maandag 10 september 2012

Maandag 10 september 2012

Vannacht is rustig verlopen. Marnix haalt op het moment veel troost uit zijn fles. Niet dat hij drinkt, hij wil hem bij zich hebben en in zijn mond houden.
Ik dacht dat de fles in de weg lag en heb hem achter zijn hoofd gezet. Waarop Marnix vroeg: waar is drinken nou? Luid en duidelijk. Hij blijft ons verbazen.

Marnix ligt goed op het matras waar hij 's nachts op ligt. We besluiten het vandaag in de woonkamer te laten liggen. Een juiste beslissing want zo hebben wij ook meer contact met hem doordat we naast hem kunnen liggen.

Zijn toestand verslechterd gedurende de dag.
Tussen de middag komt Olav thuis eten. Hij gaat ook gelijk bij Marnix liggen en kust zijn handje en zijn hoofd. Hij praat zachtjes tegen hem. Olav wordt beloond. Vanaf het moment dat Marnix Olav's stem hoort gaan zijn oogjes open. Het kost hem heel erg veel energie, maar zijn broer is het waard.
In het uur na de lunch zakt Marnix diep weg. Als de huisarts komt constateert ze dat Marnix zweeft tussen slaap en coma.
Op een goed moment opent Marnix zijn oogjes. Jur en ik schrikken heel erg. De tumor groeit hard door en dat zien we doordat Marnix' oogjes een bizarre stand hebben. Het lijkt in niks meer op de blik die hij had.
We zijn bang, alletwee.
Als Marnix qua bewustzijn wat aan de oppervlakte is maken we nog goed contact. Het is niet te geloven dat dit nog mogelijk is.

's Avonds vertel ik hem zijn favoriete verhaaltje, daarmee kon ik hem in de behandelkamer vaak kalmeren. En Jur en ik zingen zijn favoriete liedjes. Hij deed altijd het slotakkoord. Ook nu gaat zijn armpje omhoog en probeert hij het laatste woordje te zingen. Een ontroerend moment. We koesteren deze momenten.



67 opmerkingen:

  1. Jeetje wat heftig.. Wat een vreselijke tijd maken jullie door, maar wat zitten er momenten bij om te koesteren. Mij rest niets anders dan jullie heel veel kracht en sterkte te wensen. Geniet nog van jullie kleine man en ik hoop dat hem verder lijden bespaard zal blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een respect heb ik voor jullie kanjer maar ook voor jullie. Ik weet, uit ervaring, dat het heel moeilijk is om je kind los te laten. Om je kind toestemming te geven om te gaan, om jullie los te laten. Wat boft Marnix met zulke sterke, krachtige en lieve ouders.

    Koester elk moment.

    Petra,
    Mama van Collin*, Dillan* en Caleb

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heftig en wat zijn jullie dapper! Sterkte!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan alleen maar zeggen, heel veel respect voor jullie.
    Jullie hebben het zo moeilijk en dan ook nog deze blog schrijven.
    Geniet de laatste momenten van jullie mannetje, hij zou van jullie genieten.

    En natuurlijk heel veel sterkte x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve familie...zo sterk,zo dapper,zoveel liefde,zoveel verdriet...geen woorden voor...weet dat ik aan jullie denk X

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat hebben jullie een ontzettend sterke zoon en wat fijn dat jullie en ook Olav nog een beetje contract hebben. Het moet ongelooflijk pijn doen om het mannetje wat je 3 jaar geleden kreeg en een toekomst voor droomde zo te zien weg zakken. Ik kan niets behalve jullie sterkte wensen.....bij deze..
    Een moeder uit groningen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zoveel respect voor jullie. Moet alweer huilen bij dit blog.

    Lieve Marnix,
    Wat ben je toch een held. Een kanjer. Je hebt je rust verdiend. Je hebt maandenlang moeten vechten, het is tijd voor jou om te gaan naar het land van beter zijn. Iedereen zal je blijven koesteren, want jij, jij bent een held. Ga rustig slapen lieverd

    BeantwoordenVerwijderen
  8. whau...weer een intense dag....fijn dt Olav zo contact met Marnix mocht hebben, veel kracht voor vanacht en morgen....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel heel veel dikke kussen van ons voor jullie. We blazen ze van onze hand naar jullie toe.

    ~XxX~ Caroline, Kees en Tim.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve lieve Allemaal,wat een moeilijke heftige tijd maken jullie door.
    Maar gelukkig ook hele mooie intense momenten samen met Marnix.
    Geniet van jullie Kanjer,we denken aan jullie.
    Heel veel liefs en een hele dikke knuffel voor jullie allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve allemaal,

    Wauw, wat fijn voor voor jullie en Olav dat jullie nog contact kunnen hebben met Marnix.
    En wat is het toch een kanjer zeg, die Marnix.
    Wij wensen jullie heel veel sterkte en hopen op een rustige nacht voor jullie allemaal.

    Liefs,
    Marian (een mama uit Veghel)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel veel sterkte en geniet nog maar van jullie lieve zoontje. Lees hem voor, zing voor hem, ergens neemt hij het toch in zich op en vaak geeft dat rust. Ik denk aan jullie en brand een kaarsje voor jullie allemaal. een moeder

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige cadeautjes geeft Marnix jullie, niet verwacht en toch gekregen.

    Heel veel liefde gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dit zijn de fijne momenten die jullie nog zo gegund zijn...een warm gevoel! liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat fijn dat Marnix af en toe toch nog heldere momenten heeft en zo lief hij reageert op Olav.
    Wat pijnlijk om dan te beseffen dat dit heel snel voorbij kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Machteloos voel ik me als ik 's avonds lees wat jullie meemaken. Hoe graag zou ik willen dat ik iets voor jullie zou kunnen betekenen al ken ik jullie niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lieve dappere Marnix,

    Wat ben jij een bijzonder jongetje. Zo moe en zo zwak en dan toch papa, mama en Olav steeds weer verbazen en blij maken met van die lieve kleine cadeautjes.

    Diep respect voor jou en je ouders en broertje.

    knuffel uit Boxtel,
    Dominique

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een vechter. Wat een ongelooflijk sterke, kleine man. Wat zullen jullie trots op hem zijn. Zo klein als hij is, zo groots is hij in hoe hij jullie nog wil voeden met speciale momenten. Daar straalt ook zíjn liefde naar jullie zo overduidelijk uit.

    Wat een bewondering en respect heb ik voor Marnix. Zoals hij nog zijn armpje omhoog doet en het laatste woordje zingt.....van zoveel moed, liefde en kracht wordt een mens stil.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. fijn dat voorlezen en zingen dan nog zoveel met marnix doen
    zing hem maar naar een nieuw land toe waar geen pijn meer is
    knuffel van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  20. We denken heel veel aan jullie allemaal. Heel, heel intens.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Lieve familie
    Verschrikkelijk voor jullie allemaal.
    Marnix zijn laatste reis had over minstens 80 jaar pas mogen beginnen.
    Als buitenstaander, wat gaat het snel zijn aftakkeling.
    Heel veel sterke de kommende nacht voor jullie allen.

    Groet JW

    BeantwoordenVerwijderen
  22. lieve marnix, wat ben jij een bijzonder jochie zo sterk ,zo lief. wat fijn dat je nog zoo'n goed contact met je papa en mama en je grote broer olav hebt gehad.wat zullen ze daar troost uit putten, maar wat zullen ze jou strak missen. niet te bevatten dat jij lieve stoere dappere vent er binnenkort niet meer bent ik hoop met heel mijn hart dat er dan genoeg lieve mensen zijn die jou papa mama en grote lieve broertje zijn die hun helpen om dit ontzettende verdriet te dragen. en voor jou hoop ik dat je zonder pijn en angst rustig in zal slapen. kleine man wat zal je ongelovelijk gemist worden dikke kus voor jullie alle vier

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Lieve kleine sterke Marnix, lieve grote broer Olav en speciale mama en papa van deze prachtige jongens, wat doet het zeer om te lezen wat jullie allemaal mee moeten maken. Het voelt zo warm en bijzonder dat jullie ondanks alles nog zoveel contact met elkaar kunnen maken, nog even zo intens samen kunnen zijn...
    Ik denk heel veel aan jullie.

    veel liefs van een mama van 4

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dappere sterke Marnix,slaap zacht.
    Het is zo oneerlijk wat jij maar ook je papa,mama en Olav moeten doorstaan.
    Maar je hebt alles zo moedig gedragen en je papa en mama houden zoveel van je dat ze je willen laten gaan.
    Voel de liefde en warmte die papa en mama aan je meegeven.
    Op je lange reis naar een plek zonder pijn. Ook jij hebt mij geraakt met je gulle lach maar vooral door je kracht.
    Je laten gaan uit liefde is het allerzwaarste wat je papa en mama nu nog voor je kunnen doen.
    Maar ook zei weten dat er een mooie pijnloze plek op je wacht.
    Zodra jij denkt nu is het mijn tijd,ik ben zo moe.
    Sla dan je vleugeltjes uit.
    En vlieg als een mooie lieve engel naar dat mooie plekje toe.

    Lieve groet van een mama van een ander engeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Lieve Mensen,

    Sterkte meer kan ik jullie helaas niet wensen, ongelooflijk
    Dat je nog tijd neemt voor je blog, ongelooflijk.
    Dat je de laatste dagen(?)met ons wilt delen, ongelooflijk
    We bidden voor jullie en hopen dat het einde mooi zal zijn.
    Dikke Xus,
    MrsP.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Lieve ouders van Olav & Marnix,

    Vergeet niet om veel foto's te maken en eventueel nog een filmpje.
    Van de jongens samen en natuurlijk ook van dappere Marnix.
    Leg deze laatste reis ook vast, hoe moeilijk ook.

    Later zullen jullie deze beelden koesteren...

    Veel liefs en sterkte voor allemaal !

    Suzanne
    een meelevende moeder

    BeantwoordenVerwijderen
  27. lieve allemaal,
    inderdaad, dat je nog tijd maakt voor je blog om ons te informeren.
    petje af voor zoveel kracht en moed.
    blij dat marnix er nog is!!!
    ik hoop dat jullie weer een goede nacht mogen hebben en misschien ook nog wel een mooie dag(en)!
    mina.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik heb bewondering voor de manier waarop jullie samen deze moeilijke tijd het hoofd bieden. Veel kracht gewenst. Ik denk aan jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Elke dag weer ontroerd jullie blog ons.De weg die jullie moeten gaan, maar meer nog hóe jullie die weg gaan.Wat een liefde en wat een kracht!We bidden voor jullie

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dat ondanks de hel die dit is, jullie met elkaar in staat zijn zulke mooie momenten te hebben vind ik meer dan bewonderenswaardig.
    Sterkte!
    Roosv

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Lieve, kleine, grootse Marnix,
    Je bent aan een heel speciale reis bezig maar de manier waarop je dit doet : CHAPEAU ! Je bent nog zo jong en toch neem je nog de tijd om de mensen die je heel graag ziet dat ook te laten aanvoelen. Momenten die je lieve mama, papa en broer voor altijd zullen koesteren. Hoe hard je ook moet vechten, je laat hen nog niet los. Maar stilaan komt de tijd dat je echt heel moe wordt, kleine jongen. Vlieg met een gerust hartje gevuld met de liefde van zoveel mensen naar een wolkje waar je zalig kan wonen zonder pijn. Na 3 jaar word je al gehaald maar je zal in vele harten blijven wonen.... Slaap lekker tussen mama en papa, Kanjer.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Vandaag voor het eerst je blog gelezen. Heb zelf een kleinzoon van drie jaar, en natuurlijk houd ik daar zielsveel van. Zo'n klein manneke, wat moet dat voor jullie als ouders ontzettend veel pijn doen, nu jullie hem moeten laten gaan...
    Heel veel sterkte toegewenst in deze zo moeilijke tijd, met respect voor jullie geweldige zoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Lieve Marnix! Je laat mij versteld staan van je energie. Je hebt zoveel warmte om te geven, ondanks dat je zo ziek bent! Je papa, mama en Olav zullen bij je zijn, wanneer de tijd gekomen is dat je je eigen vleugels gaat uitslaan, naar een plekje op een wolkje zonder pijn! In het donker zul je als een krachtige ster naar beneden schijnen en trots zijn op je ouders en broer. Je leventje was veel te kort, maar je was kansloos tegen je slopende ziekte. Ik sluit je in mijn hart, want je bent heel bijzonder en speciaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Lieve Hera, Jur, Olav en Marnix,

    Ondanks alle pijn, leed en verdriet zijn jullie voor altijd met elkaar verbonden. De liefdesband die je hebt met je kind en broer zijn sterker dan de ziekte! Er zijn geen woorden voor hoe erg het is dat jullie Marnix moeten gaan loslaten...
    Ik heb diep respect voor de manier waarop jullie je gevoelens, kracht en sterkte uiten via het blog van Marnix. Zeer aangrijpend...
    We wensen jullie alle sterkte en we denken aan jullie!
    Liefs Inge en familie (zus van Ruud)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat een kracht zit er in je Marnix, ongelofelijk. Een oerkracht waardoor je toch 'je moment' zelf bepaald.

    Ik wens je papa, mama en Olav heel veel sterkte toe,
    met de 'reis' naar het moment.
    Jullie zitten in een trein waar je niet meer uit kan, maar waar zoveel mooie koestermomentjes voorbij kwamen,
    tot dat Marnix zijn eindbestemming heeft bereikt...

    Heel, heel veel kracht, liefde en vooral sterkte gewenst.
    Zomaar een mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Een virtuele, zachte, aai over het bolletje over het dapperste manneke waar ik ooit van gehoord heb....

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Lief klein dapper mannetje!!
    Je hebt een plekje in mijn hart!!
    Xxx liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  38. kippevel van zo een kanjer!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Wat ben je een ontzettend dapper mannetje. Voor altijd zal je in onze gedachten zijn. Ons kereltje is net zo oud als jij, mijn hart breekt als ik er aan denk hoe oneerlijk het verdeeld is. Heel,veel kracht in deze dagen

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wat is jullie kanjer sterk zeg!!!!
    Mooi om te lezen dat hij nog zo op zijn grote broer reageert. Tranen in mijn ogen bij het lezen van deze blog....
    Ik wens jullie wederom heel veel liefde, kracht en sterkte toe in de tijd die komen gaat...geniet en neem alles in je op...
    Marnix zit voor altijd in mijn hart!!!!
    Een hele warme knuffel voor jullie alle vier,
    Liefs, Esther uit Numansdorp

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ik denk aan jullie elke seconde van de dag!!! Jullie zijn super sterk, respect daarvoor. Ik ken jullie niet maar dit zit voor de rest van mn leven in mn geheugen gegrift. Ik leef met jullie mee, ontzettend veel kracht toegewenst en hopelijk krijgen jullie nog contact met de kleine marnix, gun jullie nog zoveel momenten.... :( ik denk aan jullie!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Het is prettig om te lezen, maar natuurlijk nog veel meer voor jullie om te ervaren, dat er nog goede contactmomenten zijn met Marnix. Ook fijn voor Olaf, voor zijn herinneringen.
    Tranen in mijn ogen. Zo dapper knulletje, zo oneerlijk.

    Sterkte voor de komende tijd.

    Jos (een meelevende vader)

    BeantwoordenVerwijderen
  43. lief om te lezen dat olav gelijk naar manrnix gaat en hij er zo goed op reageert, net zoals zijn flesje :) marnix is voorlopig niet van plan het op tegeven hij is en blijft een vechtertje een kanjer, netzoals jullie het allemaal zijn!! sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Lieve kanjer Marnix,

    Wat ben jij een ontzettend sterk en bijzonder jongetje!
    Zo zwak en zo moe toch elke keer je papa,mama en broer Olav verbazen met of een blik of een woordje!
    Je bent zo'n kanjer.

    Respect voor jou dikke kanjer en je papa,mama en broer

    Dikke knuffel vanuit Groningen,
    Mariëll

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Lieve familie,

    Wat ontzettend mooi, moedig en liefdevol hoe jullie Marnix naar het einde begeleiden. Ik heb zoveel respect voor jullie allemaal.

    Jullie Marnix is niet te geloven zo sterk en lief. Ik heb er geen woorden voor.

    Kusjes voor Marnix en Olavje (schattig en wijs broertje).

    Lieve ouders, ik denk aan jullie en de twee mannetjes.
    Ciska uit Werlte (Dld)

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Onverwacht toch weer nieuwe koestermomentjes. De kracht van liefde!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Heel veel sterkte in deze tijd. Wat heb ik een respect voor jullie allemaal. Marnix is een kanjer en ik hoop dat jullie troost vinden in het feit dat hij zich geen betere ouders en broer had kunnen wensen. De liefde blijkt uit alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Wat een liefde hebben jullie voor elkaar. En wat een verdriet, onvoorstelbaar!
    Een hele dikke knuffel voor jullie allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Voor het eerst op jullie site via kanjerguusje... en ik krijg een brok in mijn keel van jullie dappere, kleine maar grootse Marnix. Wat is het oneerlijk verdeeld en door wat voor hel moeten jullie nu gaan. Maar wat een geluk voor Marnix dat hij zijn korte leven bij jullie heeft mogen leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Ik wil jullie heel veel sterkte toewensen! Wat een ontzettende zware tijd voor jullie. Ik zou een liedje toe willen voegen van Woezel en Pip gezongen door Chantal Janzen Ga je mee naar het land van je ogen dicht heet het. Een mooi liedje om nog voor hem te zingen.
    https://www.youtube.com/watch?v=CuwAL7Idfl4
    Heel veel sterkte voor de komende dagen en ik hoop voor jullie voor nog van die mooie koestermomenten!
    Liefs een moeder van een meisje van 3

    BeantwoordenVerwijderen
  51. ik weet niet zo goed wat ik schrijven moet, hoe kun je mensen troosten die je verder niet kent? Ik kan jullie wel laten weten dat ik aan jullie denk en jullie bewonder om de manier waarmee jullie en Marnix en Olav liefhebben en verzorgen. Ik hoop dat jullie nog mooie momenten mogen meemaken de komende tijd en dat die lieve, dappere, sterke Marnix daarna rustig mag gaan...
    liefs en sterkte
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Met bewondering lees ik je blog. Via Michael in "aanraking" gekomen met jullie en Marnix. Als vader van 4 kinderen merk ik dat ik, en zeker bij deze blog, mijn tranen moet laten gaan want dit raakt mij enorm. Als buitenstaander wil ik jullie enorm veel sterkte toewensen met deze moeilijke en ongewisse periode.
    Heel veel respect voor de manier waarmee jullie dit alles hebben doorlopen/staan.
    Peter en Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Er brandt hier een kaarsje bij Maria. Voor Marnix en voor jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Lieverds hier blijft het kaarsje branden. Hopen op een goede reis voor jullie kanjer zonder pijn en strijd...dikke knuffel voor jullie allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Lieve ouders,en broer,ik denk aan jullie.
    Koester de mooie momenten,wat is jullie kleine man sterk,heb bewondering voor jullie hoe jullie samen met jullie kleine vent de laatste weken dagen en uren zo intens beleven.
    Wens jullie heel veel sterkte en kracht toe.
    Hier brand een kaarsje voor Marnix

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Lieve Marnix,

    Wat ben jij een bijzonder jongetje, zo klein, zo sterk, zo oneerlijk...!
    Ik hoop dat het onvermijdelijke einde zonder pijn en angst gepaard mag gaan.
    Hera, Jur en Olav, ik wens jullie alle kracht toe om dit met elkaar te moeten doorstaan.

    Een moeder van 4 uit Veenendaal

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Ook vandaag denken we weer aan jullie en sturen we jullie kracht en sterkte toe.
    Veronique

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Ik ken jullie niet alleen van dit blog maar wil even laten weten dat ik enorm veel respect heb voor jullie allemaal.
    Jullie als ouders gaan er zo goed mee op dat springt gewoon van het scherm,jullie kunnen trost zijn op beide jongens!
    Veel sterkte voor nu en de tijd die nog gaat komen.

    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Heel veel sterkte voor nu en in de toekomst.
    Jullie hebben een erg dappere zoon en broertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Tranen bij het lezen van je blog...wat is dit toch vreselijk heftig! Maar wat fijn dat er ook zulke bijzondere koestermomenten zijn, zo waardevol. Ik heb diep respect voor jullie, de liefde voor elkaar is zo tastbaar.

    Heel veel sterkte voor jullie als gezinnetje, maar ook zeker voor de mensen die dicht om jullie heen staan.

    In gedachten bij jullie!

    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Geniet, huil, koester en bewonder.....

    BeantwoordenVerwijderen
  62. <3 Hera & <3 Jur & <3 Olav & <3 Manix & <3<3 tweelig-in-de-buik = <3 Liefde voor Altijd <3

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Kippenvel! Tjee wat heftig! Maar wat kan jehet goed verwoorden. Diep respect voor jullie allemaal en heel veel sterkte!!!

    Koester de mooie momenten
    Liefs Anke

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Veel liefde, kracht, warmte en rust stuur ik via deze digitale weg naar jullie toe. Las het blog van gister vandaag voor de 2e keer terwijl mijn dochtertje van 8 stond te dansen en zingen midden in de kamer.

    Machteloos, onwerkelijk en oneerlijk....
    Er zijn geen woorden voor.

    Lieve groet, Esther



    BeantwoordenVerwijderen
  65. Heel, heel veel sterkte jullie lieverds...

    Knuffel van
    S

    BeantwoordenVerwijderen
  66. we zijn onbekenden voor elkaar, maar elk moment van de dag denk ik aan jullie. het doet zoveel pijn in m'n hart om te moeten lezen hoe jullie er nu voor staan.

    jullie zijn dapper en sterk. echt diep diep respect. wat een hartverwarmende papa en mama!

    ik denk aan jullie.
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen