zondag 11 november 2012

Zaterdag 10 november 2012

Na de vervelende dag gisteren is vandaag wat beter. Gelukkig.

Er komt in de middag een vriendje van Olav spelen. Gezellig, twee zesjarige jongens. Die alles doen wat zesjarige jongetjes graag doen. Vooral veel krachtmeten en druk zijn.

Als Olav boven speelgoed halen is kijkt zijn vriendje naar de kanjerketting van Marnix die bij de urn ligt.
Zijn dat allemaal snoepjes?
Nee, dat zijn kralen.
Oh, waarom?
Iedere keer als Marnix een prikje moest of naar het ziekenhuis ging kreeg hij een kraal.
Dus die kralen zijn allemaal voor een prikje?
Nee, ook voor andere dingen. Weet je nog dat Marnix een slangetje in zijn neus had?
Ja.
Nou, voor dat slangetje kreeg hij deze kraal. En ik wijs de kraal voor het plaatsen van de sonde aan.

De ketting wordt aandachtig bestudeerd. Dan loop hij weg en zegt: ik vind het echt heel stom voor hem.
Daar heb je gelijk in, zeg ik. Het was ook heel erg stom voor hem. Met een brok in mijn keel.

Een zesjarig jongetje weet met heel weinig woorden de essentie van het geheel weer te geven. Het is stom!

Ik ben blij met kinderen om mij heen. Die houden mij gaande.


9 opmerkingen:

  1. Het is ook allemaal heel stom,
    kinderen kunnen het vaak nuchter, maar goed verwoorden. Kinderen zorgen nog voor het plezier,
    wat zo hard nodig is na de 'stomme' dagen.
    Waarom moeten er dan toch zoveel kinderen gaan...
    Ik vind het ook stom!

    Heel, heel erg veel sterkte!
    Zomaar een mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stom, dat is bnou het perfecte woord! STOM!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat ben je toch een mega simpathieke kanjer.
    ik heb zo veel respect voor je. ik maak nu zelf het nodige leed mee, maar jij weet me met je blog altijd weer op te peppen. bedankt en ik denk aan jullie, iedere dag.
    dikke knuffel van angie, rotterdam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed van zon ventje inderdaad, er is geen antwoord, het is gewoon stom......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooi ( en confronterend lijkt me)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. welk blog ik ook lees van jou, aan het eind heb ik altijd een brok in mijn keel.
    jouw leven raakt mij.
    knuffel..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. inderdaad: ECHT STOM !!

    Nadine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ben jij een sterke vrouw. Je kan het positieve blijven zien, zelfs in jouw moeilijke leven. Diep respect, elke dag!
    Een Vlaamse moeder van drie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De eerlijkheid en openheid van kinderen kan zo fijn zijn. Daar kunnen wij volwassenen nog wel wat van leren.

    Heel veel liefs
    Saskia Groothuijse

    BeantwoordenVerwijderen