donderdag 6 september 2012

Donderdag 6 september 2012

Vannacht is redelijk goed verlopen. Marnix kon de slaap niet vatten maar was wel rustig in bed. Uiteindelijk heb ik hem rond twee uur valium en extra morfine gegeven in de hoop dat hij de rust kon vinden om in slaap te komen. Die aanpak was de juiste want hij heeft tot kwart over negen doorgeslapen.

Het eerste uur na het wakker worden was hij behoorlijk fris. Na dat eerste uur zakte hij behoorlijk in en sliep half, zittend op de bank. Aan het einde van de ochtend hebben we hem in zijn bedje beneden gelegd en daar ligt hij nu nog. Hij slaapt veel en af en toe is hij wakker en roept wat naar ons.

Helaas gaf hij aan het eind van de dag pijn in zijn rug aan. Op aanraden van de huisarts heeft hij extra morfine en een hoge startdosering paracetamol gekregen. Hij wil echter alleen maar liggen.

De afgelopen dagen zijn relatief goed geweest en dat heeft ons ook goed gedaan. Als hij dan zoals vandaag weer achteruit gaat doet dat ook veel met ons. Onbewust is het idee van de eindigheid van Marnix' leven iets op de achtergrond geraakt. Niet verstandig maar wel begrijpelijk. Door hoe hij vandaag is raakt dat besef weer op de voorgrond. We zouden hem zo graag bij ons houden.

Vanavond na het eten heb ik met Olav gesproken over cremeren. De thuiszorgverpleegkundige heeft passende literatuur verzorgd en daar hebben Jur en ik eerst grondig kennis van genomen en vanavond deed zich de gelegenheid voor om het er met Olav over te hebben. Olav is alleen bekend met de begrafenis en wij willen graag cremeren.
Als volwassene kun je je erg druk maken om wat bepaalde informatie met je kind doet, maar de belangrijkste leidraad in het hele verhaal is het kind. Ik heb een boekje aan Olav voorgelezen en aan de hand daarvan het crematieproces met hem doorgesproken. Het ergste van alles is voor hem dat Marnix doodgaat. En die uitkomst staat vast, of we nou begraven of cremeren.
Zijn nieuwsgierigheid was mij al voorspeld. Hij wilde wel weten hoe een urn eruit ziet en hoe crematie-as eruit ziet.
Beide heb ik hem kunnen laten zien. De urn van mijn moeder is bij ons thuis en de asbus van onze hond ook. Die laatste kan makkelijk open en hij heeft de as, die in een zak zit, kunnen bekijken.
Olav's eindconclusie: ik vind het prettig dat we dan nog naar de stof van Marnix kunnen kijken.
Ik had mij helemaal voorbereid op het verbrandingsverhaal en de oven, maar dat schrok Olav niet af.
We wachten rustig af wat voor vragen er nog gaan komen. Dat ze gaan komen staat vast. We kennen Olav.

21 opmerkingen:

  1. Ik wil zoveel schrijven. Wil jullie troosten. Ik weet alleen niet welke woorden ik moet gebruiken. Kan alleen maar zeggen dat ik gewoon stil ben van zoveel kracht, liefde, verdriet, noem alle emoties maar op.
    Ik heb diep, diep bewondering voor jullie, stuk voor stuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Al drie keer iets getypt, en weer weggehaald en weer opnieuw begonnen. Zo moeilijk om woorden te vinden maar ik wil jullie wel een hart onder de riem steken. Te lezen dat Marnix vandaag geen goede dag had en de toenemende angst die doorschijnt in je blog, mijn moederhart trekt dat al niet.....en jullie moeten het ondergaan en lijdzaam toezien hoe Marnix uit jullie handen glipt....dit is te zwaar en dit mag niet! En de harde realiteit is dat het wel gebeurt. Ik vind het verschrikkelijk voor jullie. Lieve kleine Marnix...hopelijk vannacht een goede nacht en morgen hopelijk een pijnvrije dag en wat meer genieten dan vandaag. Heel veel sterkte en kracht. Liefs Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik typ...ik wis...wil zoveel zeggen...iets van troost..een woord van..ja,van wat eigenlijk?
    Wat zeg je tegen een vader,een moeder,een broertje van een allerliefst klein mannetje wat niet gemist kan worden...nu niet,nooit niet! Ik denk aan jullie! Een warme knuffel van een meelevende moeder

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wil jullie [wederom] veel sterkte en liefde toewensen.
    Wat ontzettend fijn dat Olav zo goed omgaat met deze [zware] informatie, die jij hem verteld hebt.
    Had al veel bewondering voor jullie, maar dat gevoel wordt steeds sterker!

    Knuf!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volg al geruime tijd je blog. Dit doet pijn, laat staan hoe het voor jullie is. Wens jullie heel veel kracht en liefde toe. Alle respect voor jullie gezin hoe jullie hiermee om gaan. Dit is onbegrijpelijk, het ergste wat een ouder kan overkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zoveel bewondering voor jullie en de manier hoe jullie overal mee om gaan. Wat super ook hoe jullie Olav voorbereiden op het allerergste.
    Diep, diep respect.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik heb zo ontzettend veel respect voor jullie. maarja, wat zouden jullie anders kunnen in deze situatie. een andere keus is er niet. ik wens jullie alle kracht van de hele wereld toe en bewonder de manier hoe jullie je lieve kindjes begeleiden met deze onmogelijke opgave! ik denk alle dagen aan jullie gezin en hoop op nog heel veel liefdevolle momenten voor jullie samen en heb houvast aan elkaar en deze kostbare herinneringen...een grote knuffel voor olav en marnix...liefs angie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Niemand wil dit meemaken, maar mocht het toch wel zo zijn,
    kan één ieder een 'voorbeeld' aan jullie nemen,
    wat hebben Marnix en Olav geluk met jullie als ouders !!!

    Ook weer veel sterkte voor komende nacht en voor morgen,
    de nieuwe dag die weer komen gaat.
    Zomaar een mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Even laten weten dat er heel veel aan jullie gedacht word
    Heel veel liefs

    Anneke moeder en oma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook al voelen jullie dit misschien niet , er is Iemand die jullie ziet en jullie verdriet weet ,Hij huilt met jullie mee, en hij zal lieve Marnix als het moment daar is opnemen in Zijn heerlijkheid waar hij kan spelen en dansen.. heel veel sterkte en moed toegewenst . Veel liefs een moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het al verschrikkelijk om elke keer te lezen wat jullie moeten doormaken.
    Niet voor te stellen hoe ontzettend zwaar het voor jullie allen is.

    2 jaar geleden gevonden ergens gevonden op internet.
    Ik lees het regelmatig

    Het kleine pakketje.
     
    Mijn vriend trok de lade van de kast van zijn echtgenote open en haalde er een klein pakketje gewikkeld in zijde papier uit: Dit is niet zo maar een pakje, dit is lingerie. Hij maakte het papier open en bekeek de zijde en het kant. De eerste keer dat wij naar New York gingen, acht of negen jaar geleden kocht ik dit. Zij heeft het nooit gebruikt. Zij wilde het voor een speciale gelegenheid bewaren. Ik geloof dat dit wel het goede moment is. Hij ging naar het bed en legde het bij de andere dingen die de begrafenisondernemers zouden meenemen. Zijn vrouw was zojuist overleden. Terwijl hij zich naar mij toe draaide, zei hij: Bewaar niets voor een speciale gelegenheid, iedere dag dat je leeft is een speciale gelegenheid. Nu denk ik altijd aan die woorden en ze hebben mijn leven veranderd.

    Tegenwoordig lees ik veel meer dan vroeger en ik maak minder schoon. Ik zit op mijn terras en bewonder
     het landschap zonder aandacht te schenken aan het onkruid in de tuin. Ik breng meer tijd door met mijn familie en mijn vrienden en minder tijd op het werk. Ik heb begrepen dat het leven een geheel is van ervaringen om te waarderen. Voortaan bewaar ik niets meer, ik gebruik mijn kristallen glazen iedere dag, ik draag mijn nieuwe jasje als ik daar zin in heb, ik bewaar mijn duurste parfum niet voor hoogtijdagen, ik gebruik het wanneer ik daar zin in heb.

    De uitspraken als "ooit..." en " een dezer dagen..." probeer ik niet meer te gebruiken. Als het de moeite waard is, wil ik nu de dingen zien, horen en doen.Ik ben er niet zeker van wat de vrouw van mijn vriend zou hebben gedaan als zij had geweten dat zij er morgen niet meer zou zijn (een morgen die wij allen te licht opvatten). Ik geloof dat zij haar familie en intieme vrienden zou willen zien. Misschien zou ze enkele oude vrienden hebben opgezocht om vrede te sluiten of zich te verontschuldigen voor een oude ruzie. Ik vind het een prettig idee om te denken dat zij misschien Chinees zou zijn gaan eten omdat het haar lievelings-eten was.

    Het zijn de kleine niet gedane zaken die mij zenuwachtig zouden maken als ik wist dat mijn uren geteld waren. Het zou me dwars zitten bepaalde vrienden niet meer te
    hebben gezien die ik "een van deze dagen" zou hebben opgezocht, of brieven niet te hebben geschreven die ik nog van plan was te zullen schrijven, of niet vaak genoeg aan mijn dierbaren te hebben gezegd hoeveel ik van ze houd. Nu stel ik niets meer uit, onderdruk niets en houd niets meer achter dat zou kunnen bijdragen aan de vreugde en vrolijkheid van onze levens. Ik zeg dat iedere dag speciaal is.... iedere dag, elk uur, iedere minuut is bijzonder....

    Zeker de laatste zin

    Veel sterkte en kracht de komende tijd voor jullie allen

    Groet

    JW


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ongelooflijk indrukwekkend.....Ben er stil van.Bedankt klinkt heel raar,maar toch bedankt.
      Denk dat de ouders van Marnix en Olav ook onder de indruk zijn.
      Die ouders waar zo veel resect voor heb!
      Zwanger van een tweeling,geluk en verdriet dicht bij elkaar....zo niet eerlijk.
      Ik wens julie heel veel sterkte en liefde toe.

      Verwijderen
  12. Lieve familie,

    Het fijne aan deze blog is dat jullie in zekere zin gesteund worden en dat anderen ook een beetje hun verhaal kwijt kunnen, mooi om te zien hoeveel (verschillende) reacties dit geeft.
    Ik ken het gevoel dat je beschrijft, dat je ziet dat het "goed" gaat met Marnix en even niet denkt aan wat er te gebeuren staat... mijn vriendin kreeg, voordat ze echt haar bed niet meer uitkwam en na 1,5 week overleed, een opleving. Ze had wel pijn maar was goed aanspreekbaar, ik mocht met haar naar buiten in de rolstoel. Heel apart is dat, je weet dat het moment eraan komt maar de twijfel slaat dan toch toe, omdat je ineens weer de "oude" terugziet. Oneerlijk is het en het helpt geen bal maar ik denk zo vaak aan jullie. Voel me machteloos maar wie niet in deze situatie, wat zou ik het graag ongedaan willen maken. Wil nog even kwijt dat ik heel veel respect heb voor jullie maar vooral ook voor Olav, Marnix kan zich geen lievere grote broer wensen!! Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow wat een geweldig gezin zijn jullie en wat doen jullie het goed. Ik bewonder hoe jullie Olav voorbereiden op het overlijden van zijn broertje..Heel veel kracht gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Net als meerder mensen hierboven wil ik jullie zoveel schrijven maar iedere keer wis ik het weer. Het enige wat ik kan doen is zeggen: geniet Geniet. En kinderen zijn zo sterk, dat kun je alweer merken aan Olav waar jij je druk om maakt om het "oven" verhaal te vertellen maar ik heb het die van mij ook moeten vertellen en ze snappen het gewoon. Ik ben super trots op jullie en hoe jullie hiermee omgaan. Ook al ken ik jullie ( nog) niet. Ik leef heel erg mee. Ik ga zelf meelopen met teammarnix volgend jaar. Ik ben een nichtje van Michael en Jos. Groet Henriette

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve Jur en Hera,

    Wat zijn jullie kanjers. Ik vind het geweldig dat jullie zo open en eerlijk zijn naar Olav. Hen alles vertellen zoals het is. Ik weet als geen ander hoe moeilijk het is. maar ook hoe belangrijk het is. Ook voor straks als Marnix er niet meer is heeft het open en eerlijk zijn van nu positief effect op Olav.
    Jullie laten zien dat Olav op jullie kan rekenen door eerlijk te zijn. De angst kunnen jullie hem niet ontnemen maar jullie maken het wel bespreekbaar. Dat zorgt ervoor dat hij ook straks weet dat jullie er voor hem zijn ondanks al het verdriet.
    Ik ben trots op jullie allemaal, 4 kanjers.
    Neem vandaag zoals hij komt, samen met z'n viertjes.
    Heel veel kracht en liefs

    Saskia Groothuijse

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Moeder van twee en een *7 september 2012 om 10:36

    De zon schijnt hier. Ik hoop dat vandaag de zon zich ook bij jullie laat zien en dat Marnix een goede dag heeft. Mooie reactie van Olav, dat hij Marnix altijd kan blijven zien.

    Kracht, liefde en zon voor jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hier op het werk werd net Fragile van Sting gedraaid op radio, op één of andere manier moest ik aan Marnix denken.
    Hoe sterk hij ook is ........ tegen die vreselijke ziekte is een mens maar fragiel.

    groet en sterkte,
    buurman Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hier schijnt de zon, in ieder lief klein kinderhartje zou dat ook zo moeten zijn.Het is verschrikkelijk wat julllie als ouders, broertje en familie en vrienden moeten meemaken.
    Bij deze wil ik alleen maar zeggen, dat er zoveel respect, bewondering, voor jullie is,maar ook wil ik jullie al mijn liefde wensen zodat jullie de kracht houden, om samen voor jullie lieve kleine Marnix te vechten, en ook voor Olav.

    Heel veel sterkte liefs en kracht in deze hele zware tijd...

    Liefs Ilona.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Marnix.....Je bent een parel in Gods hand!
    Jullie allemaal!
    We bidden voor jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik schrik hiervan, met tranen lees ik het bericht. Houd elkaar stevig vast. Marnix voelt jullie warmte en liefde. Zoveel respect voor jullie allemaal. Lief klein mannetje, je bent een bikkel.Je bent steeds in mijn gedachten. Liefs Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen