zondag 9 september 2012

Zondag 9 september 2012

De nacht is rustig en erg fijn geweest. We hebben een klein lampje laten branden zodat we goed naar Marnix konden kijken. En hij naar ons. Er is veel intensief gestaard vannacht. Zowel door Marnix als door ons. Momenten die op ons netvlies gebrand staan.
Toen ik vannacht naar het toilet was, had Marnix gelijk in de gaten dat ik er even niet was. Vragend riep hij: Mama. Met zijn krakende, krachteloze stemmetje. Jur is toen dicht tegen hem aan gaan liggen en dat was ook naar volle tevredenheid.
De nachten kennen de mooiste, indringendste momenten.

Olav blijft even bij zijn oom. De wetenschap dat hij het erg naar zijn zin heeft geeft ons de geestelijke ruimte om de uren intens met elkaar te beleven.
We hebben die tijd nodig om de afgelopen maanden door te nemen. En dat begint bij de periode voorafgaand aan de diagnose.
IJkpunten in het jaar.

September 2011

Oh ja, toen spuugde hij al, maar wat zag hij er nog goed uit.
Jur en ik bespreken alle hoogte- en dieptepunten. En wat zijn het er veel geweest. In ruim 10 maanden tijd zijn we 20 jaar ouder geworden.
Nu we alles bewust de revue laten passeren merken we pas hoe vreselijk veel het is geweest.
We zullen een hele poos nodig hebben om te "ontzieken". Ons hele gezin is ziek en heeft geleden. Enorm geleden. En toch heeft juist dat ziek zijn ervoor gezorgd dat je een rijkere blik op de wereld om je heen kunt loslaten. Ik had graag anders naar de wereld blijven kijken, met al mijn kinderen om me heen. De dood van een kind is altijd zinloos.

Marnix gaat fysiek hard achteruit, maar is geenszins van plan zich zomaar "gewonnen" te geven. Hij is beresterk.
De contactmomenten nemen duidelijk af gedurende de dag. Hij geeft pijn aan bij aanrakingen en verluieren. Een duidelijk signaal voor ons om niet terughoudend te zijn met de morfine.
Gisteravond is de sonde gesneuveld. We hebben van te voren al besproken met de zorgverleners dat er geen nieuwe sonde geplaatst gaat worden. Zo zwak als hij nu is, neemt hij de hoogstnoodzakelijke medicatie door de mond. Ik ben zó vreselijk trots op hem.

Jur en ik zijn alletwee op het punt aanbeland waarvan we zeggen: het is nu genoeg geweest. Marnix, je mag gaan. In alle liefde en met het volste respect voor het leven dat hij achter zich laat.
Onze laatste hoop is gevestigd op een rustige reis, zonder leed en zonder pijn.

122 opmerkingen:

  1. Een grote knuffel voor jullie allemaal...... weet verder even niets te zeggen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sterkte lieve mensen. ik hou van jullie, en van Marnix.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoop voor julie allemaal dat jullie wens mag uitkomen. Lieve, dappere en sterke pap, mam, grote broer wees enorm trots op die kleine strijder! Koester de laatste kostbare momenten die je nog samen mag meemaken. En weet dat er heel veel mensen in gedachten bij jullie zijn. Sterkte, meer weet ik niet te zeggen.... Veronique

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn hart en mijn gedachten zijn bij jullie..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een loodzware en toch ook bijzondere dagen maken jullie mee.... De tranen lopen over mijn gezicht en ik ken jullie niet eens!

    Lieve familie, ik kan jullie alleen maar nog een keer heel veel sterkte wensen en alle warmte en liefde die jullie maar nodig hebben....

    En Marnix, een dikke knuffel! Je bent een enorme kanjer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wens jullie veel sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat kan ik nog zeggen. Veel sterkte en dat Marnix inderdaad op een rustge manier zonder pijn aan zijn laatste reis mag beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Met tranen lees ik dit blog. Ik volg jullie al een tijdje, wat een kanjer is Marnix. Hij heeft zijn rust echt verdiend. Ik wens jullie heel veel sterkte en liefde toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Met een brok in mijn keel jullie blog gelezen.
    Veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kwam hier via de blog van kanjerguusje. Mijn hart brak toen ik las wat jullie allemaal mee maken. Misschien ook omdat ik ook een kindje heb wat net zo oud is als jullie Marnix.
    Ik besef dat het leven kei en keihard is en dat ziektes de kleine kinderen ook niet overslaat helaas...

    Ik wens jullie heel veel kracht toe de komende tijd..

    Rianne Hilverda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als een leeuw en leeuwin waken jullie over jullie grote schatten. Wat een respect voor jullie! Wat fijn dat de momenten samen zo vol kwaliteit zijn. Houd elkaar vast... En lieve Marnix, voel je altijd thuis bij je papa, mama en broer ook als je strax op reis gaat.... Veel liefs van een mama

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb diep diep respect voor jullie! Tranen rollen nu over mijn wangen. Hoe erg moet het zijn als je als ouders in de fase aanbeland bent dat je denkt het is genoeg voor ons mannetje. ik wens jullie enorm veel sterkte toe als het definitieve afscheid daar is. Geniet nog zo lang mogelijk van jullie mannetje en ik hoop dat het afscheid is zoals jullie voor Marnix wensen. (raar om het zo op te schrijven, want natuurlijk hebben jullie een hele andere wens). Heel veel liefs uit Vlaardingen.
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel veel sterkte..Een dikke knuffel voor jullie allemaal.

    Veel liefs van zomaar een meelevende moeder

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben er stil van... Sterkte.. Ik denk aan jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zou van alles wel willen schrijven van wat een respect tot sterkte en alles daar tussenin. Maar je moet en je doet wat moet voor je mannetje. Tranen over me wangen zo'n mooi ventje zo sterk. Respect voor hem voor jullie als ouders en voor zn broer.. Hopend dat zn laatste stukje weg vredig mag zijn. Ook een Mama

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lief gezin, ik wens jullie alle sterkte voor de komende tijd! Wat jullie mee maken is niet te bevatten.. Zo verschrikkelijk oneerlijk! Ik leef met jullie mee en denk aan jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ook ik lees met tranen jullie blog! Veel sterke!! Een dikke omhelzing voor jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik ken jullie niet (KanjerGuusje), maar ook hier rollen de tranen al een paar dagen over mn wangen.

    En woorden? Ik kan ze even niet bedacht krijgen...............
    wil jullie heel veel liefde en kracht toewensen, en voor Marnix...... een goede reis...... en ooit....... tot dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Lief gezin, ik wens jullie alle sterkte voor de komende tijd! Wat jullie mee maken is niet te bevatten.. Zo verschrikkelijk oneerlijk! Ik leef met jullie mee en denk aan jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lieve Marnix,
    Ik geef je voorzichtig een aai over je bolletje.
    Dat kan op die prachtige foto.
    Wat fijn dat jouw papa en mama dicht bij je zijn.
    We denken aan jullie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Respect
    Heel veel respect dat jullie aangeven dat hij mag gaan...
    De moeilijkste keuze die je als ouders kan maken..
    Hij heeft veel gestreden en is en blijft een kanjer voor vele lezers van jullie blog...
    Hoop dat hij rustig gaat...

    Overdag en eigenlijk de hele dag door wel denk ik aan jullie en aan jullie lieve Marnix en natuurlijk Olav die straks verder zonder zijn broertje moet..



    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een "prachtige" momenten hebben jullie nog samen, deze gaan nooit meer weg.Zo mooi en warm als jullie Marnix koesteren.
    Ik hoop met jullie dat, hoe erg ik dit ook vind, Marnix niet lang meer hoeft te knokken. Ik wens hem een rustige reis toe. Het kaarsje brand vanavond speciaal voor hem.
    Wens jullie heel veel sterkte toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Sterkte!!!!!!!! Ook voor alle familieleden en vrienden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik geef je gelijk Hera een kind dat dood gaat is echt nutteloos, ik vraag me af waar het voor nodig is vooral. Zo piepklein en dan de dood ervaren.
    Ik heb diep respect voor jou en Jur wat zijn jullie toch pracht ouders en Marnix wat zag hij er inderdaad mooi en gezond uit wie had het ooit gedacht toen dat hij zo ziek zou worden? Arme Marnix wat huilt mijn moederhart voor jou ik hoop zo dat je geen pijn zult voelen en in alle rust aan je reis kan beginnen. Lief klein mannetje ik heb met je te doen en weet even niet meer wat ik moet schrijven....
    Dike knuffel voor jullie allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. "Je mag gaan". Drie kleine woordjes. Drie woorden die zoveel pijn, strijd, hoop, angst maar vooral liefde omvatten.

    De momenten in de nacht die je hier omschrijft zijn hartverscheurend. En enorm kostbaar. Het is zo ontroerend te lezen wat een veilig gevoel jullie Marnix geven, dat zijn mama en papa er altijd zullen zijn voor hem.

    Net zoals Marnix er voor altijd zal blijven zijn.

    Lieve Marnix, lieve, lieve knul met je prachtige lach. Ik hoop dat je straks ergens komt waar die mooie ogen van je weer zullen stralen, waar geen pijn, geen verdriet is.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een krachtpatser! En wat sterk van jullie om te durven zeggen, het is genoeg geweest.

    Voor Marnix wens ik een goed reis naar het onbekende en comfort zolang het nog bij jullie is.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. ik zit hier zonder woorden naar mijn beeldscherm te staren, tranen...die heb ik dan wel weer.

    Lieve Marnix, je bent echt een kanjer! En jouw papa mama en grote broer net zo...diep respect!

    Liefs van een meelevende mama

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Heel veel sterkte! Ik heb gewoon even geen worden. Jullie zijn veel in mijn gedachten! Wens jullie heel veel kracht!

    Dikke knuffel!
    Rinske

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik hoop voor Marnix dat hij zacht en vredig in mag slapen.
    Respect voor deze dappere kanjer.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Lieve familie,

    Respect is het eerste woord wat er in me opkomt bij het lezen van het blog van vandaag. Daarna volgt direct Liefde! Hoe enorm veel jullie ook van jullie kanjer Marnix houden, jullie moeten hem laten gaan. En dan nu als ouders op het punt te komen dat jullie vanuit liefde kunnen zeggen: je mag gaan.
    Ik wens jullie enorm veel sterkte en hoop dat jullie Marnix in liefde bij kunnen staan op zijn laatste reis hier op aarde. Marnix: ga in rust en vrede!
    Dat is het enige wat ik jullie kan toewensen, daarnaast enorm veel kracht!

    Van hier uit een virtuele knuffel om jullie een hart onder de riem te steken.

    Een meelezende moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. lieve familie ik wens jullie nog een paar waardevolle momenten toe en heel veel kracht en sterkte om deze onmogelijke opdracht om hem te moeten laten gaan, mijn gedachten zijn bij jullie. Heel veel sterkte en kracht voor de komende tijd heel veel liefs een lezeres van jullie blog heb diep respect voor jullie gezin.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat een liefde heb je voor je kind, als je kan zeggen dat het mag gaan.. dat het goed is zo. Daar heb ik heel veel respect voor. Dit is wat je niet wil in je leven, maar als het dan toch er is, en je er niets meer aan kan doen, dan is dit wel heel erg sterk van jullie. Ik hoop dat jullie nog een aantal mooie momenten met elkaar mogen hebben, die jullie kunnen koesteren. Ieder mooi moment is er 1! Ik denk aan jullie en leef met jullie mee. Liefs, Elise E

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Lieve familie, ook wij wensen jullie enorm veel sterkte. wat is het knap dat jullie nu zover zijn om hem los te laten, terwijl je eigenlijk Marnix alleen maar bij je wilt houden. sterkte.
    Moeder van Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  34. lieve allemaal

    ik lees al een tijdje mee in stilte. maar nu wil ik juliie toch alle kracht em liefde geven die ik kan geven via woorden. geniet met alle kracht van jullie kleine lieve marnix. en laat zijn laatse reis rustig en vol liefde beginnen.

    liefs een mama die met jullie mee huild

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Lieve allemaal,

    Wat zijn jullie sterk, echt diep respect heb ik hier voor.
    Je mag gaan Marnix, het is goed, dit is echte papa en mama liefde! Je kind wil je absoluut niet kwijt, maar pijn en ellende wil je ook niet voor hem.
    Lieve papa en mama, hou jullie Marnix maar lekker vast, knuffelen en aaien, hij weet dat jullie er zijn, het bewijs heeft hij afgelopen nacht geleverd, wat een dappere kanjer is het zeg.
    Ik wens jullie heel veel sterkte en kracht in deze zware tijd en hoop op een rustige nacht voor jullie allemaal.

    Heel veel liefs,
    Marian (een mama uit Veghel)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. stilte van mij en heel veel kracht voor jullie.En wat een liefde straalt er al uit op het scherm! bewondering voor jullie allemaal.

    liefs van een mama

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Intens verdrietig maakt mij jullie blog. Kan me met alle wil van de wereld niet voorstellen hoe dit voor jullie moet voelen, zo zwaar om je eigen kindje zo te zien lijden. En welk eindeloos respect verdienen jullie voor je allerliefste manneke "toestemming" geven te gaan.. Mijn gedachten zullen de komende dagen vaak bij jullie gezin zijn. Ik hoop dat jullie nog vele intense staarmomenten gaan beleven en Marnix kanjer.. een goede en rustige reis..

    Liefs
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Lieve kleine dappere Marnix , de hele dag in mijn gedachten ...


    Diep respect voor jou , je pappa en je mamma en je grote broer !

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Het is nog niet zo lang geleden dat, toen ik uit mijn werk thuis kwam, Marnix trots vanaf de voordeur tegen Sanne en mij vertelde dat hij wakker was, gewoon lekker simpel als een peuter, "ik ben wakker" en daarna een glimlach.
    Op deze blog stond dat Marnix die middag enkele uren goed geslapen had en werd het duidelijker.
    Er was geen hechte band met Marnix, maar zo'n moment blijft je gewoon bij.
    En nu zal binnen enige tijd ......

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wat moet dit onmenselijk zwaar zijn. En ik denk niet dat deze woorden alles omvattend zijn. Ik kan niet bevatten hoe dat moet voelen om dit mee te maken, ook al ben ik moeder... Maar wat ik mij al zo kan voorstellen maakt het al haast ondraaglijk. Daarom alleen al zoveel kracht toegewenst!!! Heel veel sterkte!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. ook ik lees jullie blog met tranen op mijn wangen,wat kan ik zeggen,ik weet het niet, kon ik maar.... wel weet ik dat jullie de liefste papa en mama zijn die marnix en olav zich kunnen wensen. geniet, zoveel als je kunt van hem!! en ik hoop zo dat jullie een rustige waardevolle nacht hebben. wat is het toch een prachtig,lief, stoer, dapper mannetje. marnix ook ik heb je in mijn hart gesloten. dikke knuffel van een oma in oss

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Hera en Jur, ik hoop zo met jullie mee!

    GEgroet Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Woorden

    Soms zoek je woorden om te spreken
    soms zoek je woorden voor een beetje troost

    maar hoe je zoekt je vindt ze niet
    zijn er wel woorden voor intens verdriet?

    soms is een klein gebaar voldoende
    een blik, een hand, een arm om iemand heen

    zo'n klein gebaar zegt meer dan woorden
    geeft het gevoel je bent niet alleen

    Ik zag dit gedicht in een boekje staan en het sprak mij erg aan. Ik wens jullie heel veel kracht en liefde bij het loslaten van jullie lieve Marnix. Weet dat velen aan jullie denken!
    Liefs,
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Sprakeloos...........

    Weet even niks te zeggen...........

    Heeeeeeeel veeeeeeeeel sterkte en een superdikke knuffel voor jullie allemaal.........

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Geen woorden, alleen maar tranen......

    Heel veel sterkte en voor jullie Kanjer....goeie reis

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Als iets liefs je ontvalt blijft nog altijd de liefde...

    Blijf dicht bij elkaar!

    Fion

    BeantwoordenVerwijderen
  47. ik proef alleen maar liefde wat fijn is dit
    marnix jij mag gaan mannetje ga maar met heel veel liefde in jullie hart
    een dikke knuffel uit het noorden immy

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ontzettend veel sterkte tijdens deze dappere reis!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. OPGEVEN betekend niet altijd dat je te zwak bent om DOOR TE GAAN.Je kunt ook STERK genoeg zijn om het LOS TE LATEN. De afgelopen weken heb ik, via kanjer Guusje, jullie weblog gelezen. Ik geloof oprecht dat jullie met jullie grote liefde voor Marnix sterk genoeg zijn! Ik hoop dat jullie mannetje, omringt door jullie warme armen en onvoorwaardelijke liefde, de kracht vind om vredig en rustig in te slapen. Een leven met zoveel pijn gun je immers niemand!! In gedachten bij jullie.........

    BeantwoordenVerwijderen
  50. IK zal weer voor jullie bidden, mijn man is zojuist weer naar zee vetrokken van te voren bidden we dan altijd samen , hij heeft ook voor Marnix gebeden we zaten allebei te huilen ... dat vondt ik een bijzonder moment . Lief klein mannetje wat ben jij dapper en sterk ... Jezus waakt over jou en als jij straks aan je reis begint weet dat Hij dan op je wacht en je naar de mooiste speelplek brengt die je je maar kan voorstellen. Lieve ouders en Olav heel veel kracht toegewenst . Lidia.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Lieve, lieve Marnix, ik wens je een rustige reis en straks een mooie ster om op te wonen, samen met heel veel andere kindjes! Ik geloof echt dat die plek bestaat, een prachtige plek, waar de zon altijd schijnt en waar je alleen maar hoeft te spelen. Geen dokters, geen prikken, gewoon weer kind zijn, zoals het hoort en natuurlijk af en toe aan papa, mama en je 3 broers laten weten dat je even aan ze denkt! Dag dappere vent!
    Een mama van 2 jongens

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Zwijgen is laf.... maar ik weet gewoon echt niks te zeggen. Wil daarom laten weten dat ik aan jullie denk! Kanjers!!

    BeantwoordenVerwijderen
  53. De dood van een kind is altijd zinloos. Zo is het inderdaad. Wat 'fijn' dat Marnix thuis is en jullie samen bij je zoon kunnen liggen en staren en liehebben en hem geven wat hij nodig heeft.
    Sterkte.
    Roosv

    BeantwoordenVerwijderen
  54. ik wens jullie onwijs veel kracht en sterkte toe in deze tijd! hoop dat u nog zo veel mogelijk kan genieten van elkaar,

    BeantwoordenVerwijderen
  55. lieve familie
    met tranen lees ik jullie blog. diep maar dan ook diep respect voor jullie. geniet nog van de momenten die jullie met MARNIX samen kunnen zijn. wens jullie heel veel sterkte en kracht toe deze dagen

    een mama van 2 kids

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Ik wil jullie heel veel sterkte wensen, jullie mogen trots zijn op jullie kanjer ! Zo klein maar ooo zo dapper en sterk ! Dikke knuffel voor Marnix !! Kim

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Lieve mama Hera & papa Jur,
    Toen onze kindjes nog jong waren, zong ik altijd elke dag een speciaal liedje uit een film van Winnie de Pooh.
    Nu de kinderen 11, 10 & 6 jaar zijn, willen ze dit niet meer behalve als ze ziek zijn...


    Voor altijd en eeuwig is een heel lange tijd, poeh
    Voor altijd is met jou erbij.. Niet lang genoeg
    Wij horen bij elkaar, voor altijd
    En staan ook voor elkaar klaar, voor altijd
    Een vriend door dun en dik, voor altijd jij en ik, voor altijd en eeuwig
    Ik wou dat het zo kon zijn voor altijd, als ik het kon beloven voor altijd
    Dan bleven ik en jij voor altijd simpel wij
    Voor altijd en eeuwig

    Voor altijd en eeuwig is een heel lange tijd poeh
    Voor altijd is met jou erbij Janneman, niet lang genoeg
    Als het aan mij of jou ligt voor altijd, dan blijven we samen, eenvoudig voor altijd
    Als je maar begrijpt dat niemand ons ooit scheid
    We blijven altijd samen! Voor altijd en eeuwig


    :'-(

    Lieve dappere Marnix, mama schrijft dat je mag gaan.......
    Je zult voor altijd en eeuwig samen blijven in de harten van jouw mama & papa, je grote stoere broer Olav en jouw 2 kleine broertjes

    Fly, fly little wing
    Fly where only angels sing
    Fly away, the time is "right"
    Go now, find the light

    Veel liefs
    van
    zomaar een meelevende mama uit Hoevelaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Onmenselijk zwaar.......zo'n mooi lief mannetje.
    Wat een liefdevolle ouders.......respect!
    Ik weet niet wat ik moet zeggen. Zoveel mensen leven met jullie mee. En huilen mee net als ik. Omdat we het ons als ouders niet kunnen voorstellen hoe het is om je kind te moeten los laten.......
    Heel veel sterkte, kracht en liefde wens ik jullie. X

    Ingrid, moeder van 5 kinderen. Waarvan een tweeling en de jongste is 3.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Ik wens jullie, Hera, Jur en Olav alle kracht om hier mee om te gaan,
    en Marnix een hele goede reis en word heel gelukkig waar je dan ook heengaat.

    Ik denk dagelijks aan jullie, en deze zinloze strijd,voor een 3-jarige peuter, hij hoort een heel leven voor zich te hebben......het is zo oneerlijk.

    veel liefs Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Lieve familie,

    Een brok in mijn keel. Opnieuw. Wat enorm zwaar voor jullie. Wat moedig om eerlijk te zijn en te vermelden dat hij mag gaan zo op het blog. Wat sterk.

    Een hele dikke knuffel voor jullie, voor Olav en natuurlijk voor lieve kanjer Marnix.

    Ik lees jullie elke dag. Dat blijf ik doen.

    Heel, heel veel sterkte.
    Liefs
    S

    BeantwoordenVerwijderen
  61. elke dag wil ik iets schrijven en elke dag schieten woorden te kort.
    Sterkte en behoud de liefde voor elkaar meer dan liefde is er niet
    anna

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Heel veeel sterkte. Denk veel aan jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Heel veel sterkte. Denk gedurende de dag heel veel aan jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Ingedachten ben ik dichtbij...wij houden hier de kaarsjes brandend!
    Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  65. geen woorden voor, wat een verdriet! ik heb al zoveel tranen om dit voor mij onbekende mannetje gelaten... waarom moet dit toch??!! zoveel vragen.. arme lieve Marnix, arme lieve Olav, wat is het voor jouw ook allemaal moeilijk, zo'n verdriet op deze jonge leeftijd!! maar wat hebben jullie een lieve papa en mama die dit zo goed doen! diep respect voor jullie!! we leven heel erg mee en bidden voor jullie!!
    heel veel kracht en sterkte toegewenst in deze donkere tijd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  66. God’s Garden
    God looked around his garden
    And found an empty place,
    He then looked down upon the earth
    And saw your tired face.
    He put his arms around you
    And lifted you to rest.
    God’s garden must be beautiful
    He always takes the best.
    He knew that you were suffering
    He knew you were in pain.
    He knew that you would never
    Get well on earth again.
    He saw the road was getting rough
    And the hills were hard to climb.
    So he closed your weary eyelids
    And whispered, ‘Peace bethine’.
    It broke our hearts to lose you
    But you didn’t go alone,
    For part of us went with you
    The day God called you home.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zo is het .. kippevel

      Verwijderen
    2. Ik heb geen geloof maar wooowww wat is dit een mooi gedicht.

      Verwijderen
    3. Heel mooi.
      Maar soms zo moeilijk voor de achterblijvers.
      Sterkte.....

      Verwijderen
  67. lieve marnix ik hoop dat je mag gaan als een vlinder stil en pijnloos veel sterkte lieve mama en papa van een geweldige kanjer marnix <3 <3

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Iedere dag een reactie van mij,
    nu val ik stil met mijn woorden...
    Wat een mooi, intens geschreven blog.

    Heel veel sterkte !
    Zomaar een mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Ik weet niet goed wat ik moet schrijven als ik dit alles lees. Dat zo'n klein mannetje dit alles mee moet maken. Zo oneerlijk. Ik wens jullie heel veel sterkte.

    Een mama

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Heel lang heb ik zitten dubben of ik een reactie moet plaatsen. Wat moet je zeggen? Ik heb zelf geen kinderen en weet dus absoluut niet hoe het is om te zien dat je kind ziek is en niet beter zal worden. Ontzettend veel sterkte is het enige wat ik kan zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Ik wens jullie heel veel sterkte en kracht toe om jullie mooie en lieve mannetje uiteindelijk los te kunnen laten......wat moet dat een onmogelijke opgave zijn! Ik leef met jullie mee...

    Geniet nog van de mooie momenten samen.

    Veel liefs, Cisca

    BeantwoordenVerwijderen
  72. Een kaarsje brandt, gedachten zijn bij jullie. Koester de momenten samen. Sterkte voor allen!

    BeantwoordenVerwijderen
  73. wat een liefde spreekt eruit dat jullie zeggen, je mag gaan het is genoeg geweest. dat kan alleen maar als je het welzijn van je kind boven jezelf stelt en dat doen jullie, uit liefde.wat moet het pijn doen. sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  74. Ook hier lees ik al enige tijd stil jullie blog over deze oneerlijke strijd van jullie lieve knulletje Marnix. Je bent terecht zo trots op hem! Wil jullie veel kracht, sterkte en nog heel veel mooie momenten toewensen. En natuurlijk dikke knuffels voor Olav en Marnix. Hou elkaar stevig vast... Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  75. Wat een intense momenten hebben jullie nog samen, wat zal het ontzettend zwaar zijn om zo'n mooie jongen aan zijn laatste reis te laten beginnen. Ik heb diep respect voor jullie, ouders en grote broer van Marnix. Ik wens jullie heel veel sterkte en kracht toe. Dikke knuffel, Mariëlle Stam, Vlaardingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  76. jullie zijn door de liefde voor elkaar altijd samen en liefde is ook loslaten respect voor jullie moeilijke ongelijke strijd

    BeantwoordenVerwijderen
  77. Als je savonds verlangt naar de nacht , als je moe bent van vragen om kracht, kom dan bij Mij en kniel ik geef je rust voor je ziel , kombij MIj en Ik geef je rust. Is de last van je leven te zwaar , je gedachten vermoeid en verward kom dan bij Mij en kniel Ik geef je rust voor je ziel , kom bij Mij en Ik geef je rust..

    BeantwoordenVerwijderen
  78. Wat een mooie woorden. En wat vreselijk stoer, maar ook reeel, om je kind te willen laten gaan. Ik neem aan dat je wil vasthouden, maar jullie besef dat het voor Marnix beter is om hem los te moeten laten, is een pluim waard. Zulke lieve ouders, wat zijn Olav en Marnix bofferts! Ook jullie toekomstige 2 kindjes. Het blijft een achtbaaneffect, en of je wil of niet jullie zullen doormoeten. Wat een respect verdienen jullie!! Denk aan jullie en wens jullie veel steun toe, via dit blog, maar ook in jullie naaste omgeving.

    Jeannine

    BeantwoordenVerwijderen
  79. Uit liefde ontstaan, uit liefde laten gaan.

    Een diepe, diepe buiging...

    BeantwoordenVerwijderen
  80. Vandaag een jaar geleden kwam ons mannetje thuis na de diagnose uitbehandeld...ook wij gingen deze weg...de momenten die we nog hadden koesteren we voor altijd, maar de pijn van het gemis en verlies is enorm.
    Het machteloos moeten toekijken hoe het leven uit zo een jong leven trekt...kan er nog van wakker liggen. Een kind hoort je toekomst te zijn en niet je verleden...zinloos, nutteloos maar het ergst oneerlijk.

    Liefs en sterkte...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook voor jou vandaag veel sterkte Desirée,
      zo is het, kinderen horen je toekomst te zijn, niet je verleden...
      Waarom toch, al die lieve, lieve kids...

      Zomaar een mama.

      Verwijderen
  81. Enorm veel sterkte. Ik volg jullie blog al een tijd maar dit is de 1e keer dat ik wat schrijf.
    Je kunt je als ouder denk ik geen voorstelling maken dat je kunt accepteren dat het goed is je kind te laten gaan. Maar jullie kunnen dat, omdat jullie zielsveel van jullie kleine mannetje houden en het beste voor hem willen. Vanachter m'n iPhone waar ik jullie blog op lees voel ik de pijn en het verdriet. Ken jullie niet persoonlijk maar ik leef wel intens met jullie mee. Zoveel kracht stralen jullie uit. En Marnix ook. Ik hoop dat zijn laatste reis voorspoedig mag gaan en hij rust krijgt. Dat heeft hij wel verdiend na zo'n zware strijd!
    En wat ik nog tegen jou wil zeggen, ik heb enorm veel respect hoe je dit allemaal doet en volhoudt. Je bent ook nog eens zwanger, van een tweeling nog wel! Je doet alles voor je kind, zo prachtig om te zien. Ik hoop dat je het volhoudt, want pff wat moet dit zwaar zijn voor je!
    Liefs kristy

    BeantwoordenVerwijderen
  82. Wat een liefde en wat een kracht uiten jullie,
    Respect

    BeantwoordenVerwijderen
  83. De regendruppels die me vanmorgen wakker maakten, geven nog het beste weer hoe ik me voel als ik ook nu weer je blog lees.... lieve Marnix, dapper ventje met de mooie krullen en de innig mooie lach.... wie kon een jaar geleden vermoeden wat een ellende er al al die tijd in je lijfje rondsloop.... zo oneerlijk, zo niet te bevatten, zo verdrietig erg....
    Lieve, lieve Marnix, weet maar dat je ook door dit blog je voor langer dan altijd een plekje hebt veroverd in de harten van zo veel mensen...
    Ik stuur je mama en je papa en je grote broer, maar ook alle andere mensen die je zo graag zien, immens veel kracht toe, maar vooral hoop ik dat zij veel mensen rond zich heen hebben die nog heel lang willen blijven luisteren naar verhalen over jou....
    Lieve, lieve Marnix, ik hoop dat je nog heerlijke koestermomentjes hebt met je mama en papa, en dat je omarmd door hun liefde, naar de 'andere kant' mag gaan....
    Lieve lieve Marnix, ik vind geen juiste woorden meer voor zo'n grootse engel als jij.

    Veel liefs,

    een mama uit Vlaanderen

    BeantwoordenVerwijderen
  84. jullie zijn steeds in mijn gedachten.wat een prachtig mooi mannetje! en wat een liefde krijgt hij van jullie! wat doen jullie het goed met elkaar! alle sterkte van de wereld, dit is niet te doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  85. Respect...
    Heel veel kracht toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  86. Je kwam je ging een korte weg
    Een vluchtig spoor in het aardse land
    Van waar ? Waar heen?
    Wij weten slechts
    Van uit Gods hand tot in Gods hand.

    Heel veel sterkte toegewenst voor alles wat is en komen gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  87. Tranen en een brok in me keel, heel veel sterkte voor nu en de toekomst, geef jullie allemaal een dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook ik zit weer met tranen in de ogen en realiseer me weer eens hoe blessed ik ben met mijn vier gezonde kids. Stuur jullie een hele dikke knuffel!

      Verwijderen
  88. Sterkte lieve mensen wat verschrikkelijk om zo iets mee te maken wens jullie ook heel veel sterkte

    Hij is als engel op genomen door jullie liefde en zal als engel gaan en goed op jullie letten

    Nogmaals heel veel sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  89. Met een brok in mijn keel en tranen over mijn wangen zoek ik naar de juiste woorden.
    Wat is dit moeilijk. Ik heb dit weekend jullie hele blog aaneengesloten doorgelezen en blijf aan jullie denken. We hebben een kaarsje op de kast aangestoken voor Marnix en jullie allemaal.

    Ik wil jullie heel veel sterkte wensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  90. Diep respect voor jullie. Ik hoop dat jullie nog een paar momenten gegund zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  91. "Tijd heelt geen wonden.
    Tijd leert je leven met verdriet, heel geduldig
    Tot je weer de schoonheid ziet"....


    Samen met Marnix, jullie 8 armen om elkaar heen, jullie hartenop één golflengte, loslaten in liefde terwijl je hele hart schreeuwt dat je vast wil houden.... toch (moeten) laten gaan, onmenselijk om dat als ouders en broertje te doen.... met nieuw geluk in aankomst en dan Marnix als beschermengeltje op jullie schouders....
    Maar dat is de toekomst, het enige wat momenteel telt, is het NU en het <3 SAMEN <3 zijn met Marnix in die allesomvattende, koesterende liefde die je als mama, papa en broertje voelt........

    Liefs, warmte en kracht!
    Wilma, mama van Youri*, Boy en Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  92. Prop zoveel mogelijk, een heel leven, in de komende dagen, uren, minuten... drink in, drink in, zuig je lieve lieve kind in je op en laat hem voor zover mogelijk ook jullie aanwezigheid voelen. Marnix neemt jullie met zich mee op zijn pad dat verder gaat dan jullie nu kunnen volgen.
    Veel liefde en kracht toegewenst, om het onmogelijke en daarna te kunnen volbrengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  93. lieve Fam.
    heel veel sterkte toegewenst in deze laatste fase van het leven van jullie lieve Marnix.
    groetjes een blog lezeres.

    BeantwoordenVerwijderen
  94. Waanzinnig veel sterkte, liefde, kracht gewenst!

    Zomaar een meelevende mama

    BeantwoordenVerwijderen
  95. Woorden voor wat jullie voelen en meemaken kan ik niet vinden. Ook al staan jullie daar waar wij vorig jaar stonden. Het maakt me stil. Stil uit respect voor jullie en stil van verdriet.
    Heel veel liefs en kracht,

    Saskia Groothuijse

    BeantwoordenVerwijderen
  96. Ook al kennen jullie me niet, weet toch dat jullie elke dag in mijn gedachten zijn. Hou elkaar stevig vast. Ik wens jullie heel veel moed om de weg te gaan die voor jullie ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
  97. Wat zijn jullie sterk samen. Heel veel kracht en mooie laatste momenten samen met jullie Marnix. Groetjes een blog lezeres.

    BeantwoordenVerwijderen
  98. Lieve Mensen,

    Ik ken jullie niet zo goed, maar wil jullie laten weten dat ik heel erg met jullie meeleef! Ik vind het zo knap hoe jullie je er allemaal doorheen slaan en elke dag weer de moeite neemt om alles op te schrijven.Hoop zo voor jullie dat Marnix rustig weg zal slapen en geen pijn meer hoeft te voelen. Jullie willen hem o zo graag bij jullie houden maar niet op deze manier! Dit doet zo onbeschrijvelijk veel pijn voor een Moeder, Vader, Broer, en andere familieleden en betrokkenen. Ongelovelijk veel respect heb ik voor jullie.
    Wens jullie dan ook heel veel sterkte voor nu en de komende tijd. En Marnix wat ben je toch een kanjer, zo dapper!

    BeantwoordenVerwijderen
  99. Wat zijn jullie geweldig knappe ouders! Ik kan alleen maar hopen dat als ik ooit zo iets mee maak als mama, dat ik dan net zo sterk kan zijn als jullie.

    Dat is dan ook meteen het enige positieve wat ik hier uit haal, want verder is deze situatie natuurlijk enorm heftig en goed waardeloos.

    Ik hoop met jullie mee op een laatste reis zonder pijn.
    Sterkte met wat komen gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  100. Lieve Hera en Jur,

    Mijn hart huilt! Wat zijn jullie sterk en wat is Marnix een kanjer. Dit mag je als ouders niet mee hoeven maken, als gezin.
    Zo hard gestreden.. Ik wil jullie alle kracht en sterkte wensen in deze verschrikkelijke periode.

    Heel heel veel sterkte, angelique Narain (nisha's moeder)

    BeantwoordenVerwijderen
  101. "je mag gaan" ...... Dat zegt alles. Jochie toch, dit zou echt niet moeten kunnen. Net als zovelen hier ook sprakeloos.
    Heel heel heel veel sterkte de komende tijd

    BeantwoordenVerwijderen
  102. Wat een liefde spreekt eruit je blog...En wat zorgen jullie liefdevol en respectvol, thuis, voor jullie lieve knul. Diep respect....Heel, heel veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  103. Zo dapper om te zeggen dat hij mag gaan...met zo veel liefde om hen heen kan Marnix hopelijk rust vinden tijdens zijn laatste reis...op weg naar een plek waar hij weer de Marnix met de mooie krullen kan zijn, zonder pijn en ziekte, spelend met andere kindjes...jullie sterke liefde zal hij ook dáár voelen! X

    BeantwoordenVerwijderen
  104. Een hele goede reis voor Marnix die zo dapper strijdt en gestreden heeft. Voor jouw fantastische oudersxen broer alle kracht en sterkte gewenst. Till you meet again.

    BeantwoordenVerwijderen
  105. Ik kan jullie alleen maar heel veel sterkte wensen. En zelfs dat is niet genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  106. Marnix mag zijn rust gaan zoeken in 'het land van beter zijn' hij heeft hard gestreden. Mooi hoe jullie het elke dag weer verwoorden.

    Jullie zijn elke dag in gedachten bij mij, ook al kennen jullie mij niet

    BeantwoordenVerwijderen
  107. " Ga je mee naar het land van je ogen dicht?
    Als je bijna slaapt, kun je gaan met je oogjes dicht. "

    Lieve Marnix en familie,

    Via kanjerguusje* enige tijd geleden op jullie blog terechtgekomen.
    Jullie verhaal heeft mij met beide benen op de grond gezet. Elke dag kijk ik even hoe het met Marnix en jullie gaat.

    Zo hard gestreden.
    Jullie zijn geweldig.

    Heel veel sterkte. Elke dag denk ik aan jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  108. Ga maar Marnix,
    naar de overkant, waar oma al op je staat te wachten.
    Neem je Bumba knuffel mee,
    en waak voor altijd over papa, mama, Olav en je twee kleine broertjes.
    Marnix, jij bent pas echt een kanjer !

    BeantwoordenVerwijderen
  109. Laat er een hiernamaals zijn...
    Want als kindertjes van drie jaar dit moeten ondergaan zonder dat er een hiernamaals is
    dan leven we in een inhumane wereld.

    Lieve Marnix,

    Ik hoop dat je weg kunt vliegen naar het Land van Beter zijn op een bedje van liefde gedragen door Mama, Papa en Olav.

    Je bent nog maar een mannetje van drie jaar. Onschuldig. Dit heb je niet verdiend.

    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  110. Lieve Marnix,
    Papa en mama vinden t goed lieve schat, ga maar.
    Dan heb je rust en geen pijn meer, en ben je als lieve engel bij papa en mama en Olaf en je broertjes.
    Marnix jij hebt t gevecht niet verloren, jouw lichaampje geeft t op, zie maar hoe je kracht je t zo lang doet volhouden. Dan ben je toch een Mega Kanjer!!!
    Lieve ouders, zuig deze laatste momenten op. Zo intens.
    Denk aan jullie.
    En zal voor jullie en jullie kinderen bidden.

    Groet Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  111. stil...met tranen in mn ogen...
    Ik ken jullie niet,maar door t blog toch ook wel..
    Heel,heel veel sterkte tijdens deze moeilijke weg die jullie te gaan hebben.
    Ik kan alleen maar zeggen dat ik aan jullie denk!
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  112. lieve papa en mama en grote broer Olav,

    De hele dag heb ik aan jullie gedacht en jullie kracht toegewenst voor wat komen gaat. Natuurlijk waren mijn gedachten ook en vooral bij jullie mooie ventje. Terwijl ik dit typ zie ik het aantal pageviews onder mij oplopen. Een mooie gedachte dat er zoveel mensen in gedachten bij jullie zijn.

    Bij elk zonnestraaltje dat doorbrak stelde ik mij voor dat het jullie lieve schatje was dat naar het licht mocht of een engeltje dat juist naar jullie kwam om jullie bij te staan.

    We gunnen jullie zo nog mooie momenten met elkaar, ook en misschien wel juist in deze laatste fase van afscheid nemen.

    Met thuis twee peuterjongetjes is het onbegrijpelijk mij voor te stellen dat het bij jullie thuis nu zo anders is, terwijl jullie tot voor kort ook gewoon twee gezonde, blije jongetjes hadden. Ik heb ze vanavond maar weer eens extra geknuffeld en we prijzen ons gelukkig.

    We bidden voor jullie en zijn in gedachten bij jullie.
    Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  113. De hele dag aan jullie gedacht. Ik hoop dat jullie de warmte van alle reacties een beetje kunnen voelen. Hopelijk heeft deze dag weer wat mooie momentjes gebracht samen. Brand ze op je netvlies voor altijd... Ontzettend veel sterkte. X

    BeantwoordenVerwijderen