zaterdag 24 november 2012

Woensdag 21 november 2012

Er is weer een kind aan kanker overleden. We lezen het in de weekkrant. We kenden deze jongen omdat we een keer met hem op een kamer hebben gelegen.
Het is heel erg zuur om dit te weten. Erg gaan te veel kinderen dood.
Vroeger wisten we dit niet. Heel af en toe hoorden we wel eens over een overlijden van een kind. En dat was al heel erg.
Het afgelopen jaar zijn we geconfronteerd met een aantal sterfgevallen van kinderen die we kenden door de wereld waarin we terecht zijn gekomen. Het blijft vreselijk.

Jur en ik praten veel over het afgelopen jaar en het overlijden van Marnix. Hoe staan we erin? Het verlies van Marnix is nog steeds slecht te bevatten, het verlies van de tumor is vreemd genoeg bevrijdend. Als kinderen kanker krijgen en "schoon" worden verklaard is de kans op nog een keer kanker krijgen groot. Erg groot. Het blijft het leven beheersen. Ook het volwassen leven.
Jur verwoordt het treffend: als kinderen kanker krijgen is het vonnis levenslang of de doodstraf.

De kanker blijft ook ons leven beheersen. In diverse facetten van ons leven. Wat we mee hebben gemaakt heeft ons leven getekend. Je ergste nachtmerrie beleven blijft niet zonder gevolgen. De bezorgdheid om de kinderen is naar een ander niveau getild. Het leven is namelijk niet maakbaar. Sommige dingen overkomen je. Daar heb je geen invloed op. Waar je wel invloed op hebt is de manier waarop je ermee omgaat.

Ik ben gelatener geworden. Materiƫle zaken betekenden al niet veel voor me en dat is nog minder geworden. Op het sociale gebied kan ik meer loslaten. De mening van derden doet me niet zoveel meer. De mening van mensen die mij dierbaar zijn, des te meer. Het is allemaal intenser geworden. Liefhebben en loslaten.

6 opmerkingen:

  1. Wat kan je het toch mooi verwoorden, helaas omdat je er alles vanaf weet... En het leert mij dat ik nog meer van mijn kinderen en het leven moet genieten.

    Sterkte!

    Liefs Diana van de ah den dolder

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als een mening van derden niet binnenkomt,kan het ook zijn dat men zich daar voor afsluit om eventuele waarheden niet te willen horen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een rare reactie, de waarheid is hier al hard genoeg....
      Ik denk dat iedereen dit op zijn eigen manier moet doen, en dat die manier dan ook goed is. Totdat je merkt dat het niet werkt en dan probeer je het op een andere manier....

      Verwijderen
    2. en wat zouden die waarheden dan moeten kunnen zijn volgens jou?

      zo'n soort reactie bedoelt deze mama ook. hiertegen kun je je niet wapenen, want ze brengen niks dan ellende. en die ellende is er genoeg. daarom sluit je je af voor onnozele berichten want die leveren niks op.

      ik denk dat deze papa en mama heel goed in staat zijn om naar hun eigen leven te kijken, en ik heb daar zoveel respect voor! meer dan dat!

      Verwijderen
  3. Lieve Hera, Jur, Olav, Arthur en Viktor,

    Even een hele dikke knuffel voor jullie allemaal.
    Lieve, dappere Marnix is bij jullie.

    Liefs
    S

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja, jullie hebben wel het ergste meegemaakt, je kind verloren. Wij maakten mee een kind met leukemie,die er doorheen kwam, na 2 jaar kuren chemo tegen acute lymfatische leukemie.
    Hij is nu meester voor groep 4 en nog altijd vinden we het een wonder.

    BeantwoordenVerwijderen