zaterdag 29 september 2012

Vrijdag 28 september 2012

Zo op het laatst van de zwangerschap is er weinig meer te ondernemen voor mij. Dat geeft niet. Ik ben tevreden om thuis te zijn.
's Middags komt de huishoudelijke ondersteuning en dat is een enorme zegen voor ons. De vermoeidheid blijft namelijk de boventoon voeren. Bij ons alletwee.

Onze vriend/fotograaf die de uitvaart van Marnix gefotografeerd heeft komt vandaag met het resultaat. Jur en ik gaan er voor zitten met een doos tissues. Geen overbodige luxe, het is confronterend om ons afscheid van Marnix te herbeleven.
Het is nu anderhalve week geleden en ik merk dat ik al veel kwijt ben, dat de ervaring in mijn hoofd veranderd is.
Ons verdriet op beeld vastgelegd. Groot verdriet. Pijnlijk verdriet.
Nu we dit terugzien merken we dat de dag helemaal verlopen is zoals wij dat wensten. We hebben afscheid kunnen nemen op een manier die Marnixwaardig was en waar wij als ouders helemaal achter staan.
Het zien van de reportage doet mij te meer beseffen dat nooit, nooit is. Marnix komt nooit meer terug.

Olav vraagt 's avonds aan mij: hoe zou jij het vinden als Marnix er nog was?
Dat zou ik heel erg geweldig vinden antwoord ik.
En jij dan?
Nou zegt Olav dat zou ik ook geweldig vinden want dan zeggen de dokters dat hij doodgaat en dan blijft hij leven!

Eerder deze week was er een nieuwsitem over kankerpatiƫnten die naast chemotherapie medicijnen krijgen die de werking van de chemotherapie teniet doen. Olav kwam toen geagiteerd bij mij met dat nieuws. Hij was bang dat dat ook bij Marnix gebeurd was en dat hij daarom nu dood was.
Olav is er meer mee bezig dan wij ons vaak realiseren. Hij doet dat op zijn eigen manier. Hij mist zijn broertje net zo goed als wij onze zoon missen.


Onze laatste wandeling met Marnix

24 opmerkingen:

  1. Wat een heftige, maar minstens zo mooie, foto.

    Remko

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oef...deze foto komt bij mij al zo hard binnen, hoe moeten jullie dat dan wel niet voelen?

    Arme Olav, mijn hart gaat zo naar dat jochie uit. Zes jaar en al zo'n onbeschrijflijk verdriet moeten meemaken in je jonge leventje. Natuurlijk mist hij zijn speelmaatje, zijn broertje. En blijft hij met nog heel veel vragen zitten. Maar zoals ik jullie heb leren kennen hier, krijgt hij de beste begeleiding en opvang. Van jullie, zijn ouders waar hij met al zijn vragen terecht kan.

    Wat een bewondering heb ik voor de manier waarop jullie met alles omgaan. Ongelooflijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. de foto zegt meer dan 1000 woorden...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel dat je nog steeds wilt blijven delen hoe het gaat met jullie. Hoe je zoekt naar dat, wat voor jullie het beste is in deze vreselijke tijd.
    De foto verteld alles...
    Nogmaals sterkte..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige, bij zonder, droevige foto. En wat een eer dat je zo een moment met "ons" wilt delen.
    En wat gaat er toch allemaal in het koppie van olav om zeg. Heel bijzonder hie een kind daar dan zo mee bezig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een dappere mensen zijn jullie, nu denk je misschien hoezo, we hebben geen keus. Die keus hebben jullie wel en dat laten jullie zien in de manier waarop jullie met het verlies van Marnix omgaan. Bewonderingswaardig!!

    Een meelevende mama

    BeantwoordenVerwijderen
  7. als alle foto's zo prachtig zijn als deze, dan hebben jullie een prachtig aandenken aan Marnix's afscheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Hera, Jur & Olav
    Hoe moeilijk moet deze laatste wandeling samen met Marnix voor jullie geweest zijn...
    Bijzonder, mooi dat je deze foto met ons delen wilt, Hera maar ooohh wat is dit plaatje hartverscheurend:'-(
    In gedachten bij jullie sterke gezin...

    ...maar wat mogen jullie trots zijn op de wijze waarop jullie Marnix begeleid hebben tijdens zijn ziekzijn & ook op jullie eigen wijze waarop jullie afscheid hebben genomen van jullie allerliefste Marnix!

    Olav, wat zal het moeilijk voor je zijn je broertje zo te moeten missen... ...je hoeft je nooit te schamen voor jouw tranen, stoere grote broer!



    Blauw tegen Blauw

    Een hemelsblauwe vlinder
    vliegt hoog in de lucht.
    Hoger en hoger...
    Het lijkt of de vlinder verdwenen is
    omdat het blauw van de vlinder
    hetzelfde is als de lucht...

    Soms is het moeilijk te geloven
    in wat niet zichtbaar is...
    We denken dat de vlinder er niet meer is...

    Maar hij vliegt nog steeds,
    alleen buiten ons gezichtsveld.
    Hoger en hoger...
    Voor nu, voor altijd.

    Heel veel STERKTE in deze
    moeilijke periode...

    Liefs & een warme groet
    zomaar een meelevende mama uit Hoevelaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve familie....de foto maakt me aan het huilen. Ik vind jullie zo moedig. En die lieve Olav.....kan me dat gevoel van dat jochie zo goed voorstellen. "Wat nou als...." kanjers zijn jullie. Geen dag uit mijn gedachten. Liefs Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  10. och lieve mensen , wat bijzonder dat jullie dit met de bloglezers willen delen. Mijn hart doet zeer als ik dit zie. Zo onwerkelijk ... Those we love don,t go away, they walk beside us every day , unseen , unheard , but always near . so close so loved , so very dear.Sterkte , Jezus waakt over jullie en over Marnix. Ook al kun je dat nu misschien niet beseffen.. Hij is er. Liefs Lidia Hakvoort.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. een verschrikkelijk indringende foto ik zelfs voel de t zware verdriet er van af,wordt er al koud en verdrietig van,
    Hoe erg moet dit voor jullie dan zijn geweest dit lange pad af te lopen om jullie lieve Marnix weg te moeten gaan brengen,Wat een zware laatste manier van liefdesuiting naar jullie lieve Marnix,want die zie ik ook! Dank voor het vertrouwen om deze foto van jullie verschrikkelijke moeilijke daad die gesteld moest worden,met ons te willen delen.
    Ook onder de indruk dat Olav de berichten op zijn leeftijd zo kan "plaatsen",en naar Marnix zijn situatie terug kan voeren.
    Een dikke Troostknuffel voor jullie! X gjamh

    BeantwoordenVerwijderen
  12. een loodzware foto, zo triest en toch mooi, eentje die op je netvlies gebrand blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat moet het toch heftig voor jullie zijn.Al die verschillende emoties...
    Je dromen over Marnix,zo indringend.Ik heb ze ook,(nog steeds)over mijn moeder die 4 jaar geleden is overleden aan die rotziekte.
    En de foto van jullie,pfff...kippevel.
    Veel sterkte en veel liefde van mij. Gr mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Soms zeggen beelden meer dan woorden...
    En de wereld draait maar door....
    Enorme troost knuffel van mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het is zo'n mooie symbolische foto, dat lange pad, dat oneindige wit van het gebouw. Die oningevulde toekomst met voor altijd gaatjes daarin....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. slik...........de kaarsjes blijven branden! Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Was het pad maar voor eeuwig, kon je maar blijven wandelen,
    was,..., kon...., waarom....

    Sterkte, ook weer voor deze dag.

    Zomaar een mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Intens verdrietige foto. Zomaar een wandeling, dat is helaas maar schijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb nu al weet niet hoe vaak je blog gelezen en vooral.minutenlang naar de foto gekeken telkens weer en dan die zin eronder. Het hakt erbij mij behoorlijk in. Deze foto zegt zoveel straalt zoveel liefde uit. Jullie zijn kanjers.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik word er zo verdrietig van, als ik je log lees.... Olav die zijn broertje zo mist, jullie die zoveel leegte voelen....

    Die foto zegt alles....

    Sterkte lieve mensen!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Even een hart onder de riem. We denken aan jullie. Alweer een andere maand is aangebroken, de eerste maand zonder Marnix. Dat terwijl de tijd voor jullie stil staat en het verlies van Marnix voelt als de dag van gisteren en nog net zo rauw is.
    Ondertussen groeit de tweeling verder en is Olav er en besef je dat je door moet. Je kunt het ook, daar ben ik van overtuigd. Met elkaar. Met heel veel pijn en heel veel moeite, maar je kunt het. Dat zeg ik vanuit alle zo zichtbare liefde die uit je blog spreekt voor al je kinderen. Een oermoeder kan niet harder getroffen worden, maar juist zij heeft de oerkracht om te blijven vechten.
    Blijf geloven in de kracht die je gegeven wordt.

    Marlies, ook mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik moet nog steeds huilen om jullie verhaal en het vreselijke verdriet om en gemis van Marnix! De foto is zo alleszeggend.... Hera, ik heb zoveel respect voor jullie, ik denk heel veel aan jullie! Ook aan Olav, die zijn verdriet op zijn manier verwerkt! Hij is zijn broertje verloren en voor een kind is het zo moeilijk te bevatten! Heel veel sterkte!!

    Liefs van een mama uit Harderwijk

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat hebben wij toch respect voor jullie! Zo dapper en zo vol liefde. En dan zo'n zwarte last moeten dragen. We wensen jullie alle drie ontzettend veel kracht toe. Kanjers!
    Veronique

    BeantwoordenVerwijderen