan de rest van het leven met ons en onze naasten mee.

We merken dat die sluier over ons hele leven hangt. Niks wordt ooit nog zoals het was. Een confronterende en pijnlijke conclusie. En toch vinden wij, als ouders, dat we niet mogen blijven hangen in de donkere kant van ons leven. Niet uit respect voor Marnix, die altijd wel ergens pret om kon hebben en niet uit respect voor de kinderen die we nu in onze armen kunnen sluiten.
Er moet ruimte voor ons verdriet zijn, maar we doen er alles aan om te voorkomen dat we verbitterd raken. Het beleven van kerst maakt dat nog eens extra duidelijk.

De rationele benadering haalt het echter niet bij de emotionele.
Olav verheugt zich heel erg op "oud en nieuw". Vanwege het feest en het vuurwerk. Dus vieren wij "oud en nieuw". Een feest waar ik nog meer tegenop zie dan kerst. Stilstaan bij het jaar dat achter ons ligt. Programma's op tv als "over de doden" helpen daar niet aan. Zogenaamde bekende, in 2012 overleden personen passeren de revue. Onze Marnix is daar niet bij. Net zoals het niet gaat over de andere kinderen die het afgelopen jaar overleden zijn. Terwijl zij vaak de grootste helden zijn. Kijk naar hun kanjerketting en je weet genoeg.

Ontsnappen aan jezelf en je emoties gaat niet. Al zou ik naar het eind van de wereld gaan, ik neem mijzelf altijd mee.
Zo ervaar ik de komende jaarwisseling. Iets anders dan mij overgeven aan de situatie zit er niet in. Dus probeer ik dat.



12 opmerkingen:

  1. Wat heb je dat weer mooi omschreven, kippenvel!!
    En wat lijken die twee lieve kleine mannetjes,op hun dappere broertje Marnix❤

    Liefs Lies Fracassi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verwoord. Ik heb vaak aan je gedacht tijdens de afgelopen dagen en aan hoe alles voor altijd anders zal zijn voor jullie.

    Ik hoop dat je een mooi assierraad kunt laten maken, zodat je Marnix altijd bij je kunt dragen.

    Veel sterkte voor de jaarwisseling.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yolanda van den broek29 december 2012 om 00:01

    Lieve Hera, ik volg al heel lang je blogs kippenvel krijg ik ervan maar ik heb zoveel respect ervoor ! Ik weet een goede smid die ook mooie assierraaden maakt haar naam is Karin middellaar in Woudenberg als je wilt kan ik haar kaartje wel bij Nanda brengen ,heel veel sterkte lieve Hera !

    Lieve en warme groet Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een wisseling tussen oud en nieuw.'Oud' en vertrouwd naar 'Nieuw' en onzeker. Die wisseling zal je niet alleen 31 december meemaken, maar hebben jullie afgelopen jaar continue meegemaakt.
    Het 'nieuwe' leven zonder die stoere, lieve, kleine kanjer Marnix. Fysiek is hij er niet meer bij, maar in jullie harten zal hij altijd meereizen.
    Probeer terug te kijken met mooie herinneringen en kijk voorzichtig een klein stukje vooruit, een lieve man, drie geweldige jongens..... Ondanks de grijze sluier ligt er ook voor jullie zonneschijn te wachten.
    Voor jullie als dapper, moedig en liefdevol gezin alle goeds voor 2013!
    Veronique

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Hera en Jur,

    Oud en nieuw. Met Marnix in jullie hart. Ook in het hartje van Olav en zeker ook in die van de tweeling. Moeilijk om naar iets nieuws te gaan, maar herinneringen blijven.
    Doe vooral rustig aan en doe wat goed voelt.

    Knuffel
    S

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heel veel sterkte voor de komende dagen.weet dat er nog altijd veel aan jullie word gedacht! liefs corina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn om vrienden te hebben zoals Corina en Jeroen he ;-) liefs Linda Den Dolder

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook hier wordt dagelijks aan jullie gedacht...ik wens jullie een 'goede' jaarwisseling en een beter 2013 waarbij de fijne herinneringen hopelijk zullen gaan overheersen. dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
  9. beste Hera,
    een gezicht Victor en Marnix, prachtig om te zien.
    fijn dat jullie de kerst door zijn gekomen.
    en een sieraad moet je zeker doen, is hij inderdaad altijd bij je.
    heel veel liefs, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een lief stel op de foto :).
    Ik had er nog nooit over nagedacht, maar als ik je verhaal zo lees over de kerstdagen klinkt het zo logisch dat je Marnix meegenomen hebt. Ik kan me goed voorstellen dat je hem niet thuis achter wilde laten en ik begrijp dat je graag een sieraad van zijn as wilt hebben.
    Ik heb het programma over de doden ook (gedeeltelijk) gezien, ze blikken op tv overal op terug.. Ik begrijp het wel, maar van mij had het ook op een iets andere wijze gemogen, hoe precies weet ik niet, maar ik vond het op sommige punten niet helemaal kloppen ofzo. (Klinkt vaag, ik weet het...)
    Ik denk in ieder geval aan jullie met de jaarwisseling en hoop dat het ondanks dat het moeilijk zal zijn ook momenten van vrolijkheid heeft.

    veel liefs van een moeder van 4

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ook vandaag zijn mijn gedachten bij jullie.straks is het jaar waarin jullie lieve mannetje de strijd moest verliezen ten einde.en dan moeten jullie een nieuw jaar beginnen, met een groot gat je hart.heel erg veel sterkte toegewenst in deze, voor jullie zwaar beladen, dagen!hopelijk gaan jullie 3 prachtige zonen er voor zorgen dat het een beetje dragelijk zal zijn.
    liefs corina

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Begrijp heel goed hoe die eerste kerstdagen zijn zonder Marnix moeten voelen. Ben helaas ervaringsdeskundige maar heb het net zo gevoeld. Normaliter zijn het dagen waar je naar uitkijkt maar voelde me echt opgelucht dat alles voorbij was en heb dan ook snel alle kerstspullen opgeruimd en dat voelde heel goed. Kan alleen maar zeggen geef je zelf de ruimte om te rouwen en dit heeft tijd nodig en iedereen doet dit op zijn of haar manier. Gelukkig zijn hier geen regels voor en moet je gewoon naar je zelf luisteren.

    Heb bewondering voor jullie

    BeantwoordenVerwijderen